درخواست دادستان مالی فرانسه برای محاکمه غول بانکی این کشور

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: دادستان مالی این کشور خواستار محاکمه غول بانکی «اچ.اس.بی.سی» (HSBC) به دلیل تقلب مالیاتی گسترده در این کشور شده است.

موبنا – این منبع آگاه به تحقیقات در زمینه پرونده اتهام اچ.اس.بی.سی، اعلام کرده که این بانک به مشتریان فرانسوی برای پنهان کردن دارایی هایشان جهت فرار مالیاتی، کمک کرده است.

این منبع آگاه با بیان اینکه پیشتر غول بانکی بریتانیا به شکست در نقش نظارتی خود بر بانکداری خصوصی متهم شده بود، افزود: تحقیقات بیشتر به سوء ظن در خصوص فعالیت های متقلبانه اچ.اس.بی.سی منجر شد.

بر اساس این گزارش، تحقیقات در خصوص اچ.اس.بی.سی در سال ۲۰۰۸ و پس از انتشار فایل به سرقت رفته این بانک توسط «اِروِه فالسیانی» (Herve Falciani) کارمند سابق این بانک مبنی بر تقلب مالیاتی گسترده آغاز شد و در ادامه مقام های فرانسوی را نسبت به عملکرد اچ.اس.بی.سی حساس کرد.

اطلاعات افشا شده توسط این کارمند که بوسیله رسانه ها به «ادوارد اسنودن بانکی» معروف شده است، نشان می دهد که بانک اچ.اس.بی.سی به یکصد و ۲۰ هزار مشتری خود برای پنهان کردن ۱۸۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو (۲۰۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار) در فاصله نوامبر تا مارس سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ کمک کرده است.

سخنگوی بانک «اچ.اس.بی.سی» نیز در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه از دفاع قوی این بانک در برابر اتهام های وارده، خبر داد.

اچ.‌اس‌.بی.‌سی (HSBC مخفف Hongkong and Shanghai Banking Corporation) شرکت خدمات مالی و بانکداری بریتانیایی است که طیف وسیعی از خدمات بانکی شامل بانکداری خرد، بانکداری اختصاصی، بانکداری شرکتی، بانکداری سرمایه ‌گذاری، مدیریت سرمایه ‌گذاری، مدیریت ثروت، کارت‌ های اعتباری و وام ‌های مسکن را ارائه می کند.

بانک اچ.‌اس.‌بی.‌سی در سال ۱۸۶۵ توسط بانکدار اسکاتلندی توماس ساترلند، در هنگ کنگ که از مستعمرات بریتانیا بود، تاسیس شد و در حال حاضر به‌ عنوان یکی از بزرگترین بانک‌ های جهان شناخته می ‌شود.

اچ.‌اس.‌بی.‌سی مالک شبکه ‌ای از هفت هزار و ۲۰۰ شعبه بانکی در ۸۵ کشور جهان است. در سال ۲۰۱۲ این بانک با دارایی خالص ۲ هزار و ۶۹۳ تریلیون دلار به ‌عنوان بزرگترین بانک جهان، بر پایه میزان دارایی ‌ها شناخته شد.

در همین سال (۲۰۱۲) از سوی مجله اقتصادی فوربز در رتبه ششم از بزرگترین شرکت‌ های عمومی جهان قرار گرفت.

سهام بانک اچ.‌اس.‌بی.‌سی در بازارهای بورس لندن، بازار بورس نیویورک، بورس اوراق بهادار هنگ کنگ، بورس یورونکست پاریس و بورس اوراق بهادار برمودا معامله می ‌شود.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا