استفاده نیم میلیون نفر از یارانه کتاب

دبیر بیست و چهارمین دوره هفته کتاب با تشریح برنامه‌های این دوره، از خرید یک میلیون جلد کتاب توسط حدود نیم میلیون ایرانی در سه طرح حمایتی که طی یک سال گذشته به اجرا درآمد، خبر داد.

موبنا – نشست خبری بیست و چهارمین دوره هفته کتاب ظهر امروز سه‌شنبه ۱۸ آبان با حضور مجید غلامی جلیسه مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و دبیر هفته کتاب امسال در تالار گفتگوی شماره یک نمایشگاه مطبوعات در مصلی تهران برگزار شد.

جلیسه با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های موجود در تمامی نهادهای همکار در برگزاری برنامه‌های هفته کتاب به دومین همکاری ستاد برگزاری هفته کتاب با انجمن سینمای جوان در سال جاری اشاره کرد و با یادآوری روز کتاب و سینما در هفته کتاب سال گذشته، گفت: در آن برنامه و در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۱۰ فیلم با محوریت کتاب تولید و در این جشنواره داوری شدند که امسال این تعداد به ۷۰ فیلم رسیده است که نشان‌دهنده ریل‌گذاری صحیح برنامه‌های هفته کتاب در حوزه سینما است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره گروه‌های مروج کتابخوانی، از افزایش گستره افراد و گروه‌های مروج کتابخوانی در بیست و چهارمین دوره هفته کتاب خبر داد و در ادامه گفت: تاکنون بیش از ۱۰ هزار برنامه مختلف در قالب هفته کتاب طراحی شده است که از ۲۴ آبان تا اول آذر در نقاط مختلف کشور برگزار خواهند شد.

جلیسه گفت: اولین نمایشگاه تخصصی کتاب‌های حوزه سینما در روزی که به نام «کتاب و سینما» نامگذاری شده است، در مجتمع سینمایی چارسو برگزار خواهد شد. همچنین در این قالب جوایز شایستگان تقدیر بخش جنبی کتاب و سینما در روز چهارشنبه هفته آینده اهدا خواهد شد. بر اساس اعلام، چهار فیلم به مرحله پایانی راه یافته‌اند که سه فیلم شایسته تقدیر شناخته شده‌اند. فیلم نخست و برتر این جشنواره همزمان با اختتامیه سی و چهارمین فستیوال بین‌المللی فیلم کوتاه در روز ۲۲ آبان معرفی و از پدیدآورندگان آن تقدیر به عمل خواهد آمد.

دبیر هفته کتاب همچنین از برگزاری نخستین جشنواره «با من بخوان» در کتابخانه ملی خبر داد و گفت: طرح «با من بخوان» سال گذشته در جایزه IBBY آساهی برگزیده شده بود.

وی همچنین از برگزاری آئین تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) در حرم مطهر ایشان در ساعت ۹ صبح روز شنبه ۲۴ آبان و در قالب برنامه‌های هفته کتاب امسال خبر داد و گفت: آئین رسمی افتتاح بیست و چهارمین دوره هفته کتاب در نیشابور پایتخت کتاب ایران و با حضور معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد و مقامات کشوری و لشگری برگزار خواهد شد.

جلیسه با اشاره به افتتاح دومین نمایشگاه تخصصی کتاب هنر در فرهنگستان هنر، همچنین از برگزاری آئین تکریم و بزرگداشت عبدالله کوثری مترجم پیشکسوت در سرای کتاب خبر داد و یادآور شد: آئین پایانی جشنواره کتاب سال معلولین نیز روز یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

به گفته دبیر بیست و چهارمین دوره هفته کتاب، همایش کتابداران هم در روزی با عنوان «روز کتابدار» به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی روز دوشنبه هفته آینده در تالار وحدت برگزار خواهد شد و در همین روز نیز افتتاح رسمی طرح «پائیزه کتاب» را شاهد خواهیم بود.

وی از برگزاری آئین پایانی بیست و سومین دوره جایزه جشنواره کتاب سال دانشجویی، سومین دوره جشنواره مروجین کتابخوانی، جشنواره کتاب مجازی و نیز آئین اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه در هفته کتاب امسال خبر داد و گفت: روز پنجشنبه ۲۷ آبان هم اختتامیه دومین جایزه ادبی و هنری سیلک در کاشان برگزار خواهد شد.

جلیسه از انجام برنامه کتابگردی و دیدار با کتابفروشان در هفته کتاب امسال خبر داد و گفت: روز جمعه ۲۸ آبان هم آئین پایانی دومین سالانه طراحی کتاب ایران (شیرازه) برگزار خواهد شد. روز شنبه ۲۹ آبان هم آئین گشایش جشنواره کتاب مجازی برگزار می‌شود. آئین اختتامیه این جشنواره در هفته پژوهش خواهد بود.

وی همچنین از افتتاح جام باشگاه‌های کتابخوانی با حضور ۱۵ شهر فعال در این حوزه طی مراسمی با حضور معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد خبر داد و گفت: اقدام دیگری که در هفته کتاب امسال انجام خواهد شد، نواختن زنگ کتابخوانی در مهدکودک‌هاست که خوشبختانه با همکاری سازمان بهزیستی و الزام مهدکودک‌ها به انجام فعالیت‌های مرتبط با کتابخوانی، این برنامه اجرا خواهد شد.

مدیرعامل خانه کتاب در ادامه با اشاره به مردمی شدن برنامه‌های هفته کتاب طی سال‌های اخیر، کیفی‌گرایی را از ویژگی‌های بیست و چهارمین دوره هفته کتاب برشمرد و گفت: وقتی چنین نگاهی بر اجرای این برنامه‌ها حاکم باشد، طبیعتاً بخشی از هزینه‌ها بر دوش مردم گذاشته می‌شود. البته ما علیرغم تنگناهای مالی با تمام توان در اجرای برنامه‌های هفته کتاب فعالیت می‌کنیم.

جلیسه با بیان اینکه هفته کتاب یک برنامه ترویجی و تشویقی برای آشتی مردم و اُنس آنها با کتاب است، شعار بیست و چهارمین دوره هفته کتاب را «ایران می‌خواند» اعلام کرد و با یادآوری طرح‌های حمایتی وزارت ارشاد از کتابفروشی‌ها در یک سال گذشته گفت: در سه طرح «کتابفروشی به وسعت ایران»، «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» حدود یک میلیون جلد کتاب توسط حدود نیم میلیون نفر از شهروندان در سراسر کشور از کتابفروشی‌ها خریداری شد.

وی در رابطه با مشارکت رسانه ملی و حمایت صدا و سیما از برنامه‌های هفته کتاب هم گفت: امسال «صدا» در حوزه کتاب رساتر است و واقعاً رادیو پای کار کتاب آمده است، اما گلایه‌ها از «سیما» همچنان وجود دارد؛ با این حال امیدواریم دوستان «تلویزیون» هم با عمل کردن به وعده‌های خوبی که داده‌اند، حداقل در ادامه راه به کمک کتاب و کتابخوانی در کشور بیایند.

 منبع: مهر

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا