کمیته انضباطی فیفا ؛ ایران ، کره و قطر را نقره داغ کرد

برخلاف آنچه فدراسیون فوتبال اعلام کرده است ، فیفا قطر و کره جنوبی را هم با جریمه هایی مواجه کرده است. ضمن اینکه محرومیت سردار آزمون یک جلسه است ، محرومیت حاج صفی دو جلسه و نکونام ۶ جلسه محرومیت دارد که ۳ جلسه اش تعلیقی است.

موبنا -در حالیکه دو روز پیش فدراسیون فوتبال ایران، احکام کمیته انضباطی فیفا را در قالب یک بیانیه و به صورت مختصر اعلام کرد اما سایت فیفا دیروز احکام را به صورت دقیق اعلام کرد تا ثابت شود که فدراسیون فوتبال در بیانیه اش به همه موارد اشاره نکرده است.

فدراسیونی ها فراموش کرده اند که در فوتبال هیچ چیز پنهان نمی ماند و به همین دلیل فکر می کردند فیفا متن احکام را فقط برای فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده است و آن را در سایتش درج نمی کند.

به همین دلیل در قالب یک بیانیه کوتاه، چند حکم را اعلام کردند و چند حکم را دیگر اعلام نکردند غافل از اینکه سایت فیفا به صورت کامل همه احکام را با اعلام نوع تخلف و میزان جریمه اعلام کرده است. دلیل این کار هم مشخص نیست و ظاهرا قرار شده بود در یک کنفرانس مطبوعاتی مهدی تاج درباره احکام توضیح دهد که حالا با انتشار احکام فیفا شاید برگزاری کنفرانس مطبوعاتی، دیگر لزومی نداشته باشد.

احکام فیفا برای دو بازی ایران مقابل قطر و کره جنوبی در تهران بوده است.این احکام هم علیه فدراسیون فوتبال (در قالب جریمه نقدی) و تیم ملی (در قالب جریمه بازیکنان، کادرفنی و محرومیت) بوده است.

بر اساس گزارش سایت فیفا، ایران در روز اول سپتامبر یا ۱۱ شهریور و ۱۱ اکتبر و ۲۰ مهر میزبان تیم های ملی قطر و کره جنوبی بوده است.

آنطور که سایت فیفا اشاره کرده است، بر اساس گزارش ناظر بازی، در بازی مقابل قطر از سوی تماشاگران بدرفتاری وتوهین به قطری ها رخ داده و افراد غیر رسمی در زمین بازی بسیار مشاهده است. همچنین بدرفتاری تیم ملی فوتبال ایران با قطری ها هم باعث شده تا فیفا، فدراسیون فوتبال ایران ۴۰ هزار فرانک سوئیس (برابر با ۴۱۰۰۰ دلار) جریمه کند و البته از سوی فیفا اخطار رسمی دریافت کند.

در بازی مقابل کره جنوبی، فیفا به دلیل برگزاری مراسم قبل از شروع بازی و بین دو نیمه، استفاده از پهباد در ورزشگاه و رفتار تماشاگران علیه کره ای ها، علاوه بر یک هشدار جدی به تیم ملی فوتبال ایران، فدراسیون فوتبال را ۴۵۰۰۰ فرانک سوئیس برابر ۴۶۰۰۰ دلار جریمه کرده است. البته مهدی تاج قبل از بازی مقابل کره جنوبی و بعد از بازی هم اعلام کرده بود که فیفا مطمئنا پس از بازی فدراسیون فوتبال ایران را جریمه خواهد کرد و حالا این اتفاق افتاده است.

در هر حال این دو حکم انضباطی از سوی فدراسیون فوتبال اعلام نشده بود و فدراسیونی ها سعی در لاپوشانی داشتند. این اتفاق درباره احکام بازیکنان و مربیان هم افتاده است و فدراسیون فوتبال حکم علیه کارلوس کی روش و حکم واقعی جواد نکونام را هم به درستی اعلام نکرده است.

بر اساس حکم کمیته انضباطی فیفا، کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران، به دلیل آنچه که احترام نگذاشتن به محوطه فنی در بازی مقابل قطر بوده اخطار گرفته است و همچنین به دلیل اظهاراتش پس از بازی با ازبکستان در کنفرانس مطبوعاتی، یک اخطار دیگر هم دریافت کرده است. در بیانیه فدراسیون فوتبال هیچ اشاره ای به کارلوس کی روش نشده بود.

جالب اینجاست که برای جواد نکونام به دلیل رفتار غیر حرفه ای و تخلف در بازی مقابل قطر، ۶ جلسه محرومیت درنظر گرفته شده که سه جلسه آن تعلیقی است اما در سه بازی به طور قطع نمی تواند حضور داشته باشد. فیفا اعلام کرده که در طول یک سال جواد نکونام زیر نظر خواهد بود و اگر این تخلف را تکرار کند، آن وقت از سه بازی دیگر هم محروم خواهد شد. نکته عجیب این است که جواد نکونام ۲۵۰۰۰ هزار فرانک سوئیس یا ۲۶۰۰۰ دلار هم جریمه شده است. در بیانیه فدراسیون فوتبال هیچ اشاره ای به محرومیت تعلیقی نکونام و جریمه مالی اش نشده بود.

اما در بیانیه فدراسیون فوتبال، احکام سردار آزمون و احسان حاج صفی هر کدام تنها یک جلسه محرومیت اعلام شده بود و این در حالی است که فیفا این دو بازیکنان را به دلیل رفتار غیرحرفه ای در بازی مقابل قطر به ترتیب یک و دو بازی محروم کرده است و هر کدام ۵۰۰۰ هزار فرانک (۶۰۰۰ دلار) جریمه بپردازند. در بیانیه فدراسیون به جریمه نقدی و یک جلسه اضافه حاج صفی هیچ اشاره ای نشده بود.

اما فیفا فدراسیون فوتبال قطر و چهار بازیکن این تیم را هم جریمه کرده است. فیفا فدراسیون فوتبال قطر را به دلیل بی انضباطی تیم ملی قطر در بازی مقابل ایران در تهران، به پرداخت ۳۰۰۰۰ فرانک سوییس(۳۱ هزار دلار) جریمه کرده و البته چهار بازیکن این تیم به نامهای حسن عبدالکریم، یاسر عبدالرحمان، عبدالله مشعل و خالد مفتاح را به ترتیب به پرداخت ۱۵ هزار فرانک سوئیس و سه جلسه محرومیت و سه بازیکن دیگر ۷۵۰۰ فرانک سوئیس و دو بازی محرومیت، محکوم کرده است.

این در حالی است که فدراسیون فوتبال اعلام کرده بود اطلاعی از احکام قطری ها ندارد در حالیکه فیفا برای قطری ها هم محرومیت و جریمه مالی هم در نظر گرفته است. با این حال شکایت فدراسیون هم به فیفا بی فایده به نظر می رسد، چرا که فیفا احکامش را درباره تخلف قطری ها صادر کرده است.

 منبع: عصرایران 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا