بیماری قلبی از علل مهم سکته مغزی است

در این همایش مختصصان مغز، اعصاب، قلب و عروق از کل کشور گرد هم آمدند تا در مورد سکته مغزی، با هم به تبادل اطلاعات بپردازند.

موبنا – نماینده سازمان جهانی سکته مغزی (WSO) در ایران تاکید کرد که سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در ایران و کشورهای در حال توسعه است.

دکتر مهدی فرهودی با اشاره به این‌که ۲۹ اکتبر روزجهانی سکته مغزی نام‌گذاری شده‌ است، گفت: همایش یکروزه متخصصان مغز و اعصاب و هم‌چنین قلب و عروق با هدف بررسی علل و راه‌های کنترل سکته مغزی در تبریز برگزار شد.

وی با اشاره به این که یکی از علل مهم سکته مغزی، بیماری‌های قلبی است، گفت: در این همایش مختصصان مغز، اعصاب، قلب و عروق از کل کشور گرد هم آمدند تا در مورد سکته مغزی، با هم به تبادل اطلاعات بپردازند.

وی یادآور شد: از موضوعات مورد بحث در این همایش می‌توان به نامنظمی ضربان‌های قلبی و ارتباط آن با سکته مغزی، مصرف داروهای ضد انعقاد، مصرف داروهای ضد پلاکت و درمان حل کننده لخته اشاره کرد.

فرهودی گفت: در این همایش متخصصانی همچون دکتر بابک کاظمی، دکتر صمد غفاری، دکتر کاوه مهرور و دکتر فرشاد روشن ضمیر به سخنرانی پرداختند.

وی شعار سازمان جهانی سکته مغزی در سال ۲۰۱۶ را ” سکته مغزی قابل درمان است” اعلام کرد و در خصوص شرایط درمان این بیماری گفت: در صورت بستری شدن بیماران سکته مغزی در بخش مناسب، تا حدود ۱۴ درصد وضعیت بیمار بهتر می‌شود. همچنین اگر داروی حل کننده‌ لخته در شرایط لازم استفاده شود تا حدود ۳۰ درصد بیماران بهبود می‌یابند و در صورت استفاده از روش‌های مداخله‌ای این آمار به ۵۰ درصد هم افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر نقش اساسی “زمان” در درمان این بیماری خاطر نشان کرد: زمان، در درمان بیماران سکته مغزی بسیار مهم است و مراجعه به موقع و سریع می‌تواند شانس نجات از یک عمر ناتوانی‌ را به حداقل برساند.

وی افزود: در هر دقیقه‌ای که از سکته‌ مغزی سپری می‌شود، حدود دو میلیون نورون مغزی از بین می‌رود و هر چقدر این زمان افزایش یابد، عارضه‌ حاصل نیز بیشتر خواهد شد.

فرهودی توصیه کرد: افراد در صورت بروز انحراف ناگهانی صورت، اختلال تکلم ناگهانی یا ضعف ناگهانی دست، هرچه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرند تا به مرکز مناسب جهت درمان انتقال داده‌ شوند.

 منبع: ایسنا 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا