مجلس هم “رأی اعتماد گرفت”

جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد،‌ روز گذشته در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نهایتاً هر سه وزیر با رای نمایندگان توانستند برای مدت باقی مانده کابینه دولت را همراهی کنند.

موبنا – از نکات قابل توجه حضور شخص رئیس جمهوری در مجلس و سخنرانی و دفاع از وزاری پیشنهادی بود که این نشان از اهمیت و شأنیت مجلس در نزد دکتر روحانی داشت، چرا که در دوره‌های قبل علیرغم همراهی بی چون و چرای مجلس با دولت نهم و دهم بعضاً شاهد بی تفاوتی و حتی بی احترامی‌ها به جایگاه مجلس و نمایندگان ملت بودیم.

در جریان این رای اعتماد باید به این مسئله اشاره مجدد داشت که دو وزیر پیشنهادی همان کاندیداهایی بودند که در مرداد ۹۲ مجلس به آنها اعتماد نکرد و به گونه‌ای قربانی سیاست بازی مخالفان دولت شدند. این خود بیانگر میزان مخالفت‌ها و سیاسی نگری در تصمیمات نمایندگان مجلس قبل دارد. البته آزادی نظر برای نمایندگان ملت محفوظ است، اما نوع مخالفت‌ها به گونه‌ای بود که پس از تکمیل کابینه و تنها چند ماه به پایان عمر دولت یازدهم، شاهد تغییر در کابینه بودیم.

اما اصلی ترین وجه قابل توجه در تایید سه وزیر پیشنهادی، موضوع رای اعتمادی بود که دولت به مجلس داد یا بهتر است بگوییم اطمینان خاطر دولت از توان و قدرت خط اعتدال در مجلس حاصل شد. در انتخابات اخیر مجلس جریان اصلاح طلبان و برخی اصولگرایان معتدل در قالب لیست امید که مشی اعتدال را برای جذب حمایت مردم برگزیده بودند، توانستند در مقابل برخی بزرگان اصولگرا و نمایندگان چندین دوره‌ای مجلس به پیروزی دست یابند و کرسی‌های قابل توجهی از خانه ملت را به خود اختصاص دهند.

اما به سبب بافت و تنیدگی شدید جریان افراط گرا درمجلس حتی پس از عدم حضور در خانه ملت، این شبهه وجود داشت که آیا فراکسیون امید و رهروان ولایت به عنوان اعتدالیون و حامی دولت تدبیر و امید، از توان اجرایی در مجلس برخوردار هستند یا خیر. این رای اعتماد مجلس دقیقاً آزمونی بود برای اثبات این موضوع که رای مردم در جریان تصمیمات قانون گذاری و اجرایی تاثیر گذار خواهد بود.

نحوه رای دادن مردم در انتخابات مجلس بیانگر رویگردانی از جریان‌های راست و چپ افراطی بود و نشان داد که خط اعتدال خواسته عامه جامعه می باشد. تعقل و تدبیر نیاز امروز کشور است و لازم بود تا مشخص شود که آیا مردم و دولت طی این دوره توانسته اند در مسیر اعتدال حرکت موثر داشته باشند یا خیر.

لذا باید رای اعتماد روزگذشته نمایندگان به وزرای پیشنهادی را موفقیتی قابل توجه برای جریان اعتدال دانست که به پشتوانه آرای مردمی توانسته‌اند دولت و مجلس را همراستا باهم قرار دهند. حال باید دید در ماه‌های پایانی عمر دولت یازدهم، آیا روند سیاسی مجلس برای حمایت از جریان تدبیر و امید در انتخابات آینده همچنان استوار خواهد ماند یا تحولات سیاسی دیگری را نظاره گر خواهیم بود، چرا که نمی‌توان از قدرت و نفوذ جریان‌های مخالف غافل بود.

 منبع: روزنامه آفرینش

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا