روسیه حمله آمریکا به قندوز افغانستان را محکوم کرد

وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای کشتار غیرنظامیان در استان قندوز افغانستان بر اثر بمباران هواپیماهای آمریکایی را محکوم کرد.

موبنا – بیانیه وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه در پایگاه اینترنتی این وزارتخانه منتشر و در آن گفته شده است: روز سوم ماه نوامبر (۱۳ آبان ماه) هواپیماهای آمریکایی در جریان یک عملیات جنگی در شمال استان قندوز افغانستان بیش از ۳۰ غیرنظامی که بیشتر زنان و کودکان بودند را به قتل رسانده و حدود ۲۰ تن دیگر زخمی و دهها خانه نیز تخریب شد یا به شدت آسیب دید.

در ادامه بیانیه آمده است: این بار اول نیست که در افغانستان بر اثر بمباران های غیردقیق هواپیماهای آمریکایی غیرنظامیان کشته می شوند.

وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: واکنش طرف آمریکایی به این حادثه قابل پیش بینی بود و فقط به اعلام آمادگی برای انجام تحقیقات اکتفا کرد.

«همان طور که تجربه نشان می دهد نتایج این گونه تحقیقات هیچگاه از طرف آمریکا منتشر نمی شود و مسئولان برای چنین جنایت هایی مجازات نمی شوند.»

وزارت امور خارجه روسیه در ادامه بیانیه با محکوم کردن این جنایت ضدبشری علیه غیرنظامیان افغانستانی، خواستار انجام فوری تحقیقات در مورد این حادثه و مجازات عاملان آن برای جلوگیری از تکرار این گونه موارد در آینده شده است.

روسیه همچنین با خانواده های قربانیان حمله هوایی آمریکا به قندوز ابراز همدردی کرده و برای مجروحان این حادثه آرزوی سلامتی کرده است.

روسیه پیشتر ابعاد جنایت های نیروهای آمریکایی در افغانستان را هولناک خوانده و خواستار توقف کشتار مردم این کشور شده بود.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هفته گذشته در این رابطه اعلام کرد: کشتار مردم افغانستان به ویژه کودکان در عملیات نیروهای ائتلاف آمریکایی نگران کننده است و رسانه های غربی-عربی از جمله سی ان ان و الجزیره نیز در برابر این قتل عام ها سکوت کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به ادامه اقدام های جنگی نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در افغانستان، گفت: در جریان عملیات انجام شده جنگی شمار زیادی از غیرنظامیان افغان کشته و هزاران تن دیگر مجروح شده اند.

به گزارش دستگاه دیپلماسی روسیه، زاخارووا به استناد یک گزارش دفتر سازمان ملل برای کمک به افغانستان، گفت: در ۹ ماه اخیر در جریان اقدامات نظامی نیروهای ائتلاف آمریکایی در افغانستان ۲۵۶۲ غیرنظامی کشته و ۵۸۳۵ نفر دیگر مجروح شده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: خبرنگاران شبکه آمریکایی سی.ان.ان که تصویر یک کودک سوری را در دست گرفته و نمایش سیاسی برپا می کند، تصاویر ۲۵۶۲ تنی را که به دست نیروهای تحت فرماندهی آمریکا در افغانستان کشته شده اند در دست نمی گیرد.

وی افزود: در این کشتار آنچه که به شدت نگران کننده است افزایش شمار قتل کودکان است و بارها در این مورد هشدار داده ایم.

خانم زاخارووا با بیان این که این روند از سال ۲۰۱۳ در حال گسترش است، اظهار کرد: در ۹ ماه نخست سال جاری در افغانستان بر اثر اقدامات جنگی نیروهای ائتلاف آمریکایی ۶۳۹ مورد قتل کودکان ثبت شده و ۱۸۲۲ کودک دیگر مجروح شده اند که ۱۵ درصد بیش از سال گذشته است.

وی افزود: هیچ یک از رسانه های غربی و عربی به این مساله توجه نمی کنند و شبکه های الجزیره، سی.ان.ان و روزنامه انگلیسی ایندپندنت آن را نادیده می گیرند. این رسانه ها نسبت به کشتار کودکان در افغانستان بی تفاوت هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: بسیاری از رسانه های غربی و عربی سفارش های سیاسی انجام می دهند که ماه اکتبر به آنها داده شده است.

وی افزود: متاسفانه بر اثر اقدام های نیروهای ائتلاف آمریکایی در افغانستان با هواپیما و بمباران مناطق مسکونی، شمار تلفات غیرنظامیان به شدت افزایش می یابد.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا