رئیس جمهوری کره جنوبی به خاطر رسوایی سیاسی گریست/ استعفا و برکناری دسته جمعی مقامات دولتی مسئول

«پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی برای دومین بار در یک هفته گذشته در خصوص رسوایی پیش آمده در مورد درز اسرار دولتی از سوی یکی از افراد مرتبط با وی، ‌از مردم کره عذرخواهی کرد و گفت که با این موضوع مسئولانه برخورد خواهد کرد و آماده محاکمه است.

موبنا – این رسوایی مربوط به خانمی به نام «چوی سون سیل» است که سال ها پدرش استادی رئیس جمهوری کنونی کره جنوبی را برعهده داشته و به همین سبب بدون داشتن مقام رسمی به نهاد ریاست جمهوری رفت و آمد می کرده است.

او حتی در طول مدت حضور خود در این نهاد توانسته است به برخی اسناد محرمانه و متون سخنرانی رئیس جمهوری و دیگر مقام ها حتی قبل از انجام آن دسترسی داشته باشد.

به گزارش فارس؛«پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی امروز (جمعه) با چهره ای اشکبار از مردم کره جنوبی عذرخواهی کرد و گفت که این بحران آنقدر جدی است که انتظار ندارد ملت کره او را ببخشند.

این عذرخواهی برای دومین بار در یک هفته در شرایطی انجام می شود که نخست وزیر، دو وزیر کابینه، ۱۰ مشاور رئیس جمهوری و رئیس کارکنان نهاد ریاست جمهوری از سمت های خود استعفا داده و یا برکنار شده اند.

رئیس جمهوری کره جنوبی حتی پا را فراتر از این گذاشت و گفت قلبش از این ماجرا و این رسوایی شکسته و حاضر است هر گونه همکاری با دادستانی و ماموران قضایی داشته باشد.

«کیم بیونگ اوک» نخست وزیر تازه معرفی شده کره جنوبی یک روز قبل در مصاحبه ای گفت که اگر لازم باشد خانم «پارک» هم با بازپرسان همکاری خواهد کرد.

رسوایی دوست خانم «پارک» آنقدر دامنگیر وی شده که نرخ محبوبیت او که یک هفته قبل ۱۷ درصد بود به ۵ درصد کاهش یافته و ۱۲ درصد در این مدت کمتر شده است.

وی در مصاحبه تلویزیونی امروز خود با حضور خبرنگاران گفت که از دادستانی می خواهد زوایای این پرونده را روشن کند و حتی اگر او را مقصر شناخت به مردم اعلام کند و او این را می پذیرد.

خبرگزاری یونهاپ و تلویزیون کره جنوبی گزارش کرده اند که رئیس جمهوری این کشور به شدت از بابت این اتفاقات ابراز ندامت کرده و گفته است که روزهای سختی را سپری می کند و برای محاکمه اعلام آمادگی کرده است.

در صورتی که خانم «پارک» از سوی مقام های قضایی تحت پیگرد قرار گیرد، ‌اولین رئیس جمهوری کره جنوبی خواهد بود که به پای میز محاکمه کشیده می شود.

چوی ۴۰ ساله هم که از یکشنبه گذشته از آلمان به کره جنوبی بازگشته تحت بازجویی قرار دارد تا مشخص شود به چه اسنادی دست یافته و با چه کسانی در ارتباط بوده است.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا