بازگشت ظریف بعد از سفر به لبنان، اسلواکی و چک

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از چهار روز رایزنی و مذاکره با مقامات رومانی، اسلواکی و جمهوری چک از کشور های اروپای شرقی دقایقی پیش پراگ را به مقصد تهران ترک کرد.

موبنا – محمد جواد ظریف سفر دوره ای به کشورهای اروپای شرقی را عصر سه شنبه هفته جاری با ورود به بخارست آغاز کرد.

در این سفر یک هیات ۳۰ نفره از فعالان اقتصادی ایران در راستای توسعه مناسبات و تحقق اهداف اقتصادی پسابرجام محمدجوادظریف وزیر امور خارجه کشورمان را همراهی می کردند.
این فعالان بخش خصوصی در زمینه های بانکی، انرژی، حمل و نقل، پزشکی و دارویی، معدن، قطعات خودرو و ماشین آلات کشاورزی بودند.

سفر ظریف به رومانی نخستین سفر وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در دو دهه گذشته بود.

وزیر امورخارجه کشورمان در جریان این سفر با همتای رومانی خود، نخست وزیر،ریس جمهوری و ریس پارلمان رومانی دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدارها عمدتا در خصوص توسعه روابط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و رومانی، تحولات بین المللی و منطقه ای بحث و تبادل نظر شد.

تبادلات و همکاری های پارلمانی و تشکیل گروه دوستی در پارلمان های دو کشور، نقش دو کشور به عنوان پل ارتباطی میان اتحادیه اروپا و خاورمیانه، تماس و مبادلات مردمی میان دو کشور به ویژه در زمینه گردشگری از محورهای گفت و گوهای ظریف با رییس مجلس نمایندگان رومانی بود.

ظریف همچنین در این سفر در همایش فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و رومانی حضور یافت و در سخنانی با تشریح ظرفیت ها و پتانسیل های دو کشور، گفت: شرایط خوبی برای توسعه همکاری های مشترک اقتصادی بین دو کشور فراهم است.

حضور و سخنرانی در کنفرانس مبارزه با افراطی گری و تروریسم و دیدار با ایرانیان مقیم رومانی از دیگر برنامه های ظریف در سفر به بخارست بود.

اسلواکی دومین مقصد وزیر امورخارجه کشورمان به اروپای شرقی بود که در جریان این سفر با رئیس جمهوری، نخست وزیر و همتای اسلواک خود دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در ضیافت ناهار همتای اسلواکی خود شرکت و پس از انجام دور دوم مذاکرات دوجانبه در نشست خبری مشترک حضور یافت.

افتتاح و سخنرانی در همایش فعالان اقتصادی ایران و اسلواکی از دیگر برنامه های امروز ظریف بود.
همچنین در این سفر یک سند یادداشت تفاهم همکاری سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و اسلواکی به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید.

آخرین مقصد ظریف به اروپای شرقی شهر پراگ بود که در جریان این سفر با رییس مجلس نمایندگان، وزیر امور خارجه و نخست وزیر جمهوری چک دیدار و گفت گو کرد.
ظریف همچنین پس از دیدار با همتای خود یک سند یادداشت تفاهم مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چک را امضا کرد و در نشست خبری مشترک حضور یافت.

ظریف پیش از آغاز سفر به اروپای شرقی در سفری یک روزه به لبنان با میشل عون رئیس جمهوری جدید، سعد حریری نخست وزیر مامور برای تشکیل کابینه، تمام سلام نخست وزیر فعلی، جبران باسیل وزیر امورخارجه و نبیح بری رییس مجلس دیدار و گفت و گو کرد.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا