۱۰ عامل خطرآفرین برای سرطان پروستات

تاریخچه خانوادگی می تواند نقش پررنگی در افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات ایفا کند. اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد، شما نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارید.

موبنا – سرطان پروستات متاسفانه یکی از شایع‌ترین بیماری های جهان است. این نوع سرطان تنها مردان را تحت تاثیر قرار می دهد که اکثر قریب به اتفاق موارد شامل افراد بالای ۴۰ سال می شوند. این رایج‌ترین نوع سرطان است که مردان می توانند به آن متبلا شوند.

به نقل از “اکتیو بیت”، نشانه های سرطان پروستات متنوع هستند. دو سوم افرادی که از این بیماری رنج می برند، هیچ نشانه ای ندارند. آغاز ظهور نشانه ها با اختلال عملکرد ادراری همراه است. مشکلات می توانند شامل دفع دردناک ادرار، تکرر ادرار، دفع دشوار ادرار، و نیاز به ادرار کردن شبانه شوند. همچنین، ممکن است خون در ادرار دیده شود.

اختلال عملکرد جنسی از جمله نشانه های دیگر سرطان پروستات است. مشکل می تواند شامل دشواری در کسب و حفظ حالت نعوظ، و انزال دردناک یا خونین باشد. با توجه به موقعیت سرطان، شما ممکن است بی اختیاری در مثانه و روده بزرگ را نیز تجربه کنید.

با پیشرفت سرطان، نشانه های جدید و برجسته‌تری پدیدار می شوند. سرطان می تواند به بخش های دیگر بدن سرایت کند و تخریب و درد را افزایش دهد. نشانه های دیگر می توانند شامل درد استخوانی و ضعف پاها شوند.

از آنجایی که به واسطه کمبود نشانه ها تشخیص سرطان پروستات می تواند دشوار باشد، آشنایی با عوامل خطرآفرین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ادامه با برخی از این عوامل بیشتر آشنا می شویم.

سن

سن عاملی کلیدی در افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات محسوب می شود. آمار و ارقام در این زمینه تکان دهنده هستند. ۳۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال به این بیماری مبتلا هستند. ۸۰ درصد مردان ۷۰ ساله و پیرتر دارای سرطان پروستات هستند. به طور میانگین، سن تشخیص سرطان پروستات ۷۰ سالگی است. به طور کلی، هرچه سن فرد بیشتر باشد، خطر بیشتری وی را تهدید می کند. اشکال تهاجمی سرطان پروستات می توانند مردان در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهند، اما این مساله نادر است. اگر بیش از ۴۰ سال سن دارید، بررسی فعال و منظم شرایط پروستات ایده خوبی است.

ژنتیک

تاریخچه خانوادگی می تواند نقش پررنگی در افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات ایفا کند. اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد، شما نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارید. یکی از بستگان نزدیک مبتلا به سرطان پروستات می تواند احتمال ابتلا به این بیماری در شما را دو تا سه برابر افزایش دهد. در حال حاضر، ژن خاصی که مسئول خطر افزایش یافته سرطان پروستات باشد، شناسایی نشده است. تا آنجا که دانشمندان می توانند بیان کنند، پاسخ در چندین ژن نهفته است.

رژیم غذایی

ه نظر می رسد رژیم غذایی می تواند با بیشتر بیماری ها در ارتباط باشد و سرطان پروستات نیز از این مساله مستثنی نیست. برخی مطالعات نشان داده اند که یک رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و میزان کم سبزیجات با افزایش خطر سرطان پروستات مرتبط بوده است. بهترین ایده دنبال کردن یک رژیم غذایی متنوع سرشار از سبزیجات و پروتئین بدون چربی است.

ورزش

نتایج مطالعه ای جدید نشان داده است که بین ورزش کردن و خطر کاهش یافته سرطان پروستان در مردان سفید پوست رابطه ای وجود دارد. پژوهشگران دریافتند خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که از فعالیت بدنی متوسط تا زیاد برخوردار بوده بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است. خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که به هر میزان ورزش می کردند نیز ۱۳ درصد کاهش یافت. همچنین، مشخص شد ورزش کردن در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان سیاه پوست کمک خاصی نکرده است.

نژاد

متاسفانه، نژاد نقش بزرگی در خطر ابتلا به سرطان پروستات ایفا می کند. مردان آفریقایی‌آمریکایی ۲.۵ برابر احتمال بیشتری دارد به سرطان پروستات مبتلا و جان خود را از دست بدهند. استعداد ابتلا به این بیماری و کاهش احتمال تشخیص عوامل موثر در این زمینه هستند. مردان آسیایی و اسپانیایی با خطر کمتر ابتلا به سرطان پروستات و مرگ مواجه هستند.

وزن

وزن می تواند بر خطر ابتلا به سرطان پروستات تاثیرگذار باشد. افرادی که دارای شاخص توده بدنی بالاتری هستند در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. افرادی که دارای شاخص توده بدنی پایین‌تر هستند خطر کمتر ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی را نشان داده اند. به نظر نمی رسد وزن تاثیری بر احتمال ابتلا به بیماری داشته باشد و بیشتر بر احتمال بقا پس از ابتلا به بیماری تاثیرگذار است.

ملیت

جایی که شما زندگی می کنید نقش مهمی در خطر سرطان پروستات بازی می کند. اگر در آسیا، شرق آسیا، آمریکای مرکزی، و آمریکای جنوبی زندگی می کنید با خطر کمتر ابتلا به سرطان پروستات مواجه هستید. در مقابل، اگر در آمریکای شمالی، اروپا، و استرالیا ساکن هستید ممکن است با خطر افزایش یافته ابتلا به این بیماری مواجه باشید. طی یک مطالعه مشخص شد مردانی که از چین نقل مکان کرده بودند، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آنها از ۲ درصد به ۱۷ درصد افزایش یافت. در آمریکا، ایالت های مختلف دارای میزان خطر متفاوت هستند. اگر در عرض جغرافیایی ۴۰ درجه یا بالاتر زندگی می کنید، کاهش میزان نور خورشید می تواند شما را در معرض خطر بیشتر سرطان پروستات قرار دهد.

فعالیت جنسی

تاکنون رابطه ای بین بیماری های مقاربتی و خطر افزایش یافته سرطان پروستات مشاهده نشده است. با این وجود، برخی مطالعات نشان داده اند که عدم فعالیت جنسی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. پروستات به طور مستقیم با اندام های تناسلی گره خورده است و از این رو، فعالیت این سیستم می تواند به سالم نگه داشتن همه چیز کمک کند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به هیچ وجه برای سلامت بدن انسان مفید نیست. سیگار کشیدن با بسیاری از انواع سرطان پیوند خورده که سرطان پروستات نیز از آن جمله است. مطالعات جدید ارتباطی کوچک بین سیگار کشیدن و خطرات سرطان پروستات را نشان داده اند. اگرچه مطالعات بیشتری برای اثبات این ارتباط باید انجام شوند، اما برای کاهش نگرانی درباره ابتلا به سرطان از جمله سرطان پروستات ترک سیگار بهترین گزینه است.

قد

افراد قد بلند باید نگرانی بیشتری درباره ابتلا به سرطان پروستات داشته باشند. مطالعه ای جدید که در انگلیس انجام شده نشان داده است که افراد قد بلند با خطر بیشتر ابتلا به این بیماری مواجه هستند. رشد بهتر، و احتمالا رشد سریع با افزایش متوسط خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط بوده است. به نظر می رسد افراد قد بلند نرخ های رشد سریع‌تری داشته و این مساله بر رشد سرطان پروستات تاثیرگذار می گذارد.

 منبع:  عصر ایران

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا