رییس جمهور کره‌جنوبی با چشمانی اشکبار ابراز شرمساری کرد

رییس جمهوری گریان کره جنوبی امروز (جمعه) با اعلام این مساله که بابت رسوایی سیاسی در کابینه‌اش شرمسار است، گفت با بازرسان برای حل این مساله همکاری می‌کند.

موبنا -به نقل از خبرگزاری رویترز، پارک گئون های، رییس جمهوری کره جنوبی که با رسوایی سیاسی در کابینه خود روبرو شده در بیانیه‌ای تلویزیونی در حالی که اشک می‌ریخت، گفت با بازرسان برای حل این مساله و رسیدگی به آن همکاری می‌کند تا این مساله شفاف سازی شود و اگر گناهکار است پیامدهای آن را می‌پذیرد.

وی گفت:‌ نمی‌توانم بابت این اتفاق خودم را ببخشم و هر شب با حس عمیق غم و غصه به خواب می‌روم.

رهبری حزب اصلی اپوزیسیون کره جنوبی گفته که عذرخواهی پارک گئون های صادقانه نبوده است و ادامه داد: رییس جمهوری باید دست از اوضاع کشور بردارد.

پارک گئون های از سوی مردم و اپوزیسیون سیاسی برای کناره گیری به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

گروهی از سازمان‌های مدنی قصد دارند تا روز شنبه در تظاهراتی خیابانی حضور یابند و خواستار کناره‌گیری رییس جمهوری هستند.

جئونگ هو سئونگ، مشاور سابق رییس جمهوری کره جنوبی روز پنجشنبه به اتهام افشای اسناد و اطلاعات محرمانه دستگیر شد و دومین فرد از اعضای نزدیک به رییس جمهوری این کشور آسیایی است که در یک هفته اخیر دستگیر می‌شود.

دادستان‌ها هم‌چنین خواستار صدور قرار بازداشت برای “آن چونگ بوم”، یکی دیگر از مشاوران سابق رییس جمهوری کره جنوبی به اتهام سواستفاده از قدرت و تلاش برای منحرف کردن اذهان عمومی شده‌اند.

رسوایی‌های اخیر سیاسی در کره جنوبی پس از آن مطرح شد که “چوی سون سیل”، ۶۰ ساله و دوست دیرینه رییس جمهوری کره جنوبی به دخالت در امور کشور متهم شد. وکیل این خانم می‌گوید بازرسان وی را به دریافت اسناد محرمانه و سواستفاده غیرقانونی از دو سازمان مردم نهاد متهم می‌کنند.

رییس جمهوری کره جنوبی در ادامه خطابه تلویزیونی خود گفت: تاسف آور و دردناک است که می‌شنوم که فرد به خصوصی در زمانی که انتظار می‌رفت توانایی خود را برای بهبود اقتصاد ملی و شرایط مردم به کار گیرد، مشغول سودجویی و سایر اقدامات خلاف مقررات بود.

اخیرا رسانه‌های خبری کره جنوبی گزارش کردند که چوی سون سیل، با استفاده از نفوذ خود بر پارک گئون های و موقعیتی که در دفتر ریاست جمهوری داشت در بعضی انتصابات این دفتر مداخله و احتمالا از موقعیت خود بهره‌برداری اقتصادی هم کرده است.

افشای مداخلات چوی سون سیل موقعیت سیاسی رئیس جمهوری را به شدت تعضیف کرده و براساس برخی نظرسنجی‌ها، محبوبیت او در میان مردم به تنها ۵ درصد کاهش یافته که کمترین میزان محبوبیت یک رئیس جمهوری کره جنوبی از زمان آغاز نظرسنجی در این زمینه از حدود بیست سال پیش است.

خانم چوی دختر رهبر یک فرقه مذهبی است که تا زمان مرگش راهنمای روحانی خانم پارک بود. در سال ۲۰۰۷، یک دیپلمات آمریکایی پدر خانم چوی را “راسپوتین کره‌ای” توصیف کرد و گفت که او از نفوذ روحانی خود بر پارک گئون های برای پیشبرد مقاصد سیاسی خود سوء استفاده می‌کند. رسانه‌های کره‌ای گفته بودند که چوی موقعیت پدرش را به ارث برده اما رئیس جمهوری این اتهام را رد کرده است.

رئیس جمهوری کره جنوبی در سخنرانی امروز خود گفت: “شایع شده که من تحت تاثیر افکار مذهبی قرار داشته‌ام و حتی مراسم و مناسک خاصی را هم در کاخ ریاست جمهوری برگزار کرده‌ام، اما همه این شایعات کذب محض است.”

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا