همراه داشتن مواد مخدر در سفر به عراق مجازات سختی در پی دارد

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان گفت: همراه داشتن هر گونه مواد مخدر در هنگام سفر به عراق در ایام اربعین مجازات سختی از سوی عراق در پی دارد لذا زائران اربعین به نکات توصیه شده در این زمینه توجه لازم را مبذول دارند.

موبنا – سرهنگ علی قاسم‌پور روز سه شنبه اظهار کرد: برخی از کشورهای عربی قرص‌های اعصاب، فنوباربیتال، والیوم و … را مواد مخدر تلقی کرده و مانند مصرف کنندگان مواد مخدر با حاملان آنها برخورد قانونی می‌شود.

وی با اشاره به برخی مفاد قانون مبارزه با مواد مخدر در کشور عراق توضیح داد: همراه داشتن هر گونه داروی گیاهی مشکوک و شبیه به مواد مخدر، قرص های روان گردان مانند متادون، قرص‌های آرام بخش از قبیل انواع مسکن‌های حاوی کدئین، دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اکسازپام، لورازپام و… در عراق جرم تلقی شده و برای شخص خاطی مجازات به دنبال خواهد داشت.

وی گفت:دولت عراق در سال‌های اخیر مبادی ورودی خود را به آخرین امکانات کنترلی و حفاظتی مجهز کرده و با بهره گیری از کادر متخصص در چهره زنی، مبادرت به شناسائی زائران معتاد و جستجوی بار همراه آنان می‌کند.

وی ادامه داد: بازداشت هریک از مرتکبان جرایم ذکر شده تابع محدودیت سنی و جنسیت نبوده و به صرف کشف مواد مخدر، فرد حامل آن بازداشت (در برخی موارد افرادی با سن بالای ۸۰ سال نیز بازداشت شده اند) و مراحل دادرسی و محاکمه با قاطعیت و بدون حضور وکیل انجام شده و زائران به حبس طولانی مدت محکوم گشته و امکان اعتراض و تجدید نظر در رای صادره وجود ندارد.
قاسم پور تاکید کرد: شرایط زندان های عراق به جهت برخوردار نبودن از امکانات رفاهی و بهداشتی، در بدترین وضعیت ممکن قرار داشته به طوری که دسترسی به بدیهی ترین امور بهداشتی، درمانی و تماس و ملاقات با بستگان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هرکس تریاک و دیگر مواد مخدر مذکور را در خرید، نگهداری، مخفی یا حمل کند با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد به مجازات‌هایی از جمله جریمه نقدی و تا ۵۰ ضربه شلاق، ۲ تا پنج سال حبس، محرومیت از انجام زیارت به مدت پنج سال، ممنوع اخراج شدن بین یک تا پنج سال از کشور گرفتار خواهد شد.

وی افزود: در جریان حضور زائران برای حضور در کنگره عظیم اربعین حسینی به دلیل توجه نداشتن به هشدارها و توصیه‌های پلیس و سایر مسئولان مربوطه، برخی اقدام به حمل مواد مخدر کرده و توفیق حضور در این آیین معنوی را از دست داده‌اند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان تاکید کرد: حمل قرص متادون برای افرادی که مجوز پزشکی از سوی مراکز معتبر نداشته باشند جرم تلقی شده و مجازاتی مشابه حمل مواد مخدر در پی داشته که تعدادی از زائران به این خاطر توفیق حضور در همایش اربعین را از دست داده‌اند.

وی توضیح داد: تعدادی از مصرف کنندگان مواد مخدر (با هدف گمراه نمودن پلیس) اقدام به جاسازی مواد مخدر در وسایل همراهان خود اعم از همسر، فرزند و… کرده و با این کار در عمل خود و همراهان را از این سفر معنوی محروم کرده‌اند.

قاسم‌پور گفت: افرادی که به دلیل حمل مواد مخدر از سفرهای زیارتی بازمانده‌اند با پیامدها و آثار سوئی در جامعه و بستگان دور و نزدیک خود، روبه رو بوده و در بعضی موارد دچار اختلافات شدید خانوادگی با همسر و فرزندان شده‌اند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان با اشاره به اهمیت این سفر معنوی افزود: فیض حضور در سرزمین عتبات عالیات، توفیقی است که خداوند منان برای زائران مقرر فرموده،برای همین بروز هرگونه عوارض جسمی، روحی و روانی در افراد، موجب توفیق نیافتن و ایجاد شبهه درمناسک معنوی و زیارتی می‌شود.

وی گفت: بلای خانمان سوز مواد مخدر و اعتیاد، استطاعت زائر را از نظر جسمی و روانی از بین می برد بنابر این توصیه می‌شود، اگر فردی به هر نحو مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر یا روانگردان‌ها است پیش از اعزام نسبت به درمان و بازپروری روحی و جسمی مبادرت ورزیده تا ضمن آماده شدن برای ورود به سرزمین عتبات عالیات، با بازسازی جسمی و روحی در جهت پاکسازی صفات اماره از خود حرکت کند.

قاسم‌پور بیان کرد: امید است با مطالعه و به کار بستن تذکرات،شاهد دستگیری و بازداشت احتمالی زائران به دلیل حمل مواد مخدر چه در ایران و چه در عراق نباشیم.

 منبع: ایرنا 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا