همکاری هسته ای ترکیه و بلاروس

بلاروس و ترکیه موافقت نامه همکاری هسته ای امضا کردند.

موبنا – در جریان مذاکرات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و الکساندرلوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس در مینسک پایتخت این کشور، یک موافقت نامه همکاری هسته ای امضا شد.

بنا به اعلام وزارت انرژی بلاروس، این سند که روز جمعه امضا شد، در برگیرنده توسعه همکاری های دو کشور در حوزه پژوهش های بنیادین علمی و طراحی برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.

خبرگزاری بلاروسی بلتا در این باره گزارش داده است: یکی از حوزه های این توافق امضا شده انتخاب مناطق برای طراحی، ساخت و بکارگیری نیروگاههای هسته ای و راکتورهای تحقیقاتی است.

همچنین براساس این سند امضا شده دو کشور در عرصه اقدام های مربوط به زباله های رادیو اکتیوی، راکتورهای تحقیقاتی، نیروگاههای هسته ای و فناوری مرتبط با چرخه سوخت اتمی همکاری می کنند.

رئیسان جمهوری دو کشور همچنین بیانیه گسترش همکاری های آنکارا و مینسک در عرصه های مختلف و لزوم برنامه ریزی برای رسیدن به این هدف را تائید کردند.

در مذاکرات سران دو کشور همچنین اعلام شد که بلاروس و ترکیه در مسائل بین المللی دیدگاههای نزدیکی دارند و روابط خوبی از طریق کانال های دیپلماتیک برقرار کرده اند.

اردوغان و هیات ۲۰۰ نفره همراه متشکل از مقام های دولتی و بخش خصوصی ترکیه برای افزایش همکاری ها و مبادلات بازرگانی و همچنین برگزاری نشست مشترک اقتصادی روز جمعه وارد مینسک شدند.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا