سیستان و بلوچستان کانون صنایع دستی کشور

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در نشست شورای راهبردی گردشگری استان گفت: سیستان و بلوچستان کانون صنایع دستی در کشور است که افراد زیادی به ویژه بانوان در این حوزه فعالیت دارند.

موبنا – بهمن نامور مطلق، صنایع دستی را فرصت بی‌نظیر برای استان برشمرد و بیان کرد: بیشترین حمایت‌ها در تولید صنایع دستی به این استان شده است و تاکنون ۲۰۰ میلیون تومان به حصیربافان استان بخاطر مواجه با خشکسالی مساعدت شده است.

او گفت: صنایع دستی سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه گذاری در رشته‌های مختلف این صنعت دارد. اگر بتوانیم واحدهای مختلف تولیدی این صنعت را با حمایت به سوی بازار مصرف هدایت کنیم و همچنین نظام تولید و توزیع را در این جهت بهبود دهیم، صادرات اینگونه محصولات دور از ذهن نخواهد بود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی ادامه داد: سرمایه گذاری در زمینه صنایع دستی به دلیل اتکا به ذوق و سلیقه انسانی نیازمند سرمایه‌گذاری اندکی است و یکی از نقاط قوت این کار، استفاده از ظرفیت خانواده برای تولیدات صنایع دستی است.

وی بیان کرد: منطقه بلوچستان دارای میراث غنی بنام صنایع دستی است که حاصل ذوق وسلیقه زنان ومردان هنرمند این دیار است و با کمی توجه به این صنایع که مهمترین منبع درآمد خانوارهای روستایی و عشایری محسوب می‌شود، سبب ایجاد هزاران شغل پایدار خواهد شد.

نامور مطلق با اشاره بر اینکه گفتمان سازی یکی از نیازهای اساسی صنایع دستی است، افزود: ایران در حوزه آموزش دارای بهترین تحصیلات تکمیلی است ولی در حوزه فروش و تجارت صنایع دستی دچار عقب افتادگی است و این در حالی است که کشور ایران بهترین تنوع صنایع دستی دربین کشورهای دنیا را دارد.

این مسئول ادامه داد: ایران بعد از کشور چین بیشترین شهر جهانی با صنایع دستی را دارد. تزئینات داخلی هتل‌های سطح شهرها باید با صنایع دستی صورت گیرد تا گردشگران با این صنایع آشنا شوند.

نامور مطلق با اشاره به اینکه باید حوزه بازار یابی و تجارت صنایع دستی در سیستان و بلوچستان فعال شود بیان کرد: باید در زمینه‌ی فروش صنایع دستی و اشتغال در این استان موازنه ایجاد شود.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا