شبکه ملی اطلاعات، زیر ساخت ارتباطی کل فضای مجازی کشور است

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی گفت: شبکه ملی اطلاعات زیر ساخت ارتباطی کل فضای مجازی کشوراست و‌ نیازهای ارتباطی همه را تامین می کند.

موبنا – به گزارش موبنا از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، دکترعباس آسوشه با اشاره به جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی و تصویب سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، افزود: برخی از فصول این سند از جمله؛ شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، استقلال شبکه و مدیریت شبکه، بحث، بررسی و تصویب شد.
وی، هدف از تدوین این سند را یک پارچه سازی نظرها و تضمین هماهنگی طراحی شبکه، با الزامات کلان بالادستی اعلام و اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات از پروژه‌های مهم ملی فضای مجازی است و با رویکردهای جهانی و ضرورت‌های ملی اجرا می شود.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور ادامه داد: در طراحی شبکه ملی اطلاعات، ارائه خدمات زیرساختی پیشرفته و مطابق نیازهای کشور، بهره‌مندی از مزایای اقتصادی صنعت اینترنت و اکوسیستم ملی فاوا، صیانت و رشد فرهنگ اسلامی- ایرانی در فضای مجازی و حفاظت از اطلاعات و ارتباطات کاربران ایرانی در برابر تهدیدات علیه امنیت و حریم خصوصی در اسناد بالادستی کشور الزام شده است.
آسوشه افزود: برقراری ارتباطات میان زیر شبکه های شبکه ملی اطلاعات، قابلیت توسعه بومی و اختصاصی سازی، امکان تعریف، ایجاد، نگهداری و توسعه زیرشبکه‌های مختلف اختصاصی، پوشش کشوری مناسب خدمات پهن‌باند و افزایش ظرفیت شبکه‌ها و تجمیع و دسترسی پهن‌باند، متناسب با نیازهای خدمات و محتوای بومی، از وجوه مهم این شبکه است.
وی شبکه ملی اطلاعات را دارای حدود و مرزهای معین و مشخص و استقلال دانست و گفت: متکی نبودن به شبکه‌های غیرخودی در تامین کلیه زیرساخت‌ها، خدمات ارتباطی و پایه کاربردی، خود اتکایی در برنامه‌ریزی، طراحی، پایش و ارزیابی و توسعه و ارتقا، پیشبرد نظام‌مند بومی‌سازی از اصول حاکم بر این شبکه است.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی مدیریت را یکی از ویژگی های مهم شبکه ملی اطلاعات دانست و گفت: خودگردانی در مدیریت، برنامه‌ریزی، طراحی، تامین منابع، اجرا، پشتیبانی، توسعه و پایش و ارزیابی با استفاده از نیروی انسانی متخصص داخلی و دانش بومی، اعمال مدیریت یکپارچه و تخصیص و بهره‌برداری بهینه از منابع ملی و تضمین کیفیت خدمات،از دیگر ویژگی های شبکه ملی است.
آسوشه افزود: در جلسه آینده شورای عالی فضای مجازی بررسی سایر بخش های سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، ادامه خواهد داشت و با بررسی و تصویب مربوط به خدمات و محتوا، سلامت وامنیت و تعرفه و مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات، سند مذکور به طور کامل تصویب و برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا