مهار آتش‌سوزی بازار تاریخی ارومیه پس از صدمه به چند مغازه

بازار تاریخی ارومیه باقی مانده از دوره صفویه که روز سه‌شنبه (۱۱ آبان) آتش گرفت و به سقف چندین مغازه‌ آسیب رساند، در نهایت با تلاش نیروهای آتش‌نشانی مهار شد.

موبنا – جلیل جباری – مدیر اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی- با اشاره به آتش‌سوزی امروز بازار تاریخی شهر ارومیه گفت: بعد از ظهر امروز -۱۱ آبان‌ماه- به علت عدم رعایت ایمنی و سهل‌انگاری یکی از کسبه و وزیدن باد شدید، آتش از سقف‌های فلزی گذشته و به سقف چوبی چند مغازه دیگر سرایت کرد.

او ادامه داد: خوشبختانه این آتش‌سوزی که در بازار زرگرهای بافت تاریخی دوره قاجار ایجاد شده بود، بسیار سریع توسط نیروهای آتش‌نشانی مهار شده است و به جز سقف و طبقه فوقانی پنج، ۶ مغازه، بافت تاریخی آسیب بیشتری ندیده است.

جباری همچنین اظهار کرد: در اولین فرصت که کارشناسان سازمان‌های مربوطه گزارش میزان دقیق خسارت و هزینه‌های ایجاد شده را اعلام کنند، درخواست اعتبار اضطراری (چه استانی و چه ملی) خواهیم کرد تا بخش‌های آسیب دیده مرمت شود.

بازار ارومیه مربوط به دوره صفوی است که در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۶۲ با شمارهٔ ثبت ۱۶۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بازار قدیمی در مجموعه بافت قدیمی و در گوشه جنوب شرقی شهر قرار دارد؛ قدیمی‌ترین بخش‌های این بازار مربوط به دوره صفویه و بعد آن تعلق دارد. در گوشه کنار این بازار تاریخی حمام‌هایی نیز وجود دارد که تاریخ شناسان آن‌ها را متعلق به دوره زندیه و قاجار می‌دانند.

مجموعه بازار قدیمی ارومیه در حال حاضر در مرکز شهر قرار گرفته و پلان کلی آن به شکل مستطیل ناقص، محصور در بین خیابان های امام (ره) عسگرآبادی، اقبال و مهاباد است.

این بازار حدوداً دارای ۶۰ هزار مترمربع مساحت بوده، تنها در قسمت بافت قدیمی آن که در حال حاضر تحت مراقبت و بهسازی است، حدود ۱۰۰۰ باب مغازه با عملکردهای متفاوت و تعداد ۷ تیمچه و سرای نسبتاً بزرگ، پنج حمام قدیمی و یک باب مسجد با پنج هزار مترمربع مساحت (مساحت مسجد جامع شهر) و دیگر واحدهای مربوطه به مشاغل گوناگون واقع شده‌اند که در نتیجه این مجموعه را به صورت یکی از آثار ارزشمند کشور و بازارهای قدیم قابل توجه درآورده است.

یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد این بازار تاریخی، مجاورت آن با مسجد اعظم ارومیه است. سردرِ ورودی اصلی بازار ارومیه از طرف مسجد اعظم، یکی از زیباترین جلوه‌های قدیمی معماری ایران است. سبک به کار رفته در احداث این بازار، منحصرا سبک ایرانی – اسلامی است که با فرهنگ مردم آن دوران همرنگی دارد.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا