صادرات ۴۷ میلیون دلار فرش ایرانی به آمریکا

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به میزان صادرات فرش در سال جاری عنوان کرد: در دوران تحریم صنعت فرش ما هم تحریم شد که علاوه بر مصرف‌کننده بازار امریکا، هنرمندان ما را نیز تحت تاثیر قرار داد.

موبنا – به طور کلی پس از برجام ۴۷ میلیون دلار صادرات فرش ایرانی به آمریکا صورت گرفته که بخشی از آن به صورت مستقیم بوده است.
‌غلامرضا سلیمانی شب گذشته، ۱۷ آبان ماه، در آیین افتتاحیه مرکز خدمات آموزشی خوشه صنعتی فرش دستباف استان در اتحادیه فرش دستباف مشهد اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که اطلاع‌رسانی از ستاد به فعالین گاهی منتقل نمی‌شود.

وی ادامه داد: این دولت چند کار خیلی خوب انجام داده که یکی تبدیل نرخ رشد منفی ۶.۵ درصد به رشد بالای ۵ درصد بوده است. همچنین دولت یازدهم توانست تورم افسارگسیخته بالای ۴۰ درصد را تک‌رقمی کند. این واقعیت در کشور رخ داده، اما اینکه چرا در زندگی مردم ملموس نیست، به این علت است که خانوارها این رشد را در ابعاد معیشت و اشتغال لمس نمی‌کنند و به همین جهت احساس می‌شود دولت واقعیت را به مردم نمی‌گوید.

سلیمانی با بیان اینکه رسالت اصلی ما ایجاد اشتغال و معیشت در بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط است، گفت: صنعت فرش در استان‌های خراسان شمالی و رضوی حلقه‌های مفقوده زیادی دارد که باید آن را احیا کرد و با این کار می‌توان بین دو تا سه هزار شغل در این صنعت ایجاد کرد. این حلقه‌های مفقوده از بخش طراحی فرش آغاز شده و تا حوزه بازاریابی آن ادامه دارد.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به میزان صادرات فرش در سال جاری عنوان کرد: در ۷ ماهه ‌امسال ۱۴۷ میلیون دلار صادرات فرش داشتیم. این یکی از آثار برجام است که ما به اولین بازار فرش دنیا وارد شده‌ایم.

سلیمانیان با اشاره به اهمیت برند در بازارهای بین‌المللی تصریح کرد: ما در عصری هستیم که مردم کالای خود را از بازار برندها خریداری می‌کنند. در تجارت دنیا ۴ دوره وجود دارد که شامل دوره‌های تولید، فروش، بازاریابی و از دهه ۸۰ به بعد برندینگ است. امروز کشورهای دنیا با برندهایشان شناخته می‌شوند. برندهای آمریکایی با ارزش‌گذاری ۱۹ هزار میلیارد دلار رتبه نخست و ایران با ۱۵۹ میلیارد دلار ارزش‌گذاری رتبه ۴۶ دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بین‌المللی برای برندسازی کالاهای ایرانی بیان کرد: در حال حاضر سازمان تجارت جهانی این ظرفیت را ایجاد کرده که کالاهای خاصی به عنوان کالای انحصاری یک کشور حفظ شده و ثبت جغرافیایی شود. زعفران، پسته، چای دارچینی، فرش و… از کالاهایی است که می‌توان آن را از ثبت جغرافیایی برخوردار کرد.

سلیمانیان تاکید کرد: ما متاسفانه در حوزه زعفران بد کار کردیم. امروز بنگلادش با ثبت جغرافیای چای دارچینی این برند را از آن خود کرده و همه چای دارچینی را به نام این کشور می‌شناسند. این مساله ارزش افزوده زیادی برای آن کشور در پی خواهد داشت. متاسفانه ما بازارها را نمی‌شناسیم و ظرفیت‌های کشور را ثبت نکرده‌ایم. در صورت بروز این اتفاق روی کالای ما نیز ارزش‌گذاری صورت گرفته و آن کالا تبدیل به برند می‌شود که در پی آن ارزش افزوده ایجاد خوهد شد.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارزش افزوده فرش کم و سهم تولیدکننده از آن ناچیز است. در واقع این واسطه‌ها هستند که از این ارزش افزوده استفاده می‌کنند.

آمادگی سازمان برای آموزش ۱۰۰ هزار کارگر در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

وی از آمادگی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای آموزش ۱۰۰ هزار کارگر در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خبر داد و افزود: امروز نیروی کارگری که آموزش نبیند، نمی‌تواند تولیدی در بازار دنیا داشته باشد. براساس برنامه اقتصاد مقاومتی قرار است ما به ۱۰۰ هزار کارگر آموزش داده و پول آن را هم بپردازیم. هم‌اکنون در استان خراسان رضوی دوره‌های آموزشی برای ۱۰ هزار نفر برقرار شده که یارانه آن هم پرداخت می‌شود.

سلیمانیان با بیان اینکه باید در کنسرسیوم‌های فرش پس از شکل‌گیری خوشه‌های صنعتی آن راه‌اندازی شود، اظهار کرد: این کنسرسیوم‌ها می‌تواند به توسعه بازار خارجی یک کالا کمک کند. در این استان با یک مرکز طراحی فرش و یک مرکز تحقیق بازار کاری از پیش نخواهیم برد.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: امسال برای کنسرسیوم‌های صادراتی ۳ بازار انتخاب شده که باید به آن ورود موثرتری پیدا کنیم. نخستین بازار هدف بازار امریکاست. همچنین در خاورمیانه بازار کشور لبنان و در خاور دور در بازار چین به صورت متمرکز در حال بازاریابی برای فرش هستیم و در این راستا قرار است در حدود ۸ تا ۹ نمایشگاه بین‌المللی شرکت کنیم.

سلیمانیان خاطرنشان کرد: با این حال نباید از بازار اروپا غافل شد. اروپایی‌های در افق سال ۲۰۲۰ به دنبال کنار گذاشتن مواد شیمیایی در تولید محصولات مختلف هستند و در مسیر استفاده از مواد طبیعی در تولید کالا حرکت می‌کنند. ما برای موفقیت در بازار این قاره باید این نیاز را هم مد نظر قرار دهیم.

 منبع: ایسنا 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا