راز ۳ ثانیه‌ای که زندگی شما را سرشار از شادی می‌کند!

گفت و گو با دکتر حبیب اله مهدی زاده متخصص قلب

موبنا – * سکته بیشتر در چه سنی رخ می دهد؟

– سکته های قلبی در گذشته در سنین ۶۰و۶۵ دیده می شد. متاسفانه با توجه به کم تحرکی افراد، مصرف غذاهای فست فود و استرس های روحی و روانی در زندگی شهری، الان سکته های قلبی در سن حدود ۴۰،۴۵سال رخ می دهد.

*بیشترین تاثیر درسکته قلبی کم تحرکی دارد یا تغذیه؟

– درسکته های قلبی یک عامل به تنهایی تاثیر ندارد،بلکه فاکتورهای مختلف وجود دارند که باعث بیماریهای قلبی می شوند و همدیگر را تشدید می کنند.فاکتورهای اعم از:چاقی ، تغذیه بد، استرس ، کم تحرکی، آلودگی های صوتی و محیطی وسیگار.

انسان با رعایت چه نکاتی کمتر در معرض سکته قلبی قرار می گیرد؟

باید سیگار را کاملا ترک کند،قند خون و فشار خون را کنترل کند.داروهای قندخون و فشار خون را منظم مصرف کند. وزن نرمال باشد، چربی از رژیم غذایی حذف و گوشت قرمز حتی المقدور کم استفاده شود،نمک غذا کم باشد، سبزی میوه ها بیشتر توصیه می شود،هرروز ۲۰الی ۳۰دقیقه در فضای آزاد ورزش کند، استرس و فشارهای روحی کمترشود.

* آیا گروه خون تاثیری در سکته مغزی و قلبی دارد؟

– نه تاثیر خاصی ندارد.

* آیا استفاده از تلفن همراه در سکته های قلبی تاثیر دارد؟

– تاثیر ندارد و در این زمینه مقاله یا چیزی ثابت نشده،ولی امکان تشدید تپش قلب هست.

* آیا باشنیدن خبر خوب یا بد احتمال سکته است؟

– خبر خوب یا بد به تنهایی تاثیر ندارد. این دو عامل اگر باعث استرس شوند ماده ای به نام کاتاکولامین ترشح می شود. موقع استرس یا وقتی می ترسیم قلب شروع به تند زدن می کند. مثل اینکه ورزش یا فعالیتی صورت گرفته باشد و باعث قرمزی پوست می شود. این علائم به خاطرهورمون هایی است که در بدن ترشح می شود. در رگ های قلب پلاک هایی وجود دارد که تپش قلب باعث پاره شدن این پلاکها می شود و همان جا لخته می کند و موجب بیماریهای قلبی و سکته می شود.

* آیا فشار خون در سکته قلبی تاثیر دارد؟

– بله فشار خون هم در سکته های قلبی وهم در سکته های مغزی نقش اساسی دارد.فشار خون بیماری است که درمان ندارد، ولی قابل کنترل است.

* چطور بعضی افراد فشار خون دارند و بعضی ندارند؟

– از ۱۰۰مریض، در ۹۵ نفر علت فشار خون ناشناخته است.در ۵درصد موارد علت ممکن است تنگی شریان کلیه وتنگی ائورت باشد که فشار خون ثانویه نام دارند. اکثر فشار خونها درمان قطعی ندارند.ولی قابل کنترل هستند.

* چه زمانی سکته قلبی منجر به مرگ می شود؟

– مرگ و زندگی دست خداست،سکته یکی از علت های مرگ است.در بعضی مواقع با سکته خیلی خفیف مرگ رخ می دهد.ولی در سکته های شدید احتمالا فرد نمی میرد. یکی از علل های فوت در دنیا سکته قلبی است. گرفتگی رگ جلوی قلب باعث سکته شدید می شود که درصد مرگ در چنین وضعی بیشتر است و عاملی است که ریسک مرگ را بالا می برد. عامل دیگر این است که مرگ فرد سکته کند و دیر به پزشک مراجعه کند یا داروها را دیر شروع کند.

* سکته قلبی علایم و نشانه ای دارد؟

– بله؛ شایع ترین علامت سکته قلبی، درد قلب است،ولی افراد با اشتباه گرفتن درد قلب با دردهای دیگر مثل درد معده یا قولنج کردن به این علت درد را جدی نمی گیرند.این عامل باعث می شود دیر به پزشک مراجعه کنند.
در بعضی از بیماران علائم سکته، درد نیست فقط ممکن دچار تنگی نفس وعرق ریزی و حالت تهوع واستفراغ شوند. در افرادی که دچارقند خون هستند سکته بدون درد رخ می دهد.

* احتمال مرگ در سکته قلبی و مغزی نسبت به هم چگونه است؟

– در سکته مغزی گرفتگی رگ مغز و در سکته قلبی گرفتگی رگ قلب رخ می دهد،احتمال مرگ در هر کدام بستگی به شدت سکته و خونریزی و گرفتگی دارد.

* سکته قلبی و مغزی در زنان بیشتر است یا مردان؟

– در مردان بیشتر است.

* ژن فرد درسکته قلبی تاثیر دارد؟

– ژن یکی از علتهای سکته قلبی سابقه فامیلی است، یکی از علل سکته قلبی هایپرکلسترول است. یعنی در بعضی افراد چربی خون بالاست و چربی زائد رسوب می کند.

* بیماری های قلبی و سکته قلبی بیشتر کدام افراد را تهدید می کنند؟

– افرادی که دیابتی و کم تحرک هستند.

* راه تشخیص و درمان گرفتگی های رگ قلبی چیست؟

در مواقعی مریض را آنژیوگرافی می کنیم.در آنژیو گرافی تشخیص داده می شود که کدام وچند رگ گرفته شده و چه درمانی اعم ازدارو ،عمل یا بالن و فنر نیاز است. هر کدام از این درمان ها در جای خود بهتر جواب می دهد. اخیرا مصرف دارو کم شده، افراد بیشترعمل یا بالن را انتخاب می کنند.

* آینده سکته قلبی و مغزی چگونه پیش بینی می شود؟

– سکته قلبی در کشورهای صنعتی درحال کنترل است. آنها به مردم خود آموزش های جامع می دهند. غذاهای ناسالم را تا حد ممکن حذف می کنند و به ورزش اهمیت به سزایی می دهند. اما متاسفانه در ایران سکته در حال زیادن شدن است. امیدواریم با اطلاعاتی که داده می شود درصد سکته پایین بیاید.

گفت و گو: الناز مقدم فرکوشی

 منبع: سلامت 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا