قمار اسکورسیزی با «سکوت»

«مارتین اسکورسیزی» با در نظر گرفتن تاریخی دیرهنگام برای فیلم جدیدش، در واقع ریسک بزرگی را انجام داده است.

موبنا -کمپانی پارامونت قصد دارد فیلم «سکوت» جدیدترین ساخته «مارتین اسکورسیزی» را در ماه دسامبر برای انجمن‌های سینمایی و گروه‌های منتقدان به‌نمایش بگذارد. این در حالی است که انتخاب چنین تاریخ دیرهنگامی برای یک فیلم مدعی اسکار غیرمعمول به‌نظر می‌رسد و این احتمال وجود دارد این فیلم نتواند در تاریخ مقرر برای هیات ملی نقد، انجمن منتقدان نیویورک و لس‌آنجلس و … به‌نمایش گذاشته شود؛ تشکل‌های سینمایی که کسب نامزدی در جوایز سینمایی‌شان نقش مهمی برای فیلم‌ها در فصل جوایز سینمایی و اسکار دارد.

به نقل از ورایتی، اما از سوی دیگر، ورود دیرهنگام یک فیلم به فصل جوایز سینمایی می‌تواند با نتایج مثبتی بویژه در جوایز اسکار همراه باشد و فیلم در ذهن اعضای آکادمی اسکار که اخیرا فیلم را تماشا کرده‌اند، تازگی خود را حفظ کند و با رسیدن زمان رای‌گیری معمولا به نفع فیلم تمام می‌شود. «شجاعت واقعی»، «اسب جنگی»، «گرگ وال استریت» و «۳۰ دقیقه بامداد» از جمله فیلم‌هایی بودند که در هفته آخر نوامبر نمایش داده شدند و سپس به جمع نامزدهای نهایی اسکار بهترین فیلم راه یافتند.

اما کمتر فیلم مهمی مانند «سکوت» را می‌توان یافت که تا اواخر دسامبر همچنان اکران نشده باشد و یکی از معدود نمونه‌های موفق آن فیلم «آواتار» محصول سال ۲۰۰۹ میلادی است که در هفته اول دسامبر برای انجمن‌های سینمایی و انجمن مطبوعات خارجی هالیوود به‌نمایش گذاشته شد، اما تا تاریخ دهم دسامبر برای منتقدان نمایش نداشت.

استراتژی رونمایی از فیلم در ماه دسامبر برای چند فیلم دیگر مانند «ژانگوی آزادشده» نیز کارساز بود و این فیلم در سال ۲۰۱۲ در پنج بخش نامزد اسکار شد و دو جایزه اسکار (کریستوف والتس – بهترین بازیگر مرد نقش مکمل و کوئنتین تارانتینو – بهترین فیلمنامه اصلی) را برد.

البته این نکته را باید گفت که دیر اکران کردن فیلم‌ها و در فاصله کم تا برگزاری مراسم جوایز سینمایی برای کسب نامزدی در برخی شاخه‌ها کارساز است و معمولا برای شاخه بهترین فیلم روند طولانی‌تری مورد نیاز است. «دختر میلیون دلاری» ساخته «کلینت ایستوود» در سال ۲۰۰۴ آخرین فیلمی است که در اواسط نوامبر اکران شد و در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم را برد.

برندگان شاخه بهترین فیلم در سال‌های اخیر شامل «آرگو»، «۱۲ سال بردگی»، «مرد پرنده» و «اسپاتلایت» در فاصله زمانی اوت تا سپتامبر نام خود را مطرح کردند. نکته اصل این است که فیلم باید زمان لازم را داشه باشد تا به اصطلاح پیام آن بر اذهان بنشیند و از سوی دیگر در صورت مواجهه با نقدهای منفی، زمان لازم برای فرو نشستن جو منفی علیه آن وجود داشته باشد، اما این استراتژی نیز با ریسک همراه است.

به‌عنوان مثال فیلم «لالالند» که شانس اصلی بهترین فیلم اسکار محسوب می‌شود، فیلمی که اولین‌بار در جشنواره ونیز رونمایی شد، اما در معرض خطر بیش از حد دیده شدن قرار دارد و اگر فیلم «سکوت» ساخته «اسکورسیزی» که در فاصله کمی با جوایز اسکار اکران می‌شود دارای ارزش‌های یک فیلم اسکاری باشد، می‌تواند رای‌دهندگان آکادمی را متقاعد کند که آخرین فیلمی که دیده‌اند بهترینِ آن‌ها بوده است.

کمپانی فیلم «پارامونت» تاریخ ۲۳ سپتامبر را برای اکران محدود فیلم «سکوت» اعلام کرده و این فیلم اکران عمومی و گسترده خود را از ماه ژانویه ۲۰۱۷ در آمریکا آغاز می‌کند و به‌تدریج در اروپا و سایر نقاط جهان نیز اکران می‌شود.

فیلم «سکوت» براساس رمان برنده جایزه نوشته «شوساکو اندو»، نویسنده ژاپنی در سال ۱۹۶۶ است که پیش از این دوبار در سال‌های ۱۹۷۱ به کارگردانی «ماساهیرو سینودا» و در سال ۱۹۹۶ به کارگردانی «ژائو ماریو گریلو» به سینما آمده بود.

داستان این فیلم براساس رویدادی واقعی و درباره یک مُبلغ آیین مسیحیت در قرن هفدهم با بازی «لیام نیسون» است که به ژاپن سفر می‌کند و در آنجا مجبور می‌شود دین مسیحیت را تکذیب کند و از آن روی برگرداند. دو کشیش جوان‌تر با بازی «آدام درایور» و «آندرو گارفیلد» که برای نجات این مبلغ راهی ژاپن می‌شوند نیز به سرنوشتی مشابه دچار می‌شوند.

گفته می‌شود این فیلم که از آن به‌عنوان چالش‌برانگیزترین فیلم «اسکورسیزی» یاد می‌شود، برای نزدیک به سه دهه، پروژه سینمایی مورد علاقه اسکورسیزی بوده که در نهایت امسال به سینما می‌آید. باید منتظر ماند و دید این فیلم که ورود دیرهنگامی در فصل جوایز سینمایی دارد تا چه میزانی در جلب نظر منتقدان، تشکل‌های سینمایی و در نهایت اعضای آکادمی اسکار موفق است.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا