سن فرزند آوری و تعداد فرزندان ژنتیکی است

محققان طی یک پژوهش جدید نشان داده‌اند که ۱۲ محدوده از ژنوم‌ها با رفتارهای باروری(reproductive behavior) انسان در ارتباط است.

موبنا -به نقل از اینترنشنال بیزینس تایم، در این پژوهش دانشمندان دریافتند که سن افراد در هنگام تولد اولین فرزند و همچنین تعداد فرزندان آنها به بخشی از ژن‌ها ارتباط دارد.

اینکه یک زن چند فرزند دارد و این فرزندان را در چه سنی به دنیا آورده است معمولا به عوامل اجتماعی و اقتصادی نسبت داده شده و تصور می‌شود که انتخاب‌های شخصی و شرایط اجتماعی عوامل اصلی رفتارهای باروری هستند.

در دهه‌های اخیر و از سال ۱۹۷۰ به بعد روند فرزندآوری در حدود چهار تا شش سال به تعویق افتاده است. این امر با سطوح بالاتری از بی‌فرزندی در زنان همراه است.

این پدیده تا حد زیادی توسط عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی توضیح داده شده و تلاشی برای درک اینکه این امر یک زیربنای ژنتیکی دارد صورت نگرفته است.

اما در این پژوهش جدید دانشمندان از یک نمونه بزرگ جامعه برای بررسی اینکه آیا این موضوع با ژن مرتبط است یا خیر استفاده کردند.

این پژوهش، توسط دانشگاه آکسفورد و با تحلیل ۶۲ مجموعه از داده‌های ۲۳۸ هزار و ۶۴ زن و مرد که در سن آوردن اولین فرزند هستند و تقریبا ۳۳۰ هزار مرد و زن که چند فرزند داشتند صورت گرفت.

این بزرگترین مطالعه ژنومی درباره تولید مثل انسان تا به امروز بوده و ۱۲ حوزه ژنی مستقل که به طور قابل توجهی با سن پدر و مادر در تولد فرزند اول و تعداد فرزندان ارتباط دارد را شناسایی کرده است.

این پژوهشگران همچنین دریافتند که این ۱۲ محدوده ژنی با ویژگی‌های دیگر تولید مثل و رشد جنسی در ارتباط است.

برای مثال این ژن‌ها با اولین دوره قاعدگی که دختران تجربه کرده یا تغییر صدای پسران در سن بلوغ و حتی سن یائسگی در ارتباط است.

به گفته دانشمندان این پژوهش، این یافته‌ها دارای پتانسیل‌هایی است که در دراز مدت به بهبود درمان‌های باروری کمک کرده و درک بهتری از ساختار ژنتیکی رفتار باروری انسان را ارائه می‌دهد.

این پژوهش در Nature Genetics به چاپ رسیده است.

 منبع: ایسنا 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا