پارلمان اروپا: بازداشت گسترده روزنامه نگاران طرح آزادی ویزا برای ترکیه را به تعویق می‌اندازد

بدنبال صدور این حکم در چارچوب یک عملیات، مراد صابونجو سردبیر روزنامه جمهوریت و آیدین انگین نویسنده این روزنامه در استانبول و گورای اوز نویسنده و عضو هیأت مدیره بنیاد جمهوریت نیز در آنکارا دستگیر شدند.

موبنا – معاون رئیس پارلمان اروپا با انتقاد شدید از بازداشت‌های گسترده در ترکیه علیه روزنامه نگاران و تصمیم اردوغان برای اجرای مجدد مجازات اعدام طرح آزادی ویزا برای شهروندان ترک در سال ۲۰۱۷ را زیر سوال قرار داد.

به نقل از روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ”، با توجه به دستگیری های گسترده علیه روزنامه نگاران در ترکیه بر اساس ارزیابی برخی سیاستمداران اروپایی طرح آزادی ویزا برای شهروندان ترک که قرار بود برای سال ۲۰۱۷ مد نظر قرار گیرد به تعویق خواهد افتاد.

“الکساندر گراف لامبسدورف”، معاون رئیس پارلمان اروپا در گفتگو با نشریه بیلد آلمان انتقاد شدیدی به اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه درباره اجرای مجدد مجازات اعدام در این کشور و بازداشت های فراوان علیه روزنامه نگاران منتقد دولت وارد کرد. به گفته وی به این ترتیب در سال ۲۰۱۷ هم ما هیچ پیشرفتی در طرح آزادی ویزا برای شهروندان ترک نخواهیم داشت و مقصر این اوضاع تنها شخص اردوغان است.

“هربرت رویل”، از نمایندگان حزب محافظه کار مردم اروپا نیز در چنین شرایطی بسیار در این باره ابراز تردید کرد که شرط آزادی ویزا برای شهروندان ترک در سال ۲۰۱۷ اجرایی شود. اگر اردوغان به این رویکرد خود ادامه دهد بنابراین اجرای این طرح به آینده ای دور موکول می شود.

رئیس پارلمان اروپا نیز چندی پیش بازداشت کارکنان روزنامه جمهوریت از طرف دولت ترکیه را عبور از خط قرمز دیگری ارزیابی کرد.

در چنین شرایطی “کان دوندار”، سردبیر سابق روزنامه جمهوریت که اخیرا بسیاری از کارکنان آن از طرف دولت ترکیه بازداشت شده اند انتقاد شدیدی به موضع دولت آلمان در برابر این مسئله وارد کرده و گفت: واکنش دولت آلمان همچنین در مقایسه با دیگر شرکای غربی ترکیه از جمله آمریکا واقعا بسیار ضعیف بود. برلین حتی یک بار هم این گونه بازداشت ها در ترکیه را محکوم نکرد. ابراز نگرانی به ما روزنامه نگاران ترک کمکی نمی کند.

وی از کشورهای اروپایی انتظار پیام آشکاری را برای دموکراسی در ترکیه دارد. به گفته دوندار سال هاست که اروپایان همیشه نگران این اوضاع هستند اما این چیزی را تغییر نمی دهد.

دادستانی استانبول با عنوان تحقیقات در مورد اعضای گروه فتح الله گولن، علیه سیزده تن از مسئولین و نویسندگان روزنامه جمهوریت ترکیه، روزنامه مخالف حزب حاکم ترکیه به اتهام عضویت در گروه های تروریستی پ.ک.ک، فتح الله گولن و ارتکاب جرم از طرف گروه های مذکور، حکم بازداشت صادر کرد.

بدنبال صدور این حکم در چارچوب یک عملیات، مراد صابونجو سردبیر روزنامه جمهوریت و آیدین انگین نویسنده این روزنامه در استانبول و گورای اوز نویسنده و عضو هیأت مدیره بنیاد جمهوریت نیز در آنکارا دستگیر شدند.

این اقدام دولت ترکیه با انتقادهای شدید بین المللی روبرو بوده است.

“نوربرت روتگن” رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان نیز چندی پیش در سخنانی تاکید کرد که رئیس جمهور ترکیه این رویکرد را دنبال می کند تا به صورت سیستماتیک از شر هر نوع منتقدی خلاص شود. در این مسیر اردوغان به صورت سیستماتیک خود را از اتحادیه اروپا دور می کند. حالا برای وی تنها مسئله قدرت در ترکیه مطرح است.

وی همچنین این انتقاد را به دولت آلمان و اتحادیه اروپا وارد کرد که موضع محتاطانه غلطی در برابر ترکیه اتخاذ می کنند.

 منبع: تسنیم 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا