معاون جلیلی: چه کسی گفته برجام، سایه جنگ را از کشور دور کرده است؟ این یک ادعاست

واقعاً مشخص نیست در حالی که فرمانده­ی کل نیروهای مسلح امریکا با صراحت تمام بر ناتوانی این کشور برای اقدام نظامی علیه ایران اعتراف می‌­کند، چرا عده‌­ای در داخل می‌­خواهند بر خلاف واقع، چهره‌­ای قدرتمند از دشمن در افکار عمومی ایران ترسیم کنند؟

موبنا – معاون بین‌الملل دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: برخی در داخل کشور تصور نادرست خود از قدرت­ امریکا را بر افکار عمومی تحمیل می‌­کنند.

علی باقری طی سخنانی در همایش «از الجزیره تا ژنو» در دانشگاه خواجه نصیر گفت: بدعهدی و نقض پیمان جزء ویژگی­‌های ذاتی استکبار است. استکبار نقض عهد و پیمان را از جمله مؤلفه‌­های قدرت خود می­‌داند. از این­رو انتظار پای­‌بندی امریکا به تعهداتش فقط سیره و روش ساده‌­اندیشان است چرا که با وجود سابقه پر و پیمان پیمان‌­شکنی امریکا، این عده باز هم تصورات خود را مبنای حل مشکلات کشور قرار داده و انتظار دارند تا سایرین نیز به­ جای واقعیت‌­های عینی، اوهام و خیال­‌های آنها را به­‌عنوان مبنا و معیار برای گذر از سد موانع و مشکلات بپذیرند.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر برخی به مذاکره با امریکا به­ عنوان راه حل مشکلات کشور اصرار داشته و با ساده­‌اندیشی به نتیجه‌­بخش‌بودن مذاکرات خوش‌­بین بودند، در حالی که مقام معظم رهبری از یک­سو بر بدبینی به نتیجه‌­بخش بودن مذاکره با امریکا و نیز بدبینی به پای­بندی این رژیم به انجام تعهداتش تصریح داشته و از سوی دیگر بر اتکا به توانمندی­‌های ملی و عدم اتکا به بیگانگان تأکید داشته‌­اند.

معاون بین الملل دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: با این حال خوش­‌باوران ساده­‌اندیش با نادیده­‌انگاشتن صدها مورد دشمنی و عهدشکنی امریکا در طول سال­‌ها و دهه­‌های پیشین مثل این که هنوز در قرن گذشته به سر می­‌برند و انقلابی­‌های واقع­‌بین را که با بهره­‌گیری از بصیرت دینی به دشمن اعتماد و اتکا نمی­‌کنند، مورد تمسخر قرار می­‌دهند. واقع­‌بین­‌ها، با ایمان به سیره و روش امام خمینی (ره) و با پیروی از مبانی قرآنی هیچ­گاه به امریکا اعتماد نکرده و نخواهند کرد و بر اساس مفاد آیه­ ۱۲ سوره­ توبه، بدعهدی و پیمان­‌شکنی را جزء لاینفک استکبار می­‌دانند.

وی افزود: خداوند متعال در این آیه می­فرماید «پیشوایان کفر و ضلالت به هیچ عهد و پیمانی پای­بند نیستند». در همین آیه خداوند متعال راه حل جایگزین را ارائه داده و «شدت عمل در قبال پیشوایان کفر»را به­ عنوان تنها راه «جلوگیری از پیمان­شکنی استکبار» معرفی می­‌نماید. این راه حل دقیقاً موضوعی است که مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید کرده‌اند ودر یک سال اخیر نیز بارها در مناسبت­‌های مختلف بر «انقلاب‌ی­گری» و «پای­بندی به الزامات آن» تصریح کرده‌­اند.

باقری ادامه داد: «انقلابی‌­گری» صرفاً تجویز رهبر انقلاب اسلامی برای مقابله با دشمنی­‌های استکبار و در رأس آن امریکا نیست بلکه حضرت امام خمینی (ره) نیز دوری از روحیه­ انقلابی را بزرگ­ترین آسیب انقلاب و نظام معرفی کرده‌اند. بر این اساس امام راحل بارها بر لزوم انقلابی‌­گری تأکید کرده و تصریح داشته­‌اند که راه نجات کشور فقط از انقلابی­‌گری می­‌گذرد.

معاون بین الملل دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: در همین چارچوب، امام خمینی (ره) که در طول دوره­ رهبری انقلاب اسلامی چه در دوره­ پیش از انقلاب و چه پس از پیروزی آن و حتی در طول جنگ تحمیلی، هیچ­گاه نگفتند در مسیر رهبری انقلاب دچار اشتباه و خطا شده­‌اند ولی در یک مورد ایشان با صراحت اعتراف می­‌کنند که به­ واسطه­ پذیرش توصیه­ برخی دوستان مرتکب اشتباه شده­‌اند و آن هم جایی است که ایشان اجازه دادند تا غیرانقلابی­‌ها مدیریت کشور را به­ دست بگیرند.

وی افزود: امام خمینی (ره) در پیام معروف به منشور روحانیت در اسفندماه ۱۳۶۷ تصریح کرده‌­اند: «امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچون گذشته اعتراف می‌کنم که بعضی تصمیمات اول انقلاب در سپردن پست­‌ها و امور مهم کشور به گروهی که عقیده­ خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته‏‌اند، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن به راحتی از میان نمی‌رود، گر چه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم، ولی با صلاحدید و تأیید دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی امریکای جهانخوار قناعت نمی‌کنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز حرف و ادعا هنری ندارند.»

باقری در ادامه با تاکید بر جملات بنیانگذار انقلاب در این باره تصریح کرد: حضرت امام (ره) در ادامه با هوشمندی افزودند: «آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است، ولی نه به قیمت طلب­کاری آنان از همه اصول، که چرا مرگ بر امریکا گفتید؟ چرا جنگ کردید؟ چرا نسبت به منافقین و ضد انقلابیون حکم خدا را جاری می‌کنید؟ چرا شعار نه شرقی و نه غربی داده‌‏اید؟ چرا لانه­ جاسوسی را اشغال کرده‌‏ایم و صدها چرای دیگر».

مدیر کل اسبق اروپای مرکزی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از سخنانش گفت: اخیراً برخی ادعا کرده‌­اند که پذیرش برجام موجب جلوگیری از جنگ شده­‌است. این ادعایی است که نه با درک راهبردی از اوضاع منطقه و جهان سازگار است و نه با واقعیت­‌های میدانی هم­خوانی دارد. جالب این که در حالی که رئیس جمهور امریکا که فرمانده­ی نیروهای مسلح امریکا است، به­‌ صراحت بر ناتوانی امریکا در به­ کارگیری گزینه­ نظامی اعتراف می­‌کند، ولی متأسفانه برخی در داخل ناآگاهانه استیصال و ناتوانی امریکا را جبران کرده و تصور نادرست خود از قدرت­مندی امریکا را بر افکار عمومی تحمیل می‌­کنند.

وی در ادامه با اشاره به سخنان رییس جمهور آمریکا گفت: برای درک نادرستی ادعای این عده فقط لازم است به سخنان باراک اوباما پس از توافق ژنو در سال ۹۲ توجه کرد. رئیس جمهور امریکا در آذرماه و در مقابل مخالفان داخلی به صراحت به مشکلات واقعی امریکا اشاره و بر ناتوانی امریکا در قبال ایران تأکید کرده و سپس اذعان می­‌کند: «انتخاب ما بین دو گزینه­ “توافق هسته­‌ای” و “شرایط ایده­‌آل” نیست، بلکه انتخاب بین توافق هسته­‌ای و جنگ است. اجازه دهید! من می­خواهم مطمئن شوم که همه این موضوع را بفهمند و آن این که گزینه­ نظامی در دسترس نیست. از این­رو ما ناچاریم با توجه به گزینه­‌های در دسترس تصمیم­‌گیری کنیم».

باقری در پایان تاکید کرد: واقعاً مشخص نیست در حالی که فرمانده­ی کل نیروهای مسلح امریکا با صراحت تمام بر ناتوانی این کشور برای اقدام نظامی علیه ایران اعتراف می‌­کند، چرا عده‌­ای در داخل می‌­خواهند بر خلاف واقع، چهره‌­ای قدرتمند از دشمن در افکار عمومی ایران ترسیم کنند؟

معاون بین‌الملل دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: برخی در داخل کشور تصور نادرست خود از قدرت­ امریکا را بر افکار عمومی تحمیل می‌­کنند.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا