دست قدرت و ثروت پیدا شد

سرانجام پس از کشمکش های باور نکردنی میان دو نامزد انتخاباتی آمریکا، دونالد ترامپ کاندیدای حزب جمهوری خواه به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا انتخاب شد.

موبنا -انتخابات این دوره آمریکا از ویژگی های فراوانی نسبت به دوره های قبل برخوردار بود که در وهله اول باید به نوع رقابت دوکاندیدا اشاره داشت که در نوع خود بی سابقه بود.

به گونه ای که برخی سیاسیون آمریکایی نوع برخورد و اتهام زنی های مطرح شده را یک آبروریزی برای آمریکا در بین کشورهای دنیا تلقی کردند.

جنبه دیگر متفاوت بودن این انتخابات خود کاندیداها بودند. در یکسوی میدان هیلاری کلینتون سیاستمداری کار کشته بود که از سن ۱۸ سالگی وارد فعالیت های سیاسی شده بود و به همراه همسرش بیل کلینتون دوره ریاست جمهوری آمریکا و پست وزارت خارجه این کشور را در کارنامه خود دارد.

اما در سوی دیگر دونالد ترامپ یکی از سرمایداران بزرگ آمریکا قرار داشت که جز تجارت و ثروت اندوزی تجربه ای در عالم سیاست نداشت و یکباره میل قدرت وی را در مسیر سیاست قرار داد .

سومین تفاوت نادر این دور از رقابت ها حضور شرکت کنندگان در انتخابات بود. به گفته مراجع رسمی حضور مردم آمریکا در این دوره بی سابقه بوده و آرای نزدیک دو کاندیدا خود بیانگر این موضوع است.

در مورد تقسیم آرا بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواه باید به این نکته توجه کنیم که نقش سیاست های اجرایی دولت فعلی بسیار تعیین کننده بود. باراک اوباما طی هشت سال ریاستش در کاخ سفید به لحاظ اقتصادی و رفاه عمومی و حل معضل بیکاری آمریکا در دهه گذشته بسیار موفق عمل کرد و از این بابت اقشار متوسط و تحصیل کرده آمریکا از طرفداران وی و کاندیدای مورد حمایت حزب دموکرات بودند.

اما در بعد سیاست خارجی و به خصوص نوع رفتار اوباما با ایران در قضیه هسته ای و توافق برجام انتقادها و مخالفت های فراوانی از سوی حزب رقیب و حتی هم حزبی های دموکراتش متوجه دولت وی شد. این مسئله باعث ریزش شبه رای کاندیدای دموکراتها گردید. شاید اینطور تعبیر شود که بسیاری از رای دهندگان ترامپ به سبب مخالفت با سیاست های دولت دموکرات فعلی و نبود کاندیدای مطرح دیگری در حزب جمهوری خواه به دونالد ترامپ رای دادند.

اما نکته طلایی این انتخابات توان و نفوذ لابی های یهود در ساختار حکومتی آمریکا را بار دیگر به رخ همگان از جمله دموکرات ها کشید. اگرچه هیلاری کلینتون رابطه بسیار خوبی با لابی صهیونیسیم داشت، اما میراث دار دولتی بود که مورد غضب و مخالفت لابی یهود اسرائیل بود.

به همین سبب شاهد بودیم که جمهوری خواهان سنتی که شبه قدرت و ثروتشان با لابی های یهود گره خورده است، چگونه توانستند یک سرمایه دار را در پست ریاست جمهوری قدرتمندترین کشور دنیا منصوب کنند.

 منبع: روزنامه آفرینش

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا