عدالت، پیش نیاز” شفافیت و صداقت”

بعضاً در فضای سیاسی کشور شاهد اختلافات جناحی و حزبی هستیم که متاسفانه برخی از آنها رسانه‌ها را به ابزار تخریب و تاختن بررقبا تبدیل کرده‌اند.

موبنا – بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات ، باردیگر امسال برگزار شد و با حضور گسترده اصحاب رسانه، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، پس یک از هفته به ایستگاه آخر رسید، و با تجربه کردن شعار ” شفافیت و صداقت” به کارخود پایان داد. حضور بیش از ۹۰۰ رسانه در این گردهمایی مطبوعاتی از جمله رکوردهایی بود که طی سال های گذشته در این نمایشگاه رخ داده است. البته تفاوت دیگر این نمایشگاه با نمونه‌های آن در سال‌های گذشته از این جهت بود که مطبوعات با چشم امید به عملکرد صنفی و نگرش حرفه‌ای معاونت مطبوعاتی پا به این عرصه گذاشتند. نگرشی که مانع از رانت‌خواری‌ها و اجحاف حقوق دیگر اصحاب رسانه گردد و این انتظار هست تا مشکلات و خواسته‌های مطبوعات در دوران فعلی با نگرش‌های منصفانه وزارت ارشاد و مسولان امر در معاونت مطبوعاتی رسیدگی و مرتفع گردد.

اما فارغ از این نوع نگاه، دستاوردهای نمایشگاه مطبوعات صرفاً به مصاحبه و عرضه رایگان روزنامه‌ها خلاصه نمی‌شود. بلکه می توان نمایشگاه مطبوعات را فرصتی برای هم افزایی رسانه‌ای تلقی کرد و تلاش‌هایی را که مسولان دروزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی انجام می‌دهند را در این زمینه ارج نهاد.

بعضاً در فضای سیاسی کشور شاهد اختلافات جناحی و حزبی هستیم که متاسفانه برخی از آنها رسانه‌ها را به ابزار تخریب و تاختن بررقبا تبدیل کرده‌اند. هرچند که داشتن گرایشات سیاسی برای رسانه‌ها چیزعجیبی نیست، اما تبدیل آنها به بلندگوهای سیاسی درجهت برهم زدن وحدت رویه کشور کار درستی نیست. امروز رسانه‌های ما به ندرت عملکرد یکدیگر را قبول دارند و در جهت هم افزایی و تحقق رسالت رسانه‌ای گام برمی‌دارند.

مراد از هم افزایی، حرکت رسانه‌ها به عنوان یکی از ارکان قدرت کشور در جهت تحقق خواسته‌های مردم و حکومت در عرصه‌های داخلی و خارجی می‌باشد. برای فهم موضوع به عملکرد رسانه‌ها درغرب باید اشاره کرد که علی رغم رقابت سالم با یکدیگر، یک انسجام واحد و عزمی جمعی برای پیگیری حقوق مردم از دولت‌ها و حمایت از سیاست‌های کلی کشور در عرصه سیاست خارجی دارند.

اگر نگاهی به عملکرد رسانه‌های غربی داشته باشیم، تمام آنها ضمن داشتن مخاطبان خاص و خط دهی‌های مشخص در عرصه‌های مختلف، در مسائل کلی سیاست‌های کشورشان به صورت ید واحد عمل می‌کنند و هیچگاه به سبب تفاوت سلیقه‌ها دست به تخریب یکدیگر و یا دولت‌ نمی‌زنند. البته ناگفته نماند عملکرد شفاف و حرفه‌ای رسانه‌ها در غرب به گونه‌ای است که دولت‌ها آنها را به عنوان ناظر برنحوه عملکرد خود می‌بینند و بارها مشاهده شده که یک روزنامه درآمریکا یا انگلیس عملکرد مسولان در بالاترین رده‌های نظامی و سیاسی را به چالش کشیده‌اند و حتی موجب برکناری‌ آنها گردیده‌اند.

لذا می‌توان این انتظار را داشت که رسانه‌های داخلی ما نیز ضمن حفظ رسالت حرفه‌ای و سیاسی خود، نیم نگاهی نیز به هم افزایی رسانه‌ای در جهت تحقق اهداف کلی نظام در عرصه‌های داخلی و خارجی داشته باشند. این درست نیست که ما در عرصه سیاست داخلی به بهانه رقابت‌های سیاسی، برنامه‌ها و طرح‌های اقتصادی را که مستقیما بر معیشت مردم تاثیر گذار است را به چالش بکشیم و بر سر راه آن مانع تراشی کنیم.

هرچند که ممکن است با این قبیل اقدامات، وجهه مقبول رقیب نزد افکار عمومی مخدوش شود، اما فراموش نکنیم که این اختلافات پیکره اصلی نظام را درعرصه‌های مختلف تضعیف خواهد کرد. همچنین درعرصه‌ سیاست خارجی، اقتصاد مقاومتی و مسائل اجتماعی در موقعیت فعلی، وحدت و هم افزایی رسانه‌ای در داخل به عنوان پشتوانه‌ و امتیازی برای کشور محسوب می شود تا در پیچ تاریخی فوق حساسی که درآن قرار داریم، صدایی واحد را به گوش جهانیان برسانند.

نبود همگرایی و وحدت رویه در میان رسانه‌های ما در زمینه‌های مختلف، ازجمله مسائل هسته‌ای این فرصت را به طرف‌های غربی می‌دهد تا ازشکاف موجود استفاده کنند و از شانس بیشتری برای زیاده‌خواهی‌ و فشار برملت ایران، برخوردارشوند.درآخر ضمن قدردانی از زحمات برگزارکنندگان و حضور شرکت کنندگان در بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات، امیدواریم این گردهمایی رسانه‌ایی بهانه‌ای شود تا با کاهش اختلافات، هم‌افزایی و همگرایی رسانه‌ها در راستای تحقق اهداف داخلی و خارجی کشور محقق گردد و از سوی دیگر صداقت و شفافیت مسئولانه در حوزه رعایت عدالت میان رسانه‌ها و تاثیر گذاری آنها مورد توجه دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد.

 منبع: روزنامه آفرینش 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا