به‌روزرسانی سیستم بانکی نیاز به فناوری و سرمایه خارجی دارد

ما ناگزیر از انتقال دانش فنی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم. آن هم در شرایطی که بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی خودمان نیز در این سال‌ها سرمایه‌های خود را از کشور خارج کرده‌اند.

پول نیوز – هفته گذشته یک رویداد مهم بانکی با حضور بخش دولتی، خصوصی و بین‌المللی در جریان بود که طی آن بیش از ۳۰ شرکت داخلی و خارجی، حدود ۶۰ محصول بانکی نوین را در راستای به‌روزرسانی سیستم بانکی کشور و توسعه بانکداری الکترونیک رونمایی کردند.
۲۴۴۲۳۴_۷۴۶
در همین راستا سایت پول‌نیوز گفت‌وگویی را با محمدمراد بیات، دبیرکل نمایشگاه تراکنش ایران انجام داده‌ایم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

هدف اصلی این نمایشگاه و مهم‌ترین دستاوردهایی که طی این ایام دنبال می‌کرد، چه بود؟

همان‌طور که می‌دانید ایران تا سال ۱۴۰۴ بنا بر سند چشم‌انداز باید به مرکز ثقل فعالان صنایع مالی و بانکی تبدیل شود. این در حالی است که در سال‌های اخیر ابزار و امکانات فناوری اطلاعات به عنصر پیشران بانکداری در سراسر جهان تبدیل شده است. از این رو ما نیز ناگزیر از انتقال دانش فنی و تکنولوژیکی و نهادینه کردن آن در کشور هستیم.

در چنین شرایطی فراهم آوردن مجال تعامل بانک‌ها و شرکت‌های داخلی با شرکت‌های خارجی فعال در این زمینه بسیار ضروری است. کشور ما از موقعیت ژئوپلیتیکی مناسبی برای محوریت یافتن در این موضوع برخوردار است اما در این خصوص منابع داخلی ما کافی نیست و نیاز به سرمایه‌گذار خارجی داریم، آن هم در شرایطی که بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی خودمان نیز در این سال‌ها فضا را مناسب سرمایه‌گذاری ندیده‌اند و سرمایه‌های خود را از کشور خارج کرده‌اند.

تعاملی که در نظر داشتید بین بخش‌های دولتی و حاکمیتی، خصوصی و بین‌المللی برقرار کنید تا چه حد محقق شد؟

خوشبختانه این نمایشگاه که توسط بخش خصوصی برگزار شد اما با حمایت تمام‌قد بخش دولتی و حاکمیتی همراه بود؛

وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، مرکز همکاری‌های ریاست‌جمهوری، سازمان فناوری اطلاعات، پلیس فتا و دانشگاه‌های کشور نهایت همکاری را با ما داشتند و همان‌طور که برای افتتاح دوره اول نمایشگاه رییس‌کل بانک مرکزی پیش‌قدم شد، امسال نیز رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سخنگوی دولت نمایشگاه را افتتاح کرد که خود نوعی حمایت راهبردی از نمایشگاه محسوب می‌شود و این پیام را به شرکت‌های خارجی حاضر می‌دهد که دولت آماده هرگونه همکاری لازم برای تسهیل همکاری‌هاست.

همچنین ما از حمایت وزارت امور خارجه در صدور روادیدها و تسهیلات فرودگاهی برخوردار بودیم و تمامی سفرای خارجی مستقر در ایران و نیز سفرای ما در دیگر کشورها در جریان برگزاری این نمایشگاه قرار گرفتند و در امر اطلاع‌رسانی این رویداد ما را یاری دادند. همین موضوع به استقبال ۱.۵ تا دو برابر دوره قبل از نمایشگاه انجامید.

پیش‌بینی شما برای دوره بعدی نمایشگاه چیست؟

ما مطمئن هستیم مشارکت در دوره بعد که ۹ تا ۱۱ آبان سال ۹۶ خواهد بود، چند برابر خواهد شد. زیرا ما در حالی این دوره از نمایشگاه را برگزار کردیم که هنوز همه مسیرهای بین‌المللی برای اجرای برجام هموار نشده و کماکان با موانعی در این خصوص روبه‌رو هستیم. از سوی دیگر ما در این دو دوره به فراهم آوردن زیرساخت‌های یک نمایشگاه بین‌المللی با این موضوع مشغول بودیم که کار را برای دوره بعد تسهیل می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا