زیباکلام: سخن رئیس‌جمهور درست بود اما…

صادق زیباکلام می‌گوید: مطبوعات در هر جامعه‌ای از جمله ایران پیشرو، پیشگام و پیشاهنگ مبارزه با انواع مفاسد اقتصادی است؛ اما سؤال اساسی و مهم آن است که تا چه اندازه این فضا برای مطبوعات و رسانه‌های جمعی به وجود آمده است؟

موبنا – این استاد دانشگاه در روزنامه «آرمان» نوشته است: پیام سخنان رئیس‌جمهور در نمایشگاه مطبوعات را در بهترین حالت باید نافذ توصیف کرد، چراکه وی به اصل این مسأله که مطبوعات موجب شفافیت در جامعه می‌شود پرداخته و همچنین درباره این مسأله که مطبوعات منجر به افزایش ضریب صداقت در جامعه می‌شود به درستی سخن به میان آورده است.

اما آنچه رئیس‌جمهور محترم به آن نپرداخت، این بود که چرا مطبوعات نمی‌توانند به رسالتی که در زمینه شفافیت در جامعه دارند آن طور که باید و شاید عمل کنند؟ آقای حسن روحانی در سخنان خود نیز اشاره کرد که مطبوعات و رسانه‌ها رسالت بسط و توسعه شفافیت را در جامعه بر عهده دارند اما وی به این مسأله اشاره نکرد که چه عواملی موجب ایجاد اختلال در کار مطبوعات می‌شود و اجازه نمی‌دهد رسانه‌ها و فضای مجازی آن‌طور که باید به تعهد و وظیفه خود در قبال ایجاد شفافیت در جامعه عمل کنند.

در حقیقت یکی از خواسته‌های انقلاب اسلامی، آزادی مطبوعات بود. در راهپیمایی‌ها، اعلامیه‌ها و قطعنامه‌های خود به مسأله آزادی مطبوعات نیز به آن اشاره شده و علاوه بر آن یکی از خواسته‌های اصلی معترضان به رژیم سابق و یکی از تقاضاهای آنها حذف سانسور از مطبوعات و به‌طور کل آزادی رسانه‌ها بود. بالطبع وقتی سخن از آزادی مطبوعات به میان می‌آید، سخن از آزادی در اینحا سخن از لجام‌گسیختگی و بی‌بندوباری نیست. بلکه مراد، آزادی‌ای است که در چهارچوب قانون به رسانه‌ها داده شده است. اما سخن اینجاست که آیا می‌توان گفت توقیف یک روزنامه دقیقاً مسیر قانونی را می‌پیماید؟

آن‌گونه که در قانون پیش‌بینی شده است، دادگاه مطبوعات و رسانه‌ها باید با حضور هیأت منصفه برگزار شود. آیا برای روزنامه‌ها و سایر رسانه‌هایی که ظرف یک یا سه سال گذشته دادگاهی و به نوعی متوقف شده‌اند، هیأت منصفه حضور داشته و پس از استماع بیانات و شنیدن اتهاماتی که به آن رسانه وارد شده و دفاع روزنامه، هیأت منصفه خلوت کرده‌اند و نتیجه گرفته‌اند؟

با کمال تأسف، توقیف به مفهوم حکم اعدام برای یک رسانه محسوب می‌شود. واقعیت آن است همان‌طور که حکم اعدام بالاترین مجازات برای یک متهم است، توقیف نیز بالاترین مجازات شمرده می‌شود. اما همچنان نیز این پرسش پا برجاست که چه تعداد از رسانه‌ها با حکم و رأی نهایی هیأت منصفه توقیف شده‌اند؟

بنابراین سخن رئیس‌جمهور کاملاً درست است که مطبوعات رسالت شفاف‌سازی را در جامعه بر عهده دارند. مطبوعات در هر جامعه‌ای از جمله ایران پیشرو، پیشگام و پیشاهنگ مبارزه با انواع مفاسد اقتصادی است؛ اما سؤال اساسی و مهم آن است که تا چه اندازه این فضا برای مطبوعات و رسانه‌های جمعی به وجود آمده است؟

 منبع: ایلنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا