یونسکو: کشته شدن ۸۲۷ روزنامه‌نگار در ۹ سال گذشته

در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، شمار روزنامه‌نگاران مقتولی که برای تلویزیون فعالیت می‌کردند، چشم‌گیر بود. بیش از نیمی از ۲۱ روزنامه‌نگار و بلاگر مقتول در این سال برای مجلات آنلاینی در سوریه کار می‌کردند.

موبنا -۷۸ تن از ۲۱۳ خبرنگاری که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ جان باختند، در کشورهای عربی مانند سوریه، عراق، یمن و لیبی در حال انجام وظیفه بودند. اغلب قتل‌ها و اعمال تضییقات علیه خبرنگاران بدون مجازات باقی می‌ماند.

یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵، بیش از ۸۲۷ روزنامه‌نگار در حال تهیه‌ی گزارش کشته شده‌اند. سال ۲۰۱۵ با مرگ ۱۱۵ روزنامه‌نگار، دومین سال “مرگبار” برای افراد این صنف در ۱۰ سال گذشته بوده است.

قربانیان تضییقات دیگر

در این گزارش که در پاریس منتشر شده، آمده است: «به این ترتیب در هر ۵ روز، یک خبرنگار در حال گزارش از منطقه‌ی تحت پوشش خود جان باخته است.»

نویسندگان گزارش هم‌چنین از انواع دیگر محدودیت‌ها و تضییقات علیه روزنامه‌نگاران خبر می‌دهند و یادآور می‌شوند که آنان در سال‌های اخیر هم‌چنین قربانی گروگان‌گیری، دستگیری‌های خودسرانه، اعمال فشار و شکنجه و ضبط اسناد و مدارکی شده‌اند با دشواری به آن‌ها دست یافته‌اند.

۷۸ تن از ۲۱۳ خبرنگاری که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ جان باختند، در کشورهای عربی مانند سوریه، عراق، یمن و لیبی در حال انجام وظیفه بودند. ۵۱ روزنامه‌نگار در آمریکای لاتین و جزایر کارائیب، ۳۴ نفر در آسیا، ۲۷ تن در آفریقا و ۱۲ نفر در اروپای شرقی به قتل رسیده‌اند. در اروپای غربی در سال ۲۰۱۵، ۱۱ مورد قتل روزنامه‌نگار ثبت شده که ۸ تن از آنان به تحریریه‌ی مجله‌ی “شارلی ابدو” پاریس تعلق داشتند.

خبرنگاران تلویزیون و آنلاین

در ۱۰ سال گذشته به‌ویژه خبرنگارانی که برای روزنامه‌ها کار می‌کردند، جان خود را از دست دادند.

در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، شمار روزنامه‌نگاران مقتولی که برای تلویزیون فعالیت می‌کردند، چشم‌گیر بود. بیش از نیمی از ۲۱ روزنامه‌نگار و بلاگر مقتول در این سال برای مجلات آنلاینی در سوریه کار می‌کردند.

به گزارش دویچه‌وله، نزدیک به ۹۰ درصد از قربانیان سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، خبرنگاران محلی بودند.

روزنامه‌نگاران بدون شغل رسمی که اغلب بدون تجهیزات ایمنی کار می‌کنند، بیشتر از سایر گروه‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای در معرض خطر قرار داشتند.

در دو سال گذشته، نزدیک به ۴۰ روزنامه‌نگار آزاد که با نشریات آنلاینی همکاری داشتند، کشته شده‌اند.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا