لاریجانی: رییس جمهوری درباره ارایه سخنرانی اش تخلفی نکرد/ توضیح مربوط به توزیع نامه در مجلس

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: رییس جمهوری درباره ارایه سخنرانی اش در مجلس تخلفی نکرد.

موبنا – نادر قاضی‌پور در جریان بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ وارشاد اسلامی و ورزش و جوانان در تذکری گفت: انضباط جلسات مجلس به عهده رئیس ولایتمدار مجلس است. ابتدای مجلس محضر رهبر رفتیم و ایشان حکم دادند که نظم در مجلس حاکم شود.

وی ادامه داد:‌ ایشان مثالی زدند، گفتند در رژیم گذشته دو برادر بودند که برادر بزرگ مثل شما رئیس مجلس بود و برادر دیگر رئیس دولت بود. پنج دقیقه دیر آمد و برادرش او را راه نداد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه شما با چه مجوزی آقای روحانی را که نیم ساعت دیر به مجلس آمد راه دادید و اجازه دادید، اظهار داشت: چرا رییس جمهوری ۴۷ دقیقه خارج از موضوع صحبت کرد و تذکر هم ندادید در حالی که شما به این آیین نامه سوگند یاد کرده‌اید.

رییس مجلس در پاسخ به قاضی پور تصریح کرد: البته از نظر آیین‌نامه‌ای تخلفی صورت نگرفت، ایشان دیر آمدند، ما وارد موضوع دوم شدیم و رأی گرفتیم و بعداً موضوع رأی اعتماد را مطرح کردیم.
لاریجانی اظهار داشت: اینکه رئیس جمهور در موضوع صحبت کرده یا نه ، طبق آیین‌نامه ایشان می‌تواند در مورد برنامه صحبت کند. حالا سلیقه شما این بود که بیشتر راجع به سه وزیر صحبت کنند؛ خلافی صورت نگرفته است.

**می خواهند رییس جمهور را فتنه گر نشان دهند

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس در تذکر مواد ۲۴ و ۱۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس و اخطار اصل ۳۷ قانون اساسی، اظهار کرد: حفظ شأن، منزلت و اقتدار مجلس از وظایف هیأت رئیسه است. طبق آیین‌نامه ناطق نباید از موضوع بحث خارج شود و طبق اصل ۳۷ قانون اساسی هم اصل، برائت است و کسی از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت شود.

وی افزود: والله قسم اگر بنده احساس تکلیف نمی‌کردم این نکات را نمی‌گفتم اما دوستان اسامی را آوردند از مرحوم آیت‌الله منتظری گرفته تا دیگران بحث‌هایی را مطرح کردند که خلاف اخلاق بود. شما قبل از جلسه علنی هم تذکر داده بودید اما متأسفانه برای برخی وزرا شب‌نامه پخش شد.

کواکبیان اضافه کرد: دوستانی که به شما اسناد می‌دهند اگر می‌توانند آنها را منتشر کنند، کسی نباید از فضای شفاف ناراحت باشد. اگر خط قرمز فتنه است رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور، رئیس جمهور است. بعضی دوستان که برخی وزرای پیشنهادی را یاران فتنه می‌دانند، غیرمستقیم می‌خواهند بگویند که خود رئیس جمهور جزو فتنه است. آقایان فتنه‌شناس شده‌اند.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر،‌ اظهار کرد: چیزی توزیع نشده فقط مطلبی را آقای تابش گفتند که اگر باید بدانیم توزیع شود و این با دستور هیأت رئیسه توزیع شد اما غیر از این که تقاضای آقای تابش بود چیزی توزیع نشده است.

**صالحی امیری با نام مستعار سیدرضا فلاح نامه امضا می کرد

مجتبی ذوالنوری نیز در تذکر ماده ۷۹ آیین‌نامه داخلی مجلس‌ خطاب به رییس مجلس اظهار داشت: دو عزیز بزرگوار گفتند عرایض من سندی ندارد. من سند را محضر شما تقدیم کردم و ظاهراً هیأت رئیسه تصمیم گرفت آن را تکثیر و توزیع کند.

رئیس مجلس نیز گفت: چون آقای تابش گفتند توزیع شود ما گفتیم از نظر ما مانعی ندارد.

ذوالنوری ادامه داد: این سند ۹ صفحه است که برادر عزیزم جناب آقای صالحی با اسم مستعار سیدرضا فلاح نفر هشتمی هستند که امضا کردند و اسمی دیگر بعد از ایشان است. هشت صفحه آن تکثیر شد به دلیل اینکه صفحه نهم فقط یک شعر به عنوان اختتامیه نامه است و دلیلی ندارد اسم هشت نفر دیگر مطرح شود لذا صفحه آخری محفوظ ماند که جسارت به کسی نشود و اینجا اسمشان بین دیگران توزیع نشد.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا