چگونگی و فواید ماساژ نوزادان نارس

مطالعات بسیاری نشان داده اند که حتی میزان اندکی ماساژ نوزاد می تواند به افزایش وزن سریع‌تر نوزاد کمک کند.

موبنا -به نقل از “وری ول”، ماساژ نوزاد یک راه فوق العاده برای پیوند با نوزاد نارس است و آثار مثبت بسیار زیاد دیگری برای شما و فرزند تازه متولد شده به همراه دارد. چه نوزاد همچنان در بیمارستان بستری باشد و یا همراه شما به خانه آمده باشد، ماساژ درمانی می تواند به رشد قوی، شاد، و سالم وی کمک کند.

فواید ماساژ برای نوزادان زودرس

حتی میزان اندک ماساژ نوزاد می تواند فواید چشمگیری برای نوزادان نارس و مادران آنها به همراه داشته باشد. نوزادان نارس که توسط ماساژورهای حرفه ای ماساژ دریافت می کنند می توانند از فویاد زیر برخوردار شوند:

افزایش وزن: مطالعات بسیاری نشان داده اند که حتی میزان اندکی ماساژ نوزاد می تواند به افزایش وزن سریع‌تر نوزاد کمک کند. دریافت مواد مغذی خوب برای نوزادان نارس دشوار است زیرا هم هنگام تولد بسیار کوچک هستند و هم از سیستم گوارش نابالغ برخوردار هستند، اما دنبال کردن روند رشد برای سلامت آینده آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کوتاه‌تر شدن حضور در بخش مراقبت های ویژه نوزادان: نگهداری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان پر هزینه است و موجب می شود تا نوزاد و اعضای خانواده وی زمان ارزشمند ارتباط و پیوند با یکدیگر را از دست بدهند. نوزادانی که ماساژ درمانی دریافت می کنند، به طور معمول، مدت زمان کمتری در این بخش باقی می مانند و زودتر به خانه می روند.

نمرات بالاتر تکامل نوزاد: مقیاس برازلتون یک ارزیابی است که چگونگی واکنش نوزاد تازه متولد شده به محیط را بررسی می کند. نوزادانی که ماساژ درمانی دریافت می کنند، به طور معمول، نمرات بالاتری در آزمون برازلتون دریافت می کنند که نشان می دهد آنها واکنش های سازماندهی‌تر شده و بهتری به محیط اطراف خود ارائه می کنند.

افزایش تراکم استخوانی: نوزادان نارس که ماساژ درمانی دریافت می کنند ممکن است استخوان های قوی‌تری نسبت به آنهایی داشته باشند که ماساژ دریافت نمی کنند. این مساله به ویژه برای نوزادانی که طی دوران رشد در معرض خطر شکستگی و بیماری استخوان قرار دارند، اهمیت دارد.

واکنش ایمنی بهتر: پژوهش ها در زمینه فواید ایمنی ماساژ نوزادان در آغاز راه خود قرار دارد. مطالعات اولیه نشان داده اند که ماساژ ممکن است برخی فواید برای سیستم ایمنی نوزادان نارس داشته باشد، اگرچه مطالعات بیشتری باید در این زمینه صورت بگیرد، به ویژه آن که این نوزادان در معرض خطر مشکلات سلامت در دوران کودکی خود قرار دارند.

ماساژ نه تنها برای نوزادان مفید است، بلکه زمانی که مادر در نقش ماساژور ظاهر می شود فوایدی نیز برای وی به همراه دارد. مطالعات نشان داده اند که مادران نوزادان نارس که فرزند خود را ماساژ داده اند کمتر به افسردگی مبتلا شده و اضطراب کمتری داشته اند. مشاهده فرزند در بخش مراقبت های ویژه نوزادان دشوار است و هر چیزی که بتواند به والدین در مقابله با این شرایط کمک کند، خوشایند است.

چگونگی و فواید ماساژ نوزادان نارس

چگونه نوزاد را ماساژ دهیم؟

ماساژ نوزاد نیازمند گروهی پیچیده از مهارت های آموزش داده شده توسط یک ماساژور حرفه ای است. روش های مختلفی برای فراگیری چگونگی ماساژ نوزاد وجود دارند.

نخست، شما می توانید درباره این که بیمارستان برنامه ماساژ نوزاد ارائه می کند یا خیر پرسش کنید. اگر این گونه است می توانید حین دریافت ماساژ نوزاد روش انجام این کار را از ماساژور فرزند خود فرا بگیرید.

اگر بیمارستان برنامه خاصی در این زمینه ندارد، شما می توانید از طریق مراجعه به ماساژورهای حرفه ای که دارای مدرک و گواهی نامه هستند چگونگی ماساژ نوزاد را فرا بگیرید و یا می توانید از کتاب هایی که در این زمینه منتشر شده اند، استفاده کنید.

اصول ماساژ نوزاد برای نوزادان نارس نسبتا ساده است: ابتدا باید دست های خود را پاکسازی کرده و در یک اتاق گرم یا در انکوباتور ماساژ نوزاد را انجام دهید. پیش از آغاز ماساژ نوزاد باید شرایطی ثابت و پایدار داشته باشد، از این رو، تا زمانی که نوزاد به سلامت کافی دست یابد، صبر کنید. با پرستاران درباره بهترین زمان ها برای انجام ماساژ صحبت کنید و از دستور العمل زیر پیروی کنید:

استفاده از فشار متوسط: ماساژ با استفاده از فشار بیش از اندازه کم می تواند حالت غلغلک دادن داشته و کارایی لازم را نداشته باشد، در شرایطی که فشار بیش از اندازه نیز می تواند دردناک باشد. فشار متوسط گزینه ایده آل محسوب می شود.

استفاده از روغن: استفاده از روغن می تواند فواید ماساژ نوزاد را افزایش دهد. روغن نارگیل یا گلرنگ مورد مطالعه و استفاده قرار گرفته اند.

استفاده از نوازش و حرکت اندام: هنگامی که فرزند خود را ماساژ می دهید، شما می توانید از حرکات نوازشی یا از خمش و کشش اندام آنها استفاده کنید. هر دو گزینه برای نوزادان نارس مفید هستند.

در حالت ایده آل، شما باید دو یا سه جلسه در روز که هر کدام ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشند ماساژ نوزاد را انجام دهید.

 منبع: سلامت عصرایران 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا