وزارت بهداشت: ۷۰ % ایرانیان از چاقی رنج می‌برند/ نیمی از مرگ‌های ایران به‌دلیل تغذیه‌ بد

معاون تحقیقات وزارت بهداشت با بیان “۷۰درصد ایرانیان از چاقی رنج می‌برند”، گفت: ایرانیان جزو غیرفعالترین مردم دنیا هستند و از برنامه‌های وزارت بهداشت کنترل مصرف شیرینی و قند نوشابه‌ها است ولی این برنامه باید در سطح ملی تصویب شود و نیاز به همکاری دارد.

موبنا – رضا ملک‌زاده ــ معاون تحقیقات وزارت بهداشت در یازدهمین کنگره بین المللی بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم اظهار داشت: یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها بیماری مربوط به رشته غدد و متابولیسم است. نزدیک به ۷۰ درصد مردم ایران چاق هستند، ۱۰ درصد ایرانیان دیابت دارند و ۲۵ درصد ایرانیان وضعیت آنها به‌گونه‌ای است که طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده مبتلا به دیابت می‌شوند.

ملک‌زاده با تأکید بر اصلاح وضعیت تغذیه و سبک زندگی افزود: متأسفانه مصرف غذا در کشور ما متعادل نیست، دورریز مواد غذایی‌مان زیاد است و حجم بالایی از غذا را اسراف می‌کنیم.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد علل مرگ و میر کشور سکته‌های قلبی و مغزی ناشی از مشکلات تغذیه است، ۵۰ درصد مردم زمانی که به سن ۵۵ سالگی می‌رسند مبتلا به فشار خون بالا هستند. ما نیاز داریم یک فرهنگ‌‌سازی گسترده در خصوص مصرف درست مواد غذایی و فعالیت بدنی در کشور صورت گیرد.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت، ایرانیان را جزو غیرفعال‌ترین مردم دنیا دانست و گفت: ما نیاز به یک نهضت ملی برای بهبود وضعیت تغذیه و افزایش فعالیت بدنی داریم. یکی از اولویت‌های ما در وزارت بهداشت نیز رفتن به‌سوی طراحی و اجرای چنین برنامه‌ای است.

ملک‌زاده در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت برای بهبود وضعیت تغذیه مردم گفت: برنامه اصلی ما کم کردن مصرف نمک در برنامه غذایی مردم است. عمده برنامه غذایی مردم که حاوی نمک زیادی است، به نان و مواد بسته‌بندی شده مربوط می‌شود، باید گفت هم‌اکنون مصرف نمک بیش از ۹ گرم در روز است، اما حد مجاز آن ۲.۵ گرم است و وزارت بهداشت برنامه‌ای دارد که این نمک را از نان و محصولات غذایی کم کند.

وی تصریح کرد: نزدیک به ۷۰ درصد کالری ایرانیان از مواد قندی است که این خود عامل مهمی در افزایش وزن و چاقی است که یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت، کنترل مصرف شیرینی و قند نوشابه‌ها است. این برنامه باید در سطح ملی تصویب شود و نیاز به همکاری صنعت غذایی کشور دارد.

تریاک سرطان‌زاست

ملک‌زاده در خصوص مصرف سیگار گفت: ۱۴ درصد ایرانیان سیگار می‌کشند و ۱۲ درصد ایرانیان از مواد مخدر استفاده می‌کنند که این دو در ایجاد سرطان و سکته‌ها بسیار اثرگذار هستند و ما امسال برای نخستین‌بار مالیات بر سیگار را افزایش دادیم. همچنین برای نخستین‌بار در دنیا طی تحقیقاتی تأثیر عامل تریاک در سرطان‌های مثانه، مری، معده، لوزالمعده و ریه را به اثبات رساندیم که این پژوهش مورد استقبال سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفت.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش درباره تأثیر مصرف تریاک در بروز سرطان، یادآور شد: تحقیقاتی که برای نخستین‌بار در جهان توسط محققان ایرانی در زمینه سرطانزا بودن تریاک صورت گرفته، نشان می‌دهد که تریاک سرطان‌زا است و مصرف تریاک ابتلا به سرطان مری و ریه را ۲ برابر، معده و لوزالمعده ۳ و مثانه را ۴ برابر می‌کند.

ملک‌زاده افزود: همان‌طور که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که مصرف سیگار احتمال ابتلا به سرطان‌ها را افزایش می‌دهد تحقیقات صورت گرفته در ایران در زمینه مصرف تریاک نیز سرطان‌زا بودن آن را اثبات کرده است.

وی اظهار کرد: ۱۴ درصد ایرانی‌ها سیگار می‌کشند و ۱۲ درصد ایرانی‌ها مواد مخدر به‌ویژه تریاک و در سنین بالای ۴۰ سال مصرف می‌کنند.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تحقیقات ثابت کردند که مصرف سیگار علاوه بر سرطان‌زا بودن عامل بروز سکته‌های قلبی و مغزی است.

 منبع: تسنیم

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا