«خلیج فارس معاصر» در بازار نشر هندوستان

کتاب «Contemporary Persian Gulf» با نام فارسی «خلیج فارس معاصر» اخیرا از سوی انتشارات کی‌.وی هندوستان به بازار کتاب آمد.

موبنا – کتاب Contemporary Persian Gulf با عنوان فارسی «خلیج فارس معاصر» با ویراستاری پی. آر. کوماراسوامی و محمد مدثر قمر از سوی نشر کی‌وی اخیرا در هندوستان منتشر شده است.

پرفسور پی.آر. کوماراسوامی ویراستار این مجموعه مقالات و استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه جواهر لعل نهرو و مدیر افتخاری موسسه مطالعات خاورمیانه دهلی‌نو است. محمد مدثر قمر ویراستار دوم اثر، پژوهشگر گروه مطالعات بین‌الملل دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی است و تخصص وی اصلاح در نظام حکومت‌داری عربستان سعودی است.

اغلب محتوای مقالات ارائه شده در این اثر در رابطه با فرصت‌ها و چالش‌هایی است که با توجه به تحولات اخیر در برخی از کشورهای خلیج فارس بر مسایل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هند ‌تاثیرگذار بوده‌اند؛ بطوری که پس از بیداری و خیزش در بعضی از مناطق عرب و خاورمیانه، شاهد وضعیت و شرایط بسیار خشونت‌آمیز، کشمکش‌ها و درگیری‌های داخلی در این کشورها هستیم.

برخی از کشورهای این منطقه که نسبتاً آرام‌اند، نیز از فضای حاکم بر منطقه بی‌تاثیر نمانده‌اند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه خلیج فارس برای هندوستان یک همسایه دوررس است، مسایلی مثل بیداری عرب، تفاهم‌نامه هسته‌ای ایران و پیدایش داعش برای منافع ملی هند دارای اهمیت خاصی است.

به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو، این کتاب چشم‌اندازهای گسترده‌تری نسبت به جنبه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خلیج فارس و موضوعاتی مانند انرژی تجدید‌پذیر، پیشرفت‌های پایدار و سیاست‌گذاری آموزشی بیان کرده است.

برخی از عناوین اثر بدین قرار است: سرمایه‌گذاری در انرژی تجدید‌پذیر در کشورهای جی. سی. سی (شورای همکاری کشورهای خلیج فارس): وضعیت و گزینه‌های سیاست‌گذاری از ثمینه حمید، انتقالی به سوی اقتصاد سبز: چالشی در حال ظهور برای کشورهای خلیج فارس از کانن امبالم، چارچوب سیاست‌گذاری آموزش در عربستان سعودی از محمد مدثر قمر و تشیع، دولت واگذار شده و مردم‌سالاری غیر لیبرال (shiism, rentier state and illiberal democracy in iran) اثر مهناز ظهیری نژاد است.

همچنین مقالاتی مثل مسلک‌گرایی، رقابت سیاسی- جغرافیایی و درگیری داخلی سوریه به قلم استانلی جونی، خلیج(فارس) در حال گسترش: خیزش عرب و تقسیم ایران و عربستان به قلم پرسانتا کومار پردان، روابط قطر و حماس: در میان برآوردهای استراتژیک و تعاملات نظری اثر سوپوکیملا، شورای همکاری خلیج(فارس) و هندوستان- قرارداد مناطق اقتصاد آزاد: پرتوی از فرصت‌ها اثر سعیده خاتون، غلیظ‌تر از نفت: روابط هند و عراق از کالول بهتاچرجی است.

این نوشتار در ۲۰۲ صفحه از سوی نشر کی‌وی منتشر شده است.

 منبع: فارس

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا