کمبود ویتامین D و افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه

سطوح پایین ویتامین D در خون ممکن است از واکنش مناسب سلول های موجود در مثانه برای مقابله با سلول های غیر طبیعی جلوگیری کند.

موبنا – بنابر نتایج پژوهشی جدید مشخص شده است که سطوح پایین ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهد. پنج مورد از هفت مطالعه ای که پژوهشگران مورد بررسی قرار دادند، سطوح پایین ویتامین D را با خطر بیشتر ابتلا به سرطان مثانه مرتبط دانسته اند.

کمبود ویتامین D و افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه

به نقل از “اوریدی هلث”، در آزمایش های صورت گرفته روی سلول های مثانه، پژوهشگران دریافتند که سلول ها در مواجهه با ویتامین D فعال شده و به آن واکنش نشان می دهند. این شرایط به نوبه خود می تواند یک واکنش ایمنی را تحریک کند.

به گفته رزماری بلاند، مولف ارشد مطالعه و استادیار افتخاری در دانشگاه وارویک در انگلیس، این یافته از آنجایی اهمیت دارد که سیستم ایمنی بدن انسان ممکن است با شناسایی و نابود کردن سلول های غیر طبیعی پیش از آن که موجب شکل گیری سرطان شوند، به پیشگیری از این بیماری کمک کند.

در شرایطی که آزمایش های بیشتری برای بررسی این ارتباط نیاز است، اما نتایج این مطالعه نشان می دهد که سطوح پایین ویتامین D در خون ممکن است از واکنش مناسب سلول های موجود در مثانه برای مقابله با سلول های غیر طبیعی جلوگیری کند.

به گفته بلاند، از آنجایی که ویتامین D ارزان و امن است، استفاده از پتانسیل آن در پیشگیری از سرطان جالب توجه بوده و می تواند به طور بالقوه روی زندگی بسیاری از مردم جهان تاثیرگذار باشد.

بدن در مواجهه با نور خوشید اقدام به تولید ویتامین D می کند. همچنین، از طریق مواد غذایی مانند ماهی های چرب و زرده تخم مرغ نیز می توان این ماده مغذی را دریافت کرد. مطالعات پیشین کمبود ویتامین D با بیماری قلبی، اختلال روانی، بیماری های خودایمنی و سرطان را پیوند داده بودند.

 منبع: عصرایران 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا