رنگ زبان و اخباری از سلامت شما!

زبان از تعدادی عضله شکل گرفته و به صحبت کردن، بلع، و مزه کردن غذا و نوشیدنی ها کمک می کند.

موبنا – با نگاهی دقیق به زبان و مشاهده رنگ آن می توانید از وضعیت سلامت خود مطلع شوید. زبان شما باید یک رنگ صورتی زیبا داشته باشد و هر تغییری در رنگ این اندام را باید جدی بگیرید.

بررسی وضعیت سلامت از روی رنگ زبان

به نقل از “هلثی فود پلنز”، زبان از تعدادی عضله شکل گرفته و به صحبت کردن، بلع، و مزه کردن غذا و نوشیدنی ها کمک می کند. تغییر در رنگ زبان می تواند نشان دهنده یک مشکل سلامت یا حتی کمبود در مواد مغذی حیاتی مانند ویتامین ها باشد. در ادامه با این که هر رنگ زبان چه معنایی می تواند داشته باشد، بیشتر آشنا می شویم.

زبان سیاه رنگ

رشد قارچ ها و باکتری ها در بدن شما می تواند با رنگ سیاه زبان نمایان شود. زبان سیاه رنگ می تواند در نتیجه سیگار کشیدن و همچنین مصرف برخی انواع مشخص از مواد غذایی و نوشیدنی ها نیز شکل بگیرد. بر همین اساس، شما نیازمند بهبود بهداشت دهان و دندان خود هستید و می توانید با یک پزشک درباره تجویز آنتی بیوتیک برای مبارزه با تجمع قارچ و باکتری مشورت کنید.

زبان زرد رنگ

رنگ زرد زبان نیز می تواند نشان دهنده رشد باکتری ها باشد. التهاب پرزهای زبان در نتیجه خشکی بیش از اندازه دهان و افزایش کم آبی بدن می توانند دلایل دیگر برای شکل گیری این رنگ باشند. سیگار کشیدن و همچنین تمایل به تنفس از راه دهان به جای بینی نیز می توانند از عوامل زرد شدن زبان باشند.

با ارتقا بهداشت دهان و دندان و همچنین نوشیدن آب کافی می توانید وضعیت زبان خود را بهبود ببخشید.

زبان سفید رنگ

رنگ سفید زبان می تواند در نتیجه دلایل زیر شکل بگیرد:

عفونت قارچی غشاء مخاط حفره دهان که به طور معمول توسط قارچ جنس کاندیدا شکل می گیرد.

استفاده از برخی داروهای آنتی بیوتیک.

همچنین، رنگ سفید زبان می تواند در نتیجه لکوپلاکیا، یک نوع ضایعه، شکل بگیرد که می تواند نشان دهنده علایم اولیه سرطان باشد.

جدا از این تغییر رنگ زبان، ممکن است درد و برآمدگی هایی را نیز در این اندام تجربه کنید. این شرایط می تواند به واسطه عوامل زیر رخ دهد:

اضطراب و استرس می توانند به ایجاد زخم در زبان منجر شوند.

کم خونی و دیابت می توانند به ایجاد تورم در زبان منجر شوند.

سیگار کشیدن می تواند به دلیل ایجاد التهاب موجب آسیب دیدن زبان شود.

بریدگی روی زبان می تواند خطر ابتلا به یک عفونت قارچی را افزایش دهد.

پس از یائسگی، احساس سوزن سوزن شدن زبان در بانوان غیر معمول نیست.

اگر در زبان خود احساس درد می کنید باید با در اسرع وقت با یک پزشک مشورت کنید. همچنین، شما باید از مصرف نوشیدنی های الکلی و سیگار کشیدن پرهیز کنید تا شانس ابتلا به سرطان دهان را کاهش دهید.

 منبع: سلامت عصرایران 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا