نامه وزیر خارجه آلمان درباره سفر گنجینه موزه

علی مرادخانی اعلام کرد وزیر امور خارجه آلمان نامه ای برای سفر بخشی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به برلین نوشته است تا این برنامه حتما اجرایی شود.

موبنا -علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که عصر جمعه ۱۴ آبان ماه در گالری شکوه حضور یافته بود در جمع خبرنگاران نیز حاضر شد و با بیان اینکه زمانی که همه موافقت‌ها برای ارسال گنجینه هنرهای معاصر به برلین و رُم حاصل شود این آثار ارسال خواهد شد، بیان کرد: در حال حاضر منتظر نظر وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود صالحی‌امیری وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است در فرصت کوتاه هم امکان ایجاد تغییرات بنیادین در این وزارتخانه است، بیان کرد: من از ایشان این‌طور نشنیده‌ام اما نمی‌توانم در این باره اظهارنظری قطعی کنم چرا که خودم در وزارتخانه مشغول به کار هستم و هر اظهارنظری خارج از این قاعده خواهد بود. تنها وظیفه ما این است که کار خودمان را تا زمانی که هستیم درست انجام دهیم، اما قاعدتا هر وزیری که می‌آید شرایط و نقاط ضعف و قوت را بررسی و نتیجه‌گیری می‌کند.

بحث های حاشیه ای درباره لغو کنسرت ها سیاسی است

مرادخانی درباره بحث لغو کنسرت‌ها و حاشیه‌های پیش آمده پیرامون این موضوع نیز گفت: این حاشیه‌ها بحث‌های سیاسی است. ما تلاش می‌کنیم در حوزه هنر مشکلات کمتری داشته باشیم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به این پرسش مهر که شنیده می‌شود وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی تیمی از مشاوران اقتصادی را به همراه خود به وزارتخانه آورده است نیز اظهار کرد: آقای صالحی‌امیری تاکنون هیچ‌کس را همراه خود نیاورده است. البته ایشان فرد غریبه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر نیستند و پیش از این سال ها در شورای فرهنگ عمومی و کتابخانه ملی کار کرده‌اند و کسانی هم که تابحال با ایشان کار کرده‌اند، افراد غریبه‌ای نیستند.

مرادخانی ادامه داد: ایشان دو سه روز است که به وزارتخانه آمدند و در حال بررسی میدانی فضای موجود هستند.

وی در جواب به سؤال دیگری درباره اظهارنظر دوگانه صالحی‌امیری درباره موضوع لغو کنسرت‌ها و اینکه نظر واقعی ایشان در این باره چیست نیز گفت: این سؤالی نیست که من بتوانم جواب بدهم و این را باید از خود ایشان بپرسید.

اما موضوع ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به برلین و رُم، بحث اصلی بود که خبرنگاران از زوایای مختلف درباره آن پرسشی را مطرح کردند.

مجلس شرطی نگذاشته است

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر به خارج از کشور باید مصوبه هیأت وزیران را داشته باشد و این مصوبه باید به مجلس ارسال شود، ضمن تکذیب این موضوع گفت: در مورد ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر به برلین و رُم داستان‌هایی گفته می‌شود که واقعیت ندارد.

مرادخانی همچنین درباره نامه‌ای که از سوی وزیر امور خارجه آلمان برای ارسال آثار به برلین ارسال شده است نیز گفت: بله این موضوع صحت دارد.

حضور مرمت کار آلمانی در موزه هنرهای معاصر برای مرمت برخی تابلوها

وی ادامه داد: تفاهماتی با برلین و رُم برای برنامه «سفر گنجینه؛ تهران، برلین، رُم» منعقد شد که طبق آن قرار شد ۳۰ اثر جهانی و ۳۰ اثر از هنرمندان ایرانی به این دو شهر سفر کنند. در مقابل این تفاهمنامه‌ها قرار شد امکاناتی که از جانب برلین و رُم و از محل فروش بلیت کسب می‌شود، برای بهتر شدن وضعیت موزه هنرهای معاصر به کار گرفته شود. در حال حاضر نیز یک مرمت‌کار آلمانی در موزه هنرهای معاصر مشغول مرمت چند تابلویی است که طی این سال‌ها به قدری آسیب دیده است که امکان جابجایی آنها نیست.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به دنبال بحث سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر، بحث اینکه کدام آثار از کدام هنرمند جهانی انتخاب شود، مطرح شد و در این فاصله وزیر امور خارجه آلمان نیز دیداری از موزه هنرهای معاصر داشتند که به دنبال این دیدار و از طریق بنیاد پروس، تفاهمنامه با آن کشور منعقد شد. پس از مطرح شدن خبر سفر گنجینه، عده‌ای از دوستان نظرات متفاوتی ارائه دادند. برخی از این نظرات گفتنی نیستند چرا که توهین به کشورهای میزبان به حساب می‌آیند؛ مانند انتقادی که مطرح و گفته شد ممکن است آثار برنگردند و یا اتفاقی برایشان بیفتد.

مرادخانی در ادامه گفت: در هر صورت در زمان آقای جنتی کلیه موافقت‌ها برای ارسال این آثار در سطح وزارتخانه گرفته و گزارش آن به دولت ارائه شد. با رفتن آقای جنتی منتظر هستیم تا نظر آقای صالحی‌امیری را در این مورد بدانیم. اگر این رویداد اتفاق بیفتد، مطمئن باشید با نظر موافق وزارتخانه، دولت و هر ارگان دیگری که لازم باشد مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور خواهد بود. گنجینه مربوط به دولت است و در نهایت دولت باید درباره آن تصمیم بگیرد.

وی در پاسخ به اینکه در نهایت کمیسیون فرهنگی مجلس با ارسال این آثار به خارج از کشور موافق است یا خیر گفت: اعضای کمیسیون فرهنگی نظر بسیار موافقی داشتند و تنها نگرانی‌هایی را مطرح کردند. اطلاعات آنها از طریق اخباری بود که از فضاهای مجازی در اختیار داشتند و اصل قضیه را نمی‌دانستند. موافقان و مخالفان این اتفاق تکلیف خود را نمی‌دانستند. ما در این کمیسیون حاضر شدیم و شرح ماوقع دادیم و اعلام می‌کنیم تا جایی که نظرات موافق اساسی در این میان نباشد، هیچ‌چیز از جایش تکان نمی‌خورد. اما به نظر شخص من این اتفاق یکی از مهمترین اتفاقات ۵۰ سال اخیر اروپاست چرا که قرار است آثاری را ببینند که در طول ۴۵ سال گذشته جز تعدادی از آنها دیده نشده است.

معاون هنری وزیر ارشاد در پایان درباره انتخاب مدیر تالار وحدت بیان کرد: ما در حال بررسی گزینه مدیریت تالار وحدت هستیم که بتواند این تالار را که هم یک مجموعه فنی هم تشریفاتی است به خوبی اداره کند ولی تا چند روز آینده این تصمیم ها نهایی می شود.

 منبع: مهر

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا