مقایسه دو جنگنده قدرتمند روسی و آمریکایی

موبنا -نیروی هوایی روسیه چهار عدد از بهترین و آخرین مدل جنگنده‌های Su-35 Flanker را مایل‌ها دورتر از پنجمین نسل جنگنده‌های پیشرفته F-22 آمریکا، در آسمان سوریه به پرواز درآورده است تا در حمایت از دولت این کشور، امنیت را به سوریه برگرداند. هر دو هواپیمای مذکور از بهترین جنگنده‌های موجود محسوب می‌شوند، ولی با …

موبنا -نیروی هوایی روسیه چهار عدد از بهترین و آخرین مدل جنگنده‌های Su-35 Flanker را مایل‌ها دورتر از پنجمین نسل جنگنده‌های پیشرفته F-22 آمریکا، در آسمان سوریه به پرواز درآورده است تا در حمایت از دولت این کشور، امنیت را به سوریه برگرداند.

هر دو هواپیمای مذکور از بهترین جنگنده‌های موجود محسوب می‌شوند، ولی با این وجود تفاوت‌هایی میان آن دو وجود دارد که در اینجا این تفاوت‌ها از نظر فنی بررسی می‌شود تا در نهایت مشخص شود کدام یک از این دو پرنده آهنی در رقابت با یکدیگر پیروز خواهند شد.

مشخصت F-22 آمریکایی

1

حداکثر سرعت: ۱۷۲۶ مایل در ساعت

حداکثر برد: ۱۸۴۰ مایل

ابعاد: طول بال‌ها: ۴۴.۵ فوت؛ طول بدنه: ۶۲ فوت؛ ارتفاع: ۱۶.۷ فوت

حداکثر وزن در هنگام بلند شدن از زمین: ۸۳۵۰۰ پوند

موتور: دو موتور توربوفن F119-PW-100 با نازل رانشی دوبُعدی

جنگ‌افزارها: یک توپ ۲۰ میلیمتری M61A2 با سرعت ۴۸۰ دور، سلاح داخلی مجهز به دو موشک هوا-به‌-هوای مادون قرمز AIM-9 با سیستم جست‌وجوگر حرارت، و سلاح اصلی شامل موشک هوا-به-هوای AIM-120 با قابلیت کنترل راداری، یا دو موشک ۱۰۰۰ پوندی GBU-32 JDAMs و دو موشک هوا-به-هوای AIM-120 با قابلیت کنترل راداری

مشخصات Su-35 روسی

2

حداکثر سرعت: ۱۴۹۰ مایل در ساعت

حداکثر برد: ۱۹۴۰ مایل

ابعاد: طول بال‌ها: ۵۰.۲ فوت؛ طول بدنه: ۷۲.۹ فوت؛ ارتفاع: ۱۹.۴ فوت

حداکثر وزن در هنگام بلند شدن از زمین: ۷۶۰۶۰ پوند

موتور: دو موتور Saturn 117S با دو نازل توربوفن TVC

جنگ‌افزارها: یک توپ ۳۰ میلیمتری داخلی GSh-30 با سرعت ۱۵۰ دور، ۱۲ شاخه و ایستگاه‌های داخلی بدنه برای حمل ۱۷۶۳۰ پوند مهمات، شامل موشک‌های هوا-به‌-هوا، موشک‌های هوا-به-زمین، راکت‌ها و بمب‌ها

قدرت مانور

3

روسیه Su-35 را مبتنی بر پلتفرم Su-27 ساخته است و از آن با عنوان «جنگنده قابلیت مانور فوق‌العاده بالا» یاد می‌کند. خلبان‌های روسی با نسل قبلی خانواده جت‌های Sukhoi آشنایی بسیار دارند و با قابلیت‌های مانوری آنها شاهکارهای دیدنی در آسمان خلق کرده‌اند.

در مقابل هواپیمای F-22 آمریکایی وجود دارد که بین قابلیت رانشی و وزن آن تناسب ویژه برقرار شده است و نازل پویا در موتورهای توربوفن آن، توانایی مانور بالا به جنگنده می‌دهد. این نازل‌ها به F-22 امکان می‌دهند تا بردار رانش آن به حداکثر برسد.

با این وجود گفته می‌شود قدرت مانور Su-35 نسبت به F-22 در نبردهای رو در رو بیشتر است.

جنگ الکترونیک

4

هر دو جنگنده روسی و آمریکایی به آخرین و به‌روزترین قابلیت‌های جنگ الکترونیک مجهز شده‌اند. با این وجود می‌بایست توجه داشت هر دو آنها از نظر قابلیت‌های الکترونیکی و میزان اثربخشی در میدان‌های نبرد تقریبا یکسان هستند.

قدرت شلیک

5

هر دو هواپیما به موشک‌های توانمند مجهز شده اند و می‌تواند در آسمان با قدرت تمام شلیک کنند. جنگنده روسی Su-35 نیازمند آن است که مهمات را در خارج از بدنه حمل کند و این یک نقطه‌ضعف کوچک برای آن محسوب می‌شود. ولی در مجموع می‌‌توان آن را بسیار توانمند دانست.

در حالی که جنگنده روسی قابلیت حمل ۱۲ موشک را دارد، برای F-22 امکان حمل هشت موشک در نظر گرفته شده است. البته جنگنده آمریکایی قابلیت‌های ویژه رادارگریز دارد و به همین خاطر می‌تواند در این زمینه از رقیب روسی خود جلوتر باشد.

پرواز مخفی

6

مقایسه در این بخش جالب به نظر می‌رسد. در زمینه رادارگریزی و پروازهای مخفی F-22 از تمام رقبای خود در سراسر جهان یک گام جلوتر است. برای Su-35 محدوده‌ قابل شناسایی در رادارها بین یک تا ۳ متر مربع در نظر گرفته شده است که می‌توان آن را معادل میز ناهارخوری دانست. در مقابل محدوه‌ای که رادار می‌تواند F-22 را تشخیص دهد معادل یک تیله شیشه‌ای محاسبه می‌شود.

نتیجه‌گیری

7

دو جنگنده F-22 و Su-35 مهارت‌ها و توانایی‌های کاملا متفاوت دارند. هواپیمای Su-35 روسی می‌تواند تعداد بیشتری موشک را با خود حمل کند، با بُرد بیشتر پرواز کند، و هزینه ساخت آن به نسبت کمتر است. در مقابل F-22 آمریکایی به گونه‌ای ساخته شده است که خلبانان آن می‌بایست بالاترین استانداردهای جهانی را داشته باشند.

 منبع: مجله تصویری سلاح

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا