خلبانانی که تاریخ‌ساز شدند

این مطلب به معرفی و بررسی سوانحی می‌پردازد که اغلب آن‌ها با درایت و تبحر خلبانان از بیخ گوش مسافران گذشته‌اند.

موبنا – به‌تازگی، یک خلبان اهل شرق چین به دلیل تصمیم‌گیری سریع و عملکردی مناسب در موقعیتی حساس و نجات جان ۴۳۹ مسافر، نه تنها یک قهرمان لقب گرفت، بلکه پاداش نقدی دریافت کرد.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو به نقل از رسانه‌های چین، او چائو، خلبان چینی، خود را برای برخاست از فرودگاه بین‌المللی هانگ‌کیائوی شانگهای آماده می‌کرد. حین اینکه رفته رفته بر سرعت هواپیما در امتداد باند هواپیما افزوده می‌شد، او متوجه ورود هواپیمایی دیگر به محوطه باند پرواز می‌شود و تصمیم می‌گیرد سرعت هواپیما را افزایش دهد و آن را به صورت مورب از روی زمین بلند کند. بدین ترتیب، او چائوی چینی با تصمیم به موقع و عاقلانه خود با فاصله‌ای ۱۹ متری، هواپیمای روبه‌رو را از پیش رو می‌گذراند و جان ۴۳۹ مسافر (اعم از ۴۱۳ مسافر و ۲۶ خدمه) را از کام مرگ بیرون می‌کشد.

کارشناسان هوانوردی این سانحه را با فاجعه فرودگاه تنریف در سال ۱۹۷۷ مقایسه می‌کنند، مرگ‌بارترین سانحه هوایی تاریخ که بر اثر برخورد دو «بوئینگ ۷۴۷» منجر به مرگ ۵۸۳ مسافر شد. بررسی این سانحه نشان می دهد کنترل ترافیک هوایی مقصر اصلی این موضوع است و در حالی که به چائو پاداشی بالغ بر ۳۶۰ هزار پوند اعطا شد، دو مامور کنترل ترافیک هوایی از سمت خود برکنار شدند.

در این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی چنین سوانحی که اغلب آن‌ها با درایت و تبحر خلبانان از بیخ گوش مسافران گذشتند، بپردازیم.

سانحه جاکارتا – ۲۴ ژوئن ۱۹۸۲

پرواز بریتیش‌ایرویز از فرودگاه هیترو به اوکلند در حال عبور از آسمان جاکارتا بود که ناگهان به خاکسترهای حاصل از فعالیت‌های آتشفشان کوه گالوگانگ برخورد کرد و در نتیجه آن، هر ۴ موتور هواپیما از کار افتادند. با صدای مهندس پرواز که فریاد می‌زد: «باورم نمی‌شود، تمام موتورها از کار افتاده‌اند»، رعب و وحشت فضای کابین خلبان را در برگرفت.

اریک مودی، کاپیتان این پرواز برای قوت قلب دادن به مسافران، خطاب به آن‌ها گفت: «خانم‌ها و آقایان، کاپیتان با شما صحبت می‌کند. ما یک مشکل کوچک داریم، هر ۴ موتور هواپیما از کار افتاده‌اند و سعی داریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مشکل را حل کنیم. مطمئنم شما از این بابت نگرانی نخواهید داشت!». در حالی که کاپیتان در حال بررسی توان هواپیما برای ماندن در آسمان بود، مسافران وصیت‌های خود را می‌نوشتند! خوشبختانه پس از مدتی هر ۴ موتور هواپیما با موفقیت شروع به کار کردند.

پرواز ۵۳۹۰ بریتیش ایرویز – ۱۰ ژوئن ۱۹۹۰

در این حادثه مهم، هنگام پرواز شرکت هواپیمایی بریتیش‌ایرویز به مقصد مالاگای اسپانیا که با ۸۱ سرنشین انجام می‌شد، به دلیل جای‌گذاری اشتباه شیشه جلوی هواپیما، تیم لنکستر، کاپیتان پرواز در ارتفاع ۱۷ هزار و ۳۰۰ فوتی و در سرعتی بالغ بر ۳۰۰ مایل بر ساعت به بیرون از هواپیما کشیده شد، به طوری که سر و نیم تنه وی از هواپیما خارج و پاهای وی با استقامت مهمانداران داخل هواپیما مانده بود! الستر اچسن، کمک‌خلبان این پرواز در حالی که به دلیل وزش شدید باد صدای برج کنترل پرواز را نمی‌شنید، اقدام به فرود اضطراری کرد. در نهایت، لنکستر با خیال راحت در شهر ساوتهمپتون به دلیل سرمازدگی، شوک و شکستگی بازو تحت درمان قرار گرفت.

معجزه در هادسون – ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹

حادثه درهادسون را می‌توان یکی از معروف‌ترین حوادث هوانوردی دانست که در آن خلبان پرواز به شهرتی جهانی رسید. پس از آن که یک دسته غاز بر فراز رود هادسون کانادا هواپیمای چسلی سالنبرگر، پرواز شماره ۱۵۴۹ شرکت هواپیمایی «آمریکن‌ایرویز» را از کار انداختند، خلبان تصمیم به فرود اضطراری گرفت. تمام ۱۵۵ مسافر این هواپیما از این سانحه جان سالم به در بردند. سالنبرگر برای عملکرد خوب خود امتیازاتی از جمله پیش‌پرداخت بالایی برای چاپ یک کتاب در مورد این حادثه و بازنشستگی پیش از موعد دریافت کرد.

حادثه ویندزور – ۱۲ ژوئن ۱۹۷۲

پرواز شماره ۹۶ لس‌آنجلس به نیویورک شرکت هواپیمایی «امریکن»، درست پس از یک توقف کوتاه با مشکلی بزرگ مواجه شد. در محفظه بار این هواپیما به ناگهان خراب و باز می‌شود و به دلیل ریزش بار مسافران، کابل یکی از موتورها کشیده شده و موتور هواپیما از کار می‌افتد. کاپیتان برایس مک‌کورمیک، با اعلام شرایط اضطراری به مهمانداران دستور می‌دهد ماسک اکسیژن مسافران را وصل کنند، اما به دلیل ارتفاع زیر ۱۴ هزار فوت هواپیما ماسک‌ها کار نمی‌کردند. وی هواپیما را به دیترویت برگرداند و با وجود اینکه برج مراقبت دستور فرود اضطراری فوری نداده بود، هواپیما را به بهترین نحو ممکن به زمین نشاند.

هواپیمای بدون موتور گیملی – ۲۳ ژوئیه ۱۹۸۳

هواپیمای بدون موتور گیملی در حالی که در ارتفاع ۴۱ هزار فوت پرواز می‌کرد، در خلال پرواز مونترال به ادمونتون کانادا، به دلیل اشتباه در سوخت‌گیری به ناگهان با اتمام سوخت مواجه شد تا هواپیما تمام قدرت خود را از دست بدهد. خوشبختانه کاپیتان باب پیرسون یک خلبان باتجربه بود و موفق شد هواپیما را با موفقیت در پایگاه گیملی فرود آورد. فرود وی سخت و سریع بود، به طوری که در هنگام فرود، هر دو چرخ هواپیما منفجر شدند. همچنین با رسیدن دماغه هواپیما و اصطکاک آن با زمین آتش‌سوزی ایجاد شد که خوشبختانه در اثر آن، جان هیچ یک از ۶۱ مسافر این هواپیما به خطر نیفتاد.

پرواز ۲۴۳ آلوها – ۲۸ آوریل ۱۹۸۸

در سال ۱۹۸۸، یک فروند «بوئینگ ۷۳۷» متعلق به شرکت هواپیمایی «آلوها» به مقصد هونولولو (مرکز ایالت هاوایی آمریکا) در حرکت بود که ناگهان قسمت کوچکی از سقف آن پاره شد! در نتیجه این اتفاق و به دلیل فشار زیادی که به سقف هواپیما وارد شد، بخش بزرگ‌تری از بدنه هواپیما جدا شد تا مهماندار ۵۷ ساله‌ای که ‌روی صندلی خود نشسته بود، از سوراخ ایجاد شده به بیرون پرتاب شود. خوشبختانه، تمام مسافران کمربندهای خود را بسته بودند. رابرت شورنستیمر، خلبان این پرواز موفق شد ۱۳ دقیقه بعد هواپیما را بر زمین بنشاند تا از بروز تلفات دیگر جلوگیری شود.

پرواز شماره ۳۸ بریتیش‌ایرویز – ۱۷ ژانویه ۲۰۰۸

سانحه پرواز شماره ۳۸ هواپیمایی انگلیس یکی دیگر از پرونده‌های جدید است. پرواز شماره ۳۸ شرکت هواپیمایی بریتیش‌ایرویز تنها ۲ کیلومتر از فرودگاه هیترو فاصله گرفته بود که موتورهای آن از کار افتادند. بلورهای یخی که در محفظه سوخت این هواپیما ایجاد شد، موجب اختلال در سوخت‌رسانی به هواپیما شده بودند. این هواپیما ۲۷۰ متر قبل از باند فرودگاه و درست پشت یک هواپیمایی «ایرباس ۳۸۰» فرود آمد. هواپیما آسیب جدی دیده بود، اما در این سانحه تنها یک مسافر دچار آسیب‌دیدگی شد. نام خلبان این پرواز، جان کاوارد بود.

پرواز شماره ۷۸۰ کاتای پاسیفیک – ۱۳ آوریل ۲۰۱۰

در حادثه‌ای مشابه به پرواز شماره ۳۸ بریتیش‌ایرویز، سرویس شرکت هواپیمایی کاتای پاسیفیک از فرودگاه بین‌المللی اندونزی به طور ناگهانی درست پیش از رسیدن به هنگ‌کنگ توانایی تنظیم فشار موتور را از دست داد تا خلبان این پرواز مجبور به فرود با دو برابر سرعت استاندارد شود. مالکوم واترز و دیوید هایهو، خلبانان این پرواز موفق به کسب جایزه «ستاره قطبی» برای عملکرد قهرمانانه خود شدند.

نجات یک سوپرجامبو – ۴ نوامبر ۲۰۱۰

ریچارد چمپیون، خلبان شرکت هواپیمایی «کانتاس» هم موفق به کسب جایزه «ستاره قطبی» شده است. حین پرواز موتور شماره ۲ هواپیما بر فراز اندونزی منفجر شد، چمپیون هواپیمای «ایرباس ۳۸۰» را با ۴۶۹ مسافر در سنگاپور در حالی فرود آورد که هر ۴ چرخ هواپیما ترکیدند، اما خوشبختانه به هیچ یک از مسافران آسیب نرسید.

 منبع:  روزنامه دنیای خودرو 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا