سازمان اوقاف: نیمی از موقوفات کشور سند مالکیت ندارد

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به وجود ۱۸۰ هزار موقوفه درسراسر کشور گفت: ۵۰ درصد این موقوفات فاقد سند مالکیت هستند.

موبنا – حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی حاتمی روز جمعه درحاشیه مراسم دعای ندبه در گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: هم اکنون ۹۰ درصد موقوفات در اختیار مردم است که در راستای نیات واقف عمل می شود.

وی از تلاش برای اخذ سند مالکیت برای موقوفات کشور خبر داد و اضافه کرد: با تفاهم نامه ای که اخیرا سازمان اوقاف و امورخیریه کشور با سازمان ثبت اسناد و املاک منعقد کرده، قرار است ظرف دوسال آینده برای تمامی موقوفات سند مالکیت صادر شود.

حجت الاسلام حاتمی اضافه کرد: هم اکنون نیز هشت هزار پرونده دعاوی در محاکم قضایی علیه افراد یا نهادهایی که موقوفات را تصرف کرده اند، تشکیل شده است.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: ۲۵ درصد بیمارستان های دولتی کشور موقوفی هستند.

حجت الاسلام حاتمی گفت: در مجموع ۱۸۰ هزار موقوفه کشور دارای یک میلیون و ۲۰۰ رقبه دربخش های مختلف کشاورزی، تجاری، مسکونی و باغ است.

وی همچنین از ارائه برخی پیشنهادات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برای تدوین برنامه ششم توسعه کشور خبر داد و گفت: پرداخت بدهی های دولت به موقوفات و کمک به سنددار کردن موقوفات بالاخص مساجد از جمله این پیشنهادات است.

وی به میزان بدهی دولت به موقوفات اشاره نکرد اما گفت دولت چند هزار میلیارد ریال بدهی دارد.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشورکه برای شرکت در مراسم دعای ندبه در امامزاده یحیی بن زید به گنبدکاووس سفر کرده است، پس از آیین دعا به همراه مدیر کل اوقاف استان گلستان از یک پایگاه فعالیت های قرآنی در روستای ارمی آباد گنبدکاووس هم بازدید و از نزدیک با فعالیت های آن آشنا شد.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا