ایران ششمین کشور زلزله‌ خیز دنیا

عضو هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: ایران جزء ۱۰ کشور بلاخیز و ششمین کشور زلزله‌خیز دنیا است.

موبنا – حسین نگارش اظهار کرد: با توجه به واقع شدن ایران بر روی یکی از دو کمربند زلزله خیز جهان و وجود گسل های فراوان، وقوع زلزله در فلات ایران امری طبیعی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: به طور کلی سه منطقه زلزله خیز در ایران وجود دارد که از آن جمله می توان به زاگرس، البرز و ایران مرکزی اشاره نمود.

به گفته وی صفحه عربستان از جنوب غربی و هندوشاه از شرق و جنوب شرقی و سیبری از شمال شرقی به ایران فشار وارد می کنند و مقاومت ایران در مقابل فشارهای وارده منجر به بروز گسل ها و شکستگی های متعددی در ایران شده است و فعالیت های این گسل ها باعث گردیده که ایران از مناطق مهم زلزله خیز دنیا محسوب شود.

نگارش ادامه داد: انرژی ناشی از فشارها در مناطق گسلی ذخیره و پس از رها شدن به صورت امواج مخرب زلزله موجبات نابودی و تخریب شهرها را فراهم می سازند و زلزله های ایران بیشتر به خاطر فعالیت همین گسل‌هاست.

وی بیان کرد: مردم کشور ایران باید زلزله را باور داشته باشند و آن را جدی بگیرند و با مقاوم سازی ساختمان با آن کنار بیایند.

نگارش اظهار کرد: گسل های ایران برخی فعال و بعضی غیر فعالند ولی احتمال فعال شدن مجدد این گسل ها نیز وجود دارد که بدیهی است حرکت این گسل ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه سیستان وبلوچستان گفت: نتیجه نهایی این که چون ناهمواری های ایران جوان هستند و در قلب آثار آخرین کمربند کوهزایی سیاره زمین واقع شده و در بین پلیت های تکنونیکی قرار گرفته‌اند بنابراین از نظر زمین ساختی و در نتیجه حرکات لرزه ای آرام نگرفته و برای نیل به تعادل ایزوستازی خود هنوز فعال هستند.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا