مخالت یونان با تمدید تحریم های اروپا علیه بانک صادرات

مقام های یونان و اتحادیه اروپا اعلام کردند، یونان ماه گذشته با وجود فشار آمریکا و برخی کشورهای اروپا با تصمیم اتحادیه اروپا برای تمدید تحریم های این اتحادیه علیه بانک صادرات، بزرگ ترین بانک ایران، مخالفت کرد.

موبنا – روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام های یونان و اتحادیه اروپا افزود، از آنجا که مقامات ارشد دولت ‘آلکسیس چیپراس’ نخست وزیر یونان تصمیم گرفتند با تحریم بانک صادرات که بزرگ ترین شبکه بانکی ایران و از سوی آمریکا متهم به تامین مالی تروریسم است، مخالفت کنند.

پس از امضای توافقنامه هسته ای ایران در سال ۲۰۱۵ درصدد بازسازی روابط اقتصادی نزدیک با ایران است، این اولین بار پس از امضای توافقنامه هسته ای است که تحریم های باقی مانده اتحادیه اروپا علیه ایران از سوی یک دولت زیر پا گذاشته می شود.

به نوشته این روزنامه، این عمل برای یونان که اواخر این ماه میزبان ‘باراک اوباما’ خواهد بود، بالقوه مخاطره آمیز است.

‘جک لو’ وزیر خزانه داری آمریکا سال گذشته هشدار داده بود که هر شرکت و موسسه ای که با بانک صادرات داد و ستد داشته باشد، ممکن است از دسترسی به سیستم مالی آمریکا محروم شود.

وزارت خزانه داری آمریکا در سال ۲۰۰۷ بانک صادرات را به عنوان تامین کننده مجرای ادعایی انتقال پول به دست نشانده های منطقه ای ایران مانند حزب الله، حماس و گروه های فلسطینی متهم کرد که واشنگتن آنها را تروریست محسوب می کند.

ایران این اتهامات و هرگونه مداخله بانک صادرات و سایر موسسات در تامین مالی تروریسم را رد کرده است.

طبق توافقنامه هسته ای ایران که بیشتر تحریم های مالی علیه ایران را لغو کرد، صادرات یکی از سه بانکی است که به مدت هشت سال در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا باقی خواهند ماند.

دادگاه عالی اتحادیه اروپا در ماه آوریل با این استدلال که مدارک ارایه شده از سوی اعضای این اتحادیه در تایید ادعای شان مبنی بر انجام اقدامات غیرقانونی، کافی نیست، بر چالش این بانک با تحریم های اتحادیه اروپا صحه گذاشت اما، به اتحادیه اروپا اجازه داد طبق کیفرخواست متمم، به مدت شش ماه دیگر، تا ۲۲ اکتبر، این تحریم ها ادامه یابد.

فرانسه و انگلیس در طول این دوره تلاش کردند تا تضمین دهند تحریم های ایران پس از ماه اکتبر تمدید شود و به دنبال مدارک جدیدی دال بر دخیل بودن بانک صادرات در فعالیت های غیرقانونی هستند.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات ارشد اروپا و یونان افزود، با وجود تردید درباره شانس پیروزی اتحادیه اروپا در چالش قانونی جدید، ۲۷ دولت از ۲۸ دولت اتحادیه برای تمدید تحریم ها آماده می شوند.

یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه یونان در این رابطه گفت، این تصمیمی است که دادگاه اتحادیه اروپا گرفت و باید به آن احترام گذاشته شود.

یکی دیگر از مقامات یونان گفت، دستورهای قاطعانه ای از سوی آتن مبنی بر جلوگیری از این کار صادر شده است.

یکی از نمایندگان کنگره آمریکا که روابط نزدیکی با دولت یونان دارد، هشدار داد که آتن احتمالا باید بابت اجازه دادن به تعامل صادرات هزینه ای بپردازد.

یکی از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا گفت، مقامات خزانه داری آمریکا نگرانی های خود را از لغو احتمالی تحریم های بانک صادرات با مقامات یونان در میان گذاشتند و از آنها خواستند مانع تلاش ها برای اعمال تحریم ها نشوند.

این روزنامه آمریکایی نوشت، چیپراس از جمله سران غربی است که پس از لغو تحریم های ایران در اواسط ژانویه ۲۰۱۶ هیاتی بزرگ از بازرگانان و صاحبان حرف را روانه تهران کرد. البته، قبل از آن، یونان و ایران گفت وگو درباره ازسرگیری انتقال نفت ایران را شروع کرده بودند.

رئیس بانک مرکزی ایران ماه گذشته در آتن با بانکداران بزرگ و معاون رئیس جمهوری یونان که بر بازسازی سیستم بانکداری منزلزل یونان نظارت می کند، دیدار و گفت وگو کرد.

به گفته مقامات، وضعیت بانک صادرات یکی از موارد مطرح شده در این دیدارها و گفت وگوها بود.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا