درمان نابینایی با کاشت پروتز در چشم

پس از کاشت پروتز در چشم این بیمار ۳۰ ساله، وی قادر به درک و دریافت فسفِن یا نقاط نور تکی بوده و دچار هیچگونه عوارض جانبی به دلیل انجام این عمل نشده است.

موبنا -محققان دانشگاه UCLA با کاشت یک پروتز در چشم یک فرد نابینا و تحریک قشر بصری وی با موفقیت توانستند بینایی را به او بازگردانند.

شرکت توسعه دهنده این پروتزهاSecond Sight بوده که به کار توسعه، ساخت و پخش پروتزهای بصری قابل کاشت می‌پردازد.

پس از کاشت پروتز در چشم این بیمار ۳۰ ساله، وی قادر به درک و دریافت فسفِن یا نقاط نور تکی بوده و دچار هیچگونه عوارض جانبی به دلیل انجام این عمل نشده است.

فُسفِن (phosphène) پدیده‌ای است که در آن احساس دیدن یک نور یا نمایان شدن لکه‌هایی در میدان بینایی حتی در زمان بسته بودن چشم در انسان بوجود می‌آید.

این دستگاه به عنوان بخشی از برنامه Orion 1 توسط شرکت Second Sight توسعه یافته است. این تراشه وارد مجاری چشم شده و سیگنال‌های بی سیم را به طور مستقیم به مغز می‌فرستد.

این تراشه امکان تحریک قشر بصری را فراهم کرده و از این طریق بینایی را به افراد نابینا باز می‌گرداند.

Second Sight در اوایل سال۲۰۱۷ تاییدیه FDA را برای انجام یک کارآزمایی بالینی اولیه از سیستم Orion I خواهد گرفت.

دکتر نادر پوراتیان Dr. Nader Pouratian جراح مغز و اعصاب از دانشگاه یو.سی.ال.ای که انجام این عمل جراحی را بر عهده داشت گفت که این جراحی برای نشان دادن ایمنی اولیه و امکان سنجی برای تحریک قشر بینایی انسان صورت گرفته است.

پیشتر نیز در سال ۲۰۱۳ دکتر نادر پوراتیان جراح مغز و اعصاب ایرانی یک ضربان ساز مغز را در سر یک مرد ۳۹ ساله در بیمارستان UCLA آمریکا کار گذاشت.

این بیمار به علت رعشه دست که در سال ۲۰۰۶ آغاز شده بود، توانایی‌های خود را در انجام کارها به خصوص نواختن گیتار از دست داده بود.

در این روش یک ضربان ساز(pace maker) در مغز او کار گذاشته شد، تکنیکی که تحریک عمیق مغز نامیده می‌شود.

ضربان ساز پالس‌هایی را ارائه کرد که می‌تواند لرزش‌های ناتوان کننده در بیماری پارکینسون را متوقف سازد.

اگر این آزمایشات بالینی بر روی انسان‌ها ثمربخش باشد این شرکت برنامه‌ریزی‌های خود را در جهت جهانی سازی محصول جدید خود آغاز خواهد کرد.

 منبع: ایسنا 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا