واکنش های بدن ورزشکاران در هوای سرد

به‌ محض قرار گرفتن در هوای سرد عضلات منقبض و سفت می شود درنتیجه حرکت بدن محدود خواهد شد و در شروع دو چرخه سواری، پا زدن چرخ کمی سخت می‌شود. برای پیشگیری قبل از این که دوچرخه‌سواری را شروع کنید بدن خود را گرم‌کنید.

موبنا – بدن ما انسان‌ها به طور طبیعی سرمای زیاد را تحمل نمی کند و بهترین حالت این است که دمای داخلی بدن مان نزدیک به ۳۷ درجه باشد.

وقتی این دما افت می‌کند، بدن سیستم دفاعی خود را به‌منظور محافظت از اعضا فعال می کند. اما این فعال سازی به معنی آن نیست که در فصل سرما نباید به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری بپردازیم بلکه باید از پوشش مناسب استفاده کنیم. این مطلب به نقل از هلث نیوز تاثیر سرما روی بدن را هنگامی‌ که در هوای سرد ورزش می‌کنید مرور کرده است:

عضلات سفت می‌شود:
به‌ محض قرار گرفتن در هوای سرد عضلات منقبض و سفت می شود درنتیجه حرکت بدن محدود خواهد شد و در شروع دو چرخه سواری، پا زدن چرخ کمی سخت می‌شود. برای پیشگیری قبل از این که دوچرخه‌سواری را شروع کنید بدن خود را گرم‌کنید.

خون به سمت داخل جریان پیدا می‌کند:
قبل از هر چیز بدن از اعضای داخلی حمایت خواهد کرد. یعنی این که جهت جریان خون از قسمت‌های تحتانی بدن به قسمت مرکز بدن تغییر پیدا می‌کند و به همین دلیل دست‌وپاهای فرد با کمترین کاهش دمایی سرد می‌شود؛ بنابراین با پوشش مناسب بدن خود را گرم نگه ‌دارید.

ضربان قلب تغییر پیدا می‌کند:
به ‌طورمعمول، ضربان قلب در پاسخ به سرما پایین می آید؛ زیرا قلب خون کمتری را به پوست و قسمت‌های تحتانی بدن پمپاژ می‌کند. این فشار اضافه باعث افزایش در فشارخون نیز می‌شود؛ پس خود را خوب بپوشانید.

راه های هوایی انقباض پیدا می‌کند:
تنفس در هوای سرد و خشک باعث می شود فرد نفس کم بیاورد یا حتی در مورد افراد مستعد، به مشکلات تنفسی منجر شود. بهتر است قبل از شروع به ورزش، بدن خود را گرم ‌کنید تا دچار کمبود نفس نشوید. سعی کنید از ماسک دهان نیز استفاده کنید تا هوای گرم از دهان به ریه منتقل شود.

آب‌ریزش بینی دارید:
وظیفه بینی گرم و مرطوب کردن هوایی است که وارد ریه می‌شود. زمانی که هوای سرد و خشک تنفس می‌کنید، تولید خلط در بینی افزایش پیدا می‌کند و این امر به تشدید آب‌ریزش بینی منجرمی‌شود.

دفع ادراربیشتر می شود:
با جریان بیشتر خون و مایعات به قسمت مرکزی بدن برای محافظت از اعضای بدن و گرم نگه ‌داشتن آن، به مغز پیغام کاهش حجم کلی مایعات در بدن می‌رسد ، درنتیجه فرد به‌طور مکرر به دفع ادرار نیاز پیدا می‌کند. توجه داشته باشید اگرچه همانند روزهای گرم احساس تشنگی نمی کنید اما نباید مصرف آب را قطع کنید.

احساس شادابی می‌کنید:
ورزش کردن در هوای سرد و رطوبت کم، بسیار دشوار است.ازآن جا که در فصل سرما بدن مجبور است سخت کار کند، بدن اندورفین (نوعی ترکیب شیمیایی که در مغز تولید و در تسکین درد و ایجاد حس آرامش نقش دارد) بیشتری ترشح می‌کند که راه خوبی برای مقابله با افسردگی است.

دچار لرز می‌شوید:
اگر باوجود پوشیدن لباس مناسب هنوز گرمای بیشتری ازآن چه که تولید می‌کنید از دست می‌دهید بدانید که دمای بدن شما کمتر می شود و احساس سرما خواهید کرد.موها راست می شود . این راهکار بدن برای ایجاد فضای عایق‌ بیشتر بین موها است . اما ازآن جا که بدن ما انسان‌ها موی زیادی ندارد این حرکت تقریباً بی‌اثر است. گام بعدی لرزیدن یا انقباض غیرارادی عضلات برای تولید گرما ی بیشتر است که تااندازه‌ای مؤثر است .

 منبع: روزنامه خراسان 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا