سیگار موجب جهش سلولی در ریه‌ها می‌شود

پزشکان دریافتند افرادی که در روز یک بسته سیگار مصرف می‌کنند به طور میانگین در سال دچار ۱۵۰ جهش بیشتر در سلول‌های بافت ریه‌ خود می‌شوند.

موبنا – محققان با توجه به یافته جدید اظهار داشتند: به کمک این مطالعه می‌توان توضیح داد که چرا مصرف کنندگان سیگار بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند.

همچنین دیگر اعضای بدن هم دچار این جهش سلولی می‌شوند. به طور مثال مصرف یک بسته سیگار در روز به طور میانگین با ۹۷ جهش در هر سلول حنجره، ۳۹ جهش سلولی در حلق، ۲۳ جهش در دهان، ۱۸ جهش سلولی در مثانه و شش جهش در هر سلول کبد در سال همراه است.

“لودمیل الکساندروف” یکی از محققان این مطالعه از آزمایشگاه ملی “لس آلاموس” در آمریکا گفت: پیش از این شواهدی مبنی بر ارتباط استعمال سیگار با سرطان بدست آمده اما اکنون تغییرات مولکولی در DNA به دلیل مصرف سیگار اندازه گیری شده است.

سیگار حاوی بیش از ۷۰۰۰ نوع ماده شیمیایی است که ۷۰ مورد آن موجب بروز سرطان می‌شود. اگرچه در مطالعات پیشین استعمال سیگار با افزایش خطر ابتلا به ۱۷ نوع سرطان مرتبط دانسته شده است همچنان مشخص نیست چگونه سیگار کشیدن باعث بروز سرطان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، در این مطالعه بیش از ۵۰۰۰ تومور از مبتلایان به سرطان که مصرف سیگار داشته‌اند یا سابقه مصرف این ماده دخانی را نداشته‌اند مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد حداقل پنج فرآیند متمایز تخریب DNA به دلیل مصرف سیگار صورت گرفته است.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا