فیلیپین قرارداد خرید سلاح از آمریکا را لغو کرد

رودریگو دوترته گفت: بر خرید سلاح گرانقیمت از آمریکا پافشاری نخواهیم کرد، همیشه می توانیم این تسلیحات را از هر نقطه دیگری دریافت کنیم. به پلیس دستور دادم آن را لغو کند.

موبنا – به نقل از رویترز، رئیس جمهور فیلیپین روز دوشنبه دستور داد قرارداد خرید سلاح از آمریکا برای نیروهای پلیس فیلیپین لغو شود.

منابع در مجلس سنای آمریکا ماه گذشته اعلام کرده بودند واشنگتن این قرارداد را به علت نگرانی در خصوص نقض حقوق بشر متوقف کرده است.

رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین در اظهاراتی در مراسمی که سران گروههای مخالف مسلمان نیز حضور داشتند و از تلویزیون این کشور پخش شد گفت:« بر خرید سلاح گرانقیمت از آمریکا پافشاری نخواهیم کرد، همیشه می توانیم این تسلیحات را از هر نقطه دیگری دریافت کنیم. به پلیس دستور دادم آن را لغو کند. به آن نیازی نداریم.»

وی افزود:« باید به دنبال منبع دیگر که ارزانتر باشد و همان کیفیت را داشته باشد باشیم و از آنجا درخواست کنیم.»

روابط بین آمریکا و فیلیپین همپیمان قدیمی این کشور اخیرا به علت واکنش تند دوترته به انتقادات واشنگتن در خصوص جنگ خشونتبار فیلیپین برای از بین بردن باندهای مواد مخدر، متشنج شده است.

در عملیات پلیس در چارچوب تلاشهای دولت برای مبارزه با باندهای مواد مخدر که بخش مهمی از تبلیغات انتخاباتی دوترته بود بیش از دو هزار و ۳۰۰ نفر کشته شده اند.

منابعی در کنگره ماه گذشته به رویترز گفتند وزارت امور خارجه آمریکا قرارداد فروش حدود ۲۶ هزار تفنگ برای پلیس ملی فیلیپین را پس از آنکه سناتور بن کاردین گفت با فروش آن به علت نگرانیها درباره نقض حقوق بشر مخالف است، متوقف کرده است.

دوترته پیش از این گفته بود روسیه و چین برای فروش این تسلیحات به فیلیپین ابراز تمایل کرده اند.

شهردار یکی از شهرهای فیلیپین نیز که رودریگو دوترته ، وی را به دست داشتن در تجارت مواد مخدر در این کشور متهم کرده بود روز شنبه در زندان به ضرب گلوله کشته شد.

وی دومین مقام محلی فیلیپینی مرتبط با مواد مخدر است که در دو هفته اخیر کشته می شود.
دوترته نبردی بی سابقه را علیه مواد مخدر در این کشور به راه انداخته است و تعدادی از مقامات محلی، افسران پلیس و قضات را به دست داشتن در تجارت مواد مخدر متهم کرده و از آن ها خواسته است خود را تسلیم نیروهای امنیتی کنند.

دوترته در ماه اوت «رولاندو اسپینوسا» شهردار شهر آلبوئرا در جزیره مرکزی لیته (Leyte) و پسر وی را به دست داشتن در تجارت مواد مخدر متهم کرد و از آنها خواست خود را تسلیم کنند. وی همچنین به پلیس دستور داد در صورتی که این افراد در زمان بازداشت مقاومت کردند به آنها تیراندازی کنند.

از سوی دیگر چین روز دوشنبه از آمریکا خواست برای سیاست خارجی مستقل فیلیپین احترام قائل شود.

دانیل راسل معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوس آرام درکنفرانس خبری در واشنگتن اعلام کرد وی هیچ دلیلی نمی بیند که دوترته رئیس جمهور فیلیپین از تصمیم قانونی دادگاه بین المللی در خصوص دریای چین جنوبی عقب نشینی کند یا انتظار ندارد هیچ رئیس جمهوری در فیلیپین انجام این کار را به نفع این کشور بداند.

لوکانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی گفت خیلی جالب است که می بینیم برخی از کشورها بارها مواضع فیلیپین را تشریح می کنند. وی همچنین تاکید کرد :« برای اینکه متوجه مواضع فیلیپین بشویم، باید به آنچه که رهبران این کشور گفته اند، گوش فرا دهیم.»
سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین خاطرنشان کرد اظهارات اخیر دوترته و اقداماتش به جهان نشان داده است که چه چیزی بهترین منافع بلند مدت و اساسی فیلیپین را تامین می کند.
لوکانگ همچنین تاکید کرد رئیس جمهور فیلیپین بارها اعلام کرده است که نمی خواهد دیگران به جای او تصمیم بگیرند و به عنوان مثال موضع فیلیپین را از جانب دولت این کشور تشریح کنند.

 منبع:  خبرگزاری صدا و سیما

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا