برخی «انتخاب معاون‌رئیس‌جمهور» را با «ستاد انتخاباتی» اشتباه گرفتند

باید کسی در راس سازمان میراث فرهنگی قرار بگیرد که سیاست های تدوین شده این سازمان را به شکل مطلوب به نقطه پایانی برساند.

موبنا -درحالی این روزها برخی حامیان گزینه‌های سکان‌داری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با فضاسازی کاذب سعی در انحراف در مسیر انتخاب گزینه اصلح برای این سازمان هستند که کارشناسان و اقتصاددانان این حوزه معتقدند برای پیشرفت و ادامه حرکت توسعه در این سازمان، مدیر آینده به‌دور از سیاسی‌بازی انتخاب شود.

این روزها گمانی‌زنی‌ها بر سر چند گزینه برای سکان‌داری ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیش از سایر فراد به گوش می‌رسد، اما باید توجه داشت که گزینه‌هایی مطرح هستند، وظیفه سنگینی برعهده دارند چراکه باید دفاع از عملکرد دولت یازدهم در پایان ماموریت چهارساله خود در این عرصه بر عهده خواهند داشت درحالی که تنها کمتر از یک‌ُسال تا پایان دولت یازدهم وقت باقی مانده است.

درحالی که این روزها برخی گزینه‌های سکانداری سازمان میراث‌فرهنگی در تکاپوی فضاسازی‌های کاذب در مسیر انتخاب گزینه اصلح هستند و حق قانونی رئیس‌جمهور را در تعیین معاون خود نادید گرفته و آن را به ستاد انتخاباتی تشبیه‌ کردند، کارشناسان حوزه گردشگری، فعالان اقتصادی و دانشگاهیان معتقدند که باید روند پیشرفت سازمان میراث‌فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری بر مبنای برنامه‌ها و سیاست‌های ۳ سال گذشته «مسعود سلطانی‌فر» ادامه یابد.

غلامرضا شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در این رابطه، تدوین برنامه‌هایی با محوریت اقتصاد مقاومتی و توجه به این مقوله را تنها بخشی از حرکت‌های موفقیت آمیز و مثمرثمر سلطانی‌فر در این سازمان می‌داند و تاکید می‌کند: باید کسی در راس سازمان میراث فرهنگی قرار بگیرد که سیاست های تدوین شده این سازمان را به شکل مطلوب به نقطه پایانی برساند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین از برجام با عنوان «دریچه واقعیت» یاد می‌کند و می‌گوید: برجام در حقیقت دریچه واقعیت را به روی مردم جهان گشود، به این معنی که مردم آمدند و دیدند ایران کشوری امن، پویا و زنده بوده و این برای تمامی جهانیان مشخص و محرز شد و ورود گردشگران خارجی به کشور در حقیقت تبلیغات مسموم دشمنان ما را باطل و بی اثر کرد.

محمدتقی رهنمایی نیز با تاکید براینکه مدیری که سکان سازمان میراث فرهنگی را بدست می گیرد باید به تمامی مسائل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جایگاه این سه حوزه در ایران وقوف کامل داشته باشد، می‌گوید: این سازمان از سال‌های بعد انقلاب مورد بی‌مهری دولت‌ها قرار گرفته درحالیکه تحول در این سازمان به «عزم ملی» احتیاج دارد.

عضو انجمن علمی گردشگری ایران تاکید می‌کند: با توجه به شناختی که من از سلطانی‌فر دارم، وی قبل از تصدی در پست خود حرکت‌های مثمرثمر و مثبتی را شروع کرده بود مانند برنامه جامع گردشگری، البته در مورد میراث فرهنگی نمی توان خیلی انتظار داشت به این دلیل که بخش خصوصی نمی‌تواند در حوزه میراث فرهنگی، مرمت و بازسازی آثار ورود پیدا کند.

رهنمایی در ادامه با تاکید براینکه مدیر باید اقتدار، اختیار و امکانات داشته باشد و دولت و دیگر سازمان ها همسو با سازمان میراث فرهنگی حرکت کنند، خاطرنشان می‌کند:‌ امیدواریم هر کسی در راس سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت این سازمان را از سیاسی‌بازی مبرا کند.

اما علی رحیم‌پور درباره ریاست آینده سازمان میراث‌فرهنگی با تاکید بر این نکته که انتخاب معاونین و روساى سازمان‌ها براساس قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران جزو اختیارات اصلى رئیس‌جمهور بوده و کسى نمى‌تواند فرد یا اشخاصى را به وی توصیه و یا تحمیل کند، می‌گوید: اصلاح امور در سازمان میراث‌فرهنگى، صنایع‌دستى وگردشگرى باید به‌دست صالحان و اشخاص حرفه‌اى با سوابق اجرایى مشخص و معین باشد نه افراد و اشخاص ناآگاه، فرصت‌طلب و بدون سابقه اجرایى در کشور.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه می‌دهد: اندیشمندان و صاحب‌نظران سه حوزه میراث فرهنگى، صنایع‌دستى و گردشگرى و صاحبان مشاغل و تشکل‌هاى صنفى مربوطه این حق را دارند که به شخص رئیس‌جمهور و مشاوران وی خواسته‌ها، کاستى‌ها و نواقص موجود در سازمان را منعکس کرده و از وی بخواهند که در انتخاب مسئول آتى سازمان نظرات و ملاحظات آنان را ملحوظ کند نه اینکه افرادى را به‌صورت غیرحرفه‌اى و خارج از چارچوب و رؤیه موجود و براساس طومارنویسی به نظام اجرائى کشور تحمیل کنند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران هم ضمن تاکید براینکه سلطانی‌فر در سازمان میرا‌ث‌فرهنگی از کارنامه درخشان و رضایت‌بخشی برخوردار است، به فضای پسابرجام در حوزه صنعت گردشگری اشاره می‌کند و معتقد است: هنوز در ابتدای راه پس از برجام هستیم اما این راه یک راه روشن در مسیر توسعه گردشگری و رونق اقتصادی حاصل از جذب توریست است.

احمد اصغری با اشاره به این مطلب که زمینه خوبی برای جذب گردشگر در تمامی حوزه‌های سیاحتی، زیارتی و پزشکی فراهم شده و امیدواریم با تدبیر مدیران این روند رو به رشد باشد، درباره ریاست آینده این سازمان معتقد به ضرورت استفاده از یک نیروی داخلی در طول عمر باقیمانده دولت یازدهم است.

محسن حاجی‌سعید کارشناس حوزه گردشگری نیز در این رابطه با اشاره به این مطلب که فضایی که بعد از برجام در حوزه گردشگری رخ داد، مثبت بوده و بازتاب سخنان سلطانی‌فر بعد از برجام در بزرگترین رسانه‌های جهانی گویای این بود که ایران به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری معرفی شد، می‌افزاید: افزایش ورود گردشگران و پویایی چرخه گردشگری حاصل تلاش وزارت خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و نباید از تلاش وزارت خارجه هم غافل شد.

این کارشناس حوزه گردشگری درباره سکان‌دار آینده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این نکته که اگر فردی از بیرون سازمان سکاندار شود فقط در چند ماه باقیمانده باید برنامه ها را صرفا جمع کند اما فردی که از درون مجموعه باشد شاید بتواند به شکل عالی تر مقاصد سازمان را به سرانجام برساند، تاکید می‌کند:‌ امیدواریم فردی سکانداری سازمان را بدست بگیرد که هم توان جذب سرمایه از دولت و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی و حمایت از آن‌ها را داشته باشد، باید سکاندار آینده توانایی زمینه‌سازی برندسازی را داشته و بتواند از داشته‌ها حفاظت و صیانت کند. همچنین تعامل و حمایت از تشکل‌های گردشگری نیز موضوعی است که نباید مغفول بماند.

 منبع: انتخاب

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا