اوباما وضع اضطراری ملی علیه ایران را تمدید کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در سالگرد تسخیر لانه جاسوسی، وضعیت اضطراری در رابطه با ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

موبنا
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در سالگرد تسخیر سفارت سابق کشورش در تهران، گفت که روابط با ایران هنوز به حالت عادی بازنگشته و وضعیت اضطراری ۲۲ ساله در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

اوباما سال گذشته هم این قانون را در مورخه ۱۸ آبان تمدید کرده ولی امسال روز ۱۳ آبان را برای این کار انتخاب کرد.

اوباما در نامه‌اش به کنگره، نوشته است که روابط تهران و واشنگتن «هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است.»

وضعیت اضطراری در روابط با ایران در سال ۱۹۷۹ به دستور رئیس‌جمهور وقت آمریکا برقرار شد. این وضعیت پس از یک سال خود به خود لغو می‌شود، مگر آنکه رئیس‌جمهور ۹۰ روز پیش از تاریخ انقضا تداوم آن را به اطلاع کنگره برساند.

در بخشی از نامه اوباما آمده است: «روز ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹، رئیس‌جمهور با دستور اجرایی ۱۲۱۷۰ در ارتباط با ایران وضعیت اضطراری اعلام کرد و وفق قانون اختیارات اضطراری اقتصادی بین‌المللی، گام‌های مربوطه برای برخورد با تهدید نامعمول و فوق‌العاده ناشی از وضعیت ایران برای امنیت ملی، را برداشت.»

این نامه می‌افزاید: «روابط ما با ایران هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است و روند اجرای توافقاتمان با ایران به تاریخ ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ (قرارداد الجزایر) همچنان در جریان است. به همین دلیل،‌وضعیت اضطراری که در تاریخ ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ اعلام شد، باید پس از ۱۴ نوامبر ۲۰۱۵ نیز ادامه یابد.»

در پایان این نامه آمده است: «بنابراین،‌ طبق بند ۲۰۲ (d) از قانون وضعیت‌های اضطراری ملی، من وضعیت اضطراری در ارتباط با ایران را که بر اساس دستور اجرایی ۱۲۱۷۰ اعلام شد، برای یک سال دیگر ادامه می‌دهم.»

از سال ۱۹۷۹ که در پی تصرف سفارت وقت آمریکا در تهران وضعیت اضطراری علیه ایران وضع شد، روسای جمهور آمریکا، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه، همه ساله این وضعیت را تمدید کرده‌اند.

وجود وضعیت اضطراری در روابط با ایران، زیربنای تحریم‌هایی است که به بهانه‌های مختلف از سوی واشنگتن علیه ایران وضع شده است؛ تحریم‌هایی متفاوت از تحریم‌های هسته‌ای که وجودش موجب وحشت بانکداران بزرگ از حضور در ایران و به محاق رفتن بخش‌هایی از تعهدات برجامی ۱+۵ شده است.

 منبع: فارس

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا