سازمان انرژی اتمی: بازدید هیات ایتر از توکامک‌های ایرانی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از بازدید هیأت پروژه بین‌المللی ایتر از توکامک های سازمان انرژی اتمی و دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

موبنا – بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به سفر برنالد بیگوت مدیر کل پروژه بین‌المللی ایتر که در سفری دو روزه به تهران سفر کرده است، اظهار کرد: امروز شنبه دیدار و نشست کارشناسی میان نمایندگان ایتر و سازمان انرژی اتمی به طور مفصل برگزار شد. همچنین آقای بیگوت به همراه همراهانش از دستگاه توکامک مستر در سازمان انرژی اتمی بازدید کرد و قرار است فردا یکشنبه نیز از دستگاه توکامک دانشگاه آزاد اسلامی بازدید کند.

وی در رابطه با متولی نمایندگی ایران در پروژه ایتر خاطر نشان کرد: سازمان انرژی اتمی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همزمان در این پروژه فعالیت دارند و سعی می‌کنند هر کدام از ظرفیت های خود استفاده کنند . در پروژه ایتر در زمینه های مختلف دانشگاهی و علمی نیازمند نیروی انسانی هستیم که دانشگاه های کشور باید این نیاز رابه لحاظ نیروی انسانی تامین کنند. همچنین سازمان انرژی اتمی ظرفیت های گسترده ای به لحاظ فنی ، تکنولوژی و نیروی انسانی در ا ختیار دارد.

وی افزود: همچنین معاونت علمی از طریق شرکت های دانش بنیان گام های مهمی در راستای تامین نیازمندی های ما برای فعالیت در ایتر برداشته است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این‌که بودجه‌ای که باید ایران برای عضویت در ایتر بپردازد چقدر است؟ گفت:‌ تا زمانی که عضویت ما در ایتر کامل نشده است، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنیم و بعنوان یک عضو «همراه » محسوب می‌شویم اما در صورتی که عضویت ما در این پروژه کامل شود سالانه بیش از ده میلیون دلار هزینه عضویت مان در این پروژه است.

وی اضافه کرد:‌ علاوه بر این بودجه با عضویت کاملمان در ایتر باید به لحاظ تجهیزات، نیروی انسانی و هزینه هابخشی را که این پروژه تعیین می‌کند تامین کنیم.

کمالوندی خاطرنشان کرد: فعلا و تا ماه‌های آینده ایران هزینه‌ای برای عضویت در ایتر پرداخت نخواهد کرد. باید دید در چه زمینه‌هایی آن‌ها علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های ایران هستند و در گزارشی که مدیر کل ایتر به شورای ایتر می‌دهد در این زمینه توضیح خواهد داد و آن‌ها تصمیم می‌گیرند که ایران در این پروژه « همراه »باشد یا «همکار».

وی در پاسخ به این پرسش که « همراه »‌بودن ایران در پروژه ایتر مانع ورود ایران به بخش های سخت افزاری این پروژه خواهد شد با رد این مطلب گفت: باعضویت ایران در این پروژه به طور کلی ایران می‌تواند از ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری آن بهره مند شود و هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد.

کمالوندی همچنین در رابطه با مذاکرات ایران و چین بر سربازطراحی راکتور اراک اظهار کرد: پیشرفت ها در مذاکرات خوب بوده است و رایزنی و رفت و آمدها میان چین و ایران در جریان است.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا