رئیس دفتر روحانی: وظیفه دولت، حراست از آزادی‌ بیان است

نهاوندیان در پایان بیان کرد: وظیفه نخست دولت، حراست از آزادی بیان است. وظیفه دوم حمایت از توسعه و توانمندسازی رسانه‌هاست و کار سوم نیز این است که دولت به مسابقه بهتر شدن کمک کند

موبنا – رییس دفتر رییس‌جمهور اولین وظیفه دولت را حراست از آزادی بیان دانست.

محمد نهاوندیان جمعه شب در مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، گفت: مطبوعات چشم جامعه و آیینه جامعه هستند، چشم بیدار مردم است برای دیدن زوایایی که مردم می‌خواهند ببینند. اعتلای مطبوعات آیینه اعتلا و رشد جامعه است.

او ادامه داد: اگر در مطبوعات ما اخلاق، فضائل، آگاهی و روشنایی ببینیم هم تجلی روشنایی در جامعه است و هم بر آن می‌افزاید. در عین حال مطبوعات وظیفه روشنگری هم دارند و انتخاب شعار روشنگری برای نمایشگاه امسال بسیار هوشمندانه بود.

نهاوندیان با تاکید بر این که شفافیت نیاز رشد جامعه ماست، خاطرنشان کرد: در پنهان‌کاری و ناآگاهی نمی‌توان رشد کرد. ما اگر رشد اقتصادی پایدار می‌خواهیم باید در اطلاعات مالی شفافیت داشته باشیم در عین حال اگر مشارکت سیاسی می‌خواهیم باید شفافیت سیاسی داشته باشیم. در همه ابعاد باید این‌گونه باشد اما عمق و گستردگی شفافیت نیز لازم است و نمی‌شود در شفافیت گزینشی عمل کرد، نمی‌شود فقط به بخشی از حقیقت پرداخت.

رییس دفتر رییس‌جمهور یادآور شد: در مقایسه روزنامه‌ها در داخل و خارج از کشور می‌بینید که روزنامه‌های عمیق‌تر کم‌تر از تیترهای درشت استفاده می‌کنند چون می‌خواهند خواننده خود انتخاب کند اما برخی می‌خواهند با تیترهای درشت و فریاد بلندتر صدای دیگری شنیده نشود.

وی هم‌چنین گفت: باید امکانی فراهم شود تا مخاطب به همه ابعاد مسائل دست پیدا کند. این کمک به روشنگری جامعه است. در قواعد مطبوعات این است اگر از کسی نام برده می‌شود باید به او تریبون داده شود تا از خود دفاع کند و پاسخ دهد. نمی‌شود برای پیشبرد اهداف جناحی و سیاسی از دروغ استفاده کرد. کسانی که این‌گونه‌اند حتما رسوا خواهند شد.

نهاوندیان با بیان این که صداقت باید در این نمایشگاه و جلسات گفت‌وگوی آن باز شود، تصریح کرد: صداقت یک مفهوم اخلاقی است و از چالش‌های جامعه این است که به اعتماد عمومی آسیب بزنیم. لازمه صداقت این است که ما معیارهای اخلاقی را در گزارشگری رعایت کنیم.

رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بیان کرد: حاصل انتخابات اخیر در آمریکا هر چه بود اما یک نتیجه داشت و آن هم شکست اخلاقی در آن بود. نحوه مناظره‌ها و نحوه پرداخت رسانه‌ها به مسائل آمریکا یک چشم‌گشایی برای همه جهانیان داشت.

او افزود: ما باید نشان دهیم در این کشور و در رسانه‌ها فضای آزادی بیان داریم اما اخلاق را نیز رعایت می‌کنیم. توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در گرو این است که ما اعتقاد داریم هدف وسیله را مباح نمی‌کند و نباید از هر وسیله‌ای ولو اخلاقی برای رسیدن به اهداف غیراخلاقی استفاده کرد.

نهاوندیان یادآور شد: ما حتی با انگیزه دینی حق نداریم دیگران را متهم کنیم بدون این که به آن‌ها اجازه تبیین مواضع‌شان را بدهند. اگر می‌خواهیم عدالت در جامعه ما برقرار شود مسیری جز اعتدال نداریم.

وی با تاکید بر این که حیات مطبوعات جدا از حیات جامعه ما نیست، خاطرنشان کرد: مطبوعات باید کمک کنند فضای رشد و شکوفایی اقتصادی در جامعه با امیدواری حاصل شود، با سیاه‌نمایی که حرکتی راه نمی‌افتد. امروز باید بر نقاط مشترک تاکید کرد و نه نقاط ضعف.

رییس دفتر رییس‌جمهور در ادامه گفت: هم‌افزایی که خوشبختانه که در چند هفته اخیر میان دولت و مجلس دیده شد باید در همه حوزه‌ها دیده شود و همه به یکدیگر کمک کنند که اهل رسانه و قلم بزرگ‌ترین نقش را داشته باشند.

نهاوندیان در پایان بیان کرد: وظیفه نخست دولت، حراست از آزادی بیان است. وظیفه دوم حمایت از توسعه و توانمندسازی رسانه‌هاست و کار سوم نیز این است که دولت به مسابقه بهتر شدن کمک کند.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا