تلاش دولت آلمان برای متوقف کردن ازدواج زیر سن قانونی

در آلمان ازدواج تنها در صورتی قانونی است که طرفین به سن ۱۸ سال رسیده باشند. در موارد استثنایی، ازدواج در ۱۶ سالگی نیز با حکم و دخالت دادگاه می‌تواند قانونی تلقی شود. ازدواج آن دسته از نوجوانان زیر سن قانونی که در خارج از آلمان انجام شده، تحت شرایط خاصی مورد قبول است.

موبنا -وزارت کشور آلمان پیشنهاد کرده که جاری کردن عقد افراد نابالغ در مساجد این کشور تخلف قانونی محسوب شود و هر کس که نوجوانان را عقد کند، مشمول جریمه‌ای نقدی تا یک ‌هزار یورو شود.

به نوشته روزنامه دی ولت، توماس دومزیر، وزیر کشور آلمان پیشنهاد طرحی برای ممنوع کردن عقد نکاح افراد زیر ۱۸سال را داده‌ است. این پیشنهاد متوجه امامان مساجد و عاقدهایی است که مستقل از قوانین آلمان، عقد افراد نابالغ را بنا بر موازین اسلامی جاری می‌کنند.

بر اساس قوانین آلمان، هر کس اقدامی خلاف هنجارها و قوانین جاری این کشور انجام دهد، باید تا سقف ۱۰۰۰ یورو جریمه مالی بپردازد. طرح ممنوعیت ازدواج نوجوانان و کودکان در آلمان، بر پیشنهادات کارگروه‌های مختلف ایالات این کشور استوار شده است.

این کارگروه متشکل از نمایندگانی از ایالات نورد راین وستفالن، بایرن، هسن، زاکسن و اشلویگ هولشتاین، دفتر صدراعظم، دادگستری، وزارت کشور و وزارت خانواده است. شروع به کار این جمع از ماه سپتامبر و کانون فعالیت آن، بررسی و شناسایی نوجوانان مهاجری بوده که در خارج از آلمان ازدواج کرده‌ و در خاک این کشور به عنوان افراد متاهل ثبت شده‌اند.

وظیفه این کارگروه که زیر نظر هایکو ماس، وزیر دادگستری آلمان فعالیت می‌کند، تغییرات قانونی در مسائل مربوط به ازدواج نوجوانان و افراد نابالغ است. مقدمات این روند لازم است تا پایان سال ۲۰۱۶ طی شده باشد.

در آلمان ازدواج تنها در صورتی قانونی است که طرفین به سن ۱۸ سال رسیده باشند. در موارد استثنایی، ازدواج در ۱۶ سالگی نیز با حکم و دخالت دادگاه می‌تواند قانونی تلقی شود. ازدواج آن دسته از نوجوانان زیر سن قانونی که در خارج از آلمان انجام شده، تحت شرایط خاصی مورد قبول است.

مقامات آلمانی می‌گویند آمار کسانی که ازدواجشان طبق هنجارهای قانونی این کشور نیست، نسبی و تخمینی است.

در تابستان سال ۲۰۱۶ میزان نوجوانان متاهل که عقدشان در خارج آلمان جاری شده، یک‌هزار و ۴۷۵ نفر بوده است. از این میزان، ۴۸۱ نفر زیر ۱۶ سال سن داشته‌اند. تعداد دختران نیز در این آمار چیرگی دارد. یک‌ هزار و ۱۵۲ تن از این افراد، دختران نوجوان بوده‌اند.

تفکیک آمار این فهرست نشان می‌دهد که در ۱۲۰ مورد زوج‌ها ۱۴ یا ۱۵ ساله بوده‌اند و ۶۶۴ مورد این ازدواج‌ها در سوریه صورت گرفته‌اند. افغانستان (۱۵۷ مورد) و عراق (۱۰۰ مورد) در رده‌های بعدی قرار دارند.

اختلاف نظر احزاب آلمان

موضوع ازدواج نوجوانان، محمل بحث و اختلاف نظر احزاب متحده (سوسیال مسیحی، دمکرات مسیحی) با حزب سوسیال دمکرات در آلمان نیز شده است. نظر احزاب متحده آن است که هر گونه استتثنا از قانون ازدواج برچیده شود و تنها ازدواج از ۱۸سالگی به بعد اعتبار حقوقی داشته باشد.

وزیر دادگستری، هایکو ماس (از حزب سوسیال دمکرات) اما خواهان ممنوعیت بدون قید و شرط ازدواج نوجوانان و کودکان زیر ۱۶ سال است.

هدف وزارت کشور آلمان از یکسان‌کردن هنجارهای حقوقی مربوط به ازدواج و جلوگیری از تاهل افراد نابالغ، حمایت از حقوق نوجوانان و به ویژه دخترهایی است که در سنین کم عقد شرعی می‌شوند.

این بحث هم‌زمان با سیل ورود پناهجویان و آوارگان به آلمان شروع شد که بسیاری از آنها ازدواج‌های زیر سن قانونی داشته‌اند و حتی کودکانی نیز دارند.

وزیر دادگستری آلمان، هایکو ماس روز جمعه ۲۸ اکتبر طرحی قانونی را منتشر کرد که بر اساس آن، قضات دادگاه‌های مدنی می‌توانند پس از بررسی وضعیت زندگی زوج‌های زیر ۱۸ سال و وجود “خطر” برای یکی از آنها، به فسخ قرارداد ازدواج آنها رای بدهند.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا