ظریف راهی بیروت شد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دقایقی قبل و در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات لبنانی تهران را به مقصد بیروت ترک کرد.

موبنا – وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این سفر با مقامات بلند پایه لبنانی دیدار و در نشست مشترک تجار ایرانی و لبنانی سخنرانی خواهد کرد.

ظریف را در این سفر یک هیات تجاری ۳۰ نفره از جمله شافعی رئیس و دیگر مسئولان اتاق بازرگانی ایران همراهی می‌کنند.

بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس گفت که ظریف بعدازظهر امروز (دوشنبه) به لبنان سفر می‌کند و طی امروز و فردا با مقامات این کشور دیدار خواهد کرد.

وی افزود: این سفر طی روزهای گذشته مطرح بود بخصوص بعد از انتخاب رئیس جمهور لبنان و مناسبات فیمابین دو کشور و رایزنی‌های مستمری که بین دو کشور است و شرایط جدید در لبنان ایجاب می‌کرد سفری به بیروت انجام شود و ضمن دیدار با رئیس جمهور و سایر مقامات و گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌ها، مجددا مسائل دوجانبه خود را مورد پیگرد قرار دهیم و مسائل منطقه و آخرین تحولات منطقه که بخصوص بحث سوریه می‌‌تواند یکی از آنها باشد مورد تبادل نظر قرار دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان لبنان را کشوری بسیار اثربخش و تاثیرگذار در تحولات منطقه خواند و افزود: ما بر اثربخشی و تاثیرگذاری این کشور در منطقه واقف بودیم و همواره تماس‌ها و رایزنی‌های خودمان را به شکل مختلف و سطوح مختلف همواره داشتیم و هیچگاه این رایزنی‌ها متوقف نشده است.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: در این دوران با توجه به وضعیت جدید قرار شد آقای ظریف به لبنان سفر کند و برای امروز و فردا این تاریخ تنظیم شد و ایشان تا فردا بعدازظهر در بیروت خواهد بود و با رئیس جمهور و دیگر مقامات گفت‌وگو خواهد کرد.

لازم به ذکر است ظریف در ادامه این سفر به رومانی، چک و اسلواکی سفر خواهد کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه ۱۴ آبان ماه نیز با اعلام سفر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان اظهار داشت: با توجه به نوع روابط جمهوری اسلامی ایران و لبنان و تأثیری که این کشور در صلح و ثبات منطقه دارد، رایزنی‌های دوره‌ای بین دو طرف وجود داشته و دارد و این سفر به زودی انجام خواهد شد.

قاسمی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای سفر محمد جواد ظریف به بیروت در حال انجام است، تصریح کرد: آقای دکتر ظریف احتمالا در هفته آینده، به منظور دیدار با مقامات عالی رتبه و شخصیت‌های برجسته لبنان و همچنین رایزنی‌های دو جانبه و چگونگی گسترش همکاری‌های دو کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در دوران جدید و همچنین تحولات منطقه، موضوع سوریه و همکاری‌های بین‌المللی به بیروت سفر خواهد کرد.

وبگاه لبنانی «النشره» روز پنجشنبه ۱۳ آبان با انتشار خبری اعلام کرد «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران سه‌شنبه هفته آینده به لبنان می‌رود.

روز دوشنبه ۱۰ آبان ماه میشل عون به عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور لبنان انتخاب شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در چارچوب سفرهایش به منطقه یک ماه پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دور دوم سفرهایش به منطقه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ به بیروت سفر کرد.

وی در این سفر با مقامات لبنان از جمله نخست‌وزیر، رئیس مجلس و وزیر خارجه این کشور دیدار و در خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین برنامه جامع اقدام مشترک به گفت‌وگو پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از توافق وین در اولین دور سفرهایش به منطقه به کویت، قطر و عراق سفر کرده بود و پس از بیروت نیز به، دمشق، اسلام‌آباد و دهلی‌نو رفت.

ظریف ۲۲ دی ماه ۱۳۹۲ و حدود یک ماه پس از توافق ژنو (سوم آذر ماه ۱۳۹۲) سفری به بیروت داشت. او در اولین مقصد از سفرهای دوره‌ای خود پس از این توافق به لبنان و پس از آن هم به سوریه، اردن و عراق نیز سفر کرد.

 منبع: فارس

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا