جان کری: ظریف وطن‌پرستی سرسخت است

می‌خواهم به طور روشن و شفاف بگویم که جواد (ظریف) یک مذاکره کننده سرسخت و پرتوان و در تمام مدت یک وطن‌پرست است که به سختی برای منافع کشورش جنگید.

موبنا – وزیر امور خارجه آمریکا هنگام دریافت جایزه چتم هاوس محمدجواد ظریف را یک مذاکره کننده سرسخت و وطن‌پرست توصیف کرد که برای منافع کشورش به سختی جنگید.

به نقل از شبکه سی.ان.اس نیوز،‌ جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با حضور در اندیشکده چتم هاوس مستقر در لندن جایزه این اندیشکده را به دلیل نقش خود در دیپلماسی که منجر به حصول توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ شد، دریافت کرد.

چتم هاوس پیش از این اعلام کرده بود که جان کری و محمدجواد ظریف وزیران امور خارجه آمریکا و ایران را برای جایزه سال ۲۰۱۶ خود به دلیل تلاش‌های آنها در مذاکرات هسته‌ای انتخاب کرده است.

اما محمدجواد ظریف به دلیل مشغله کاری نتوانست برای دریافت این جایزه حاضر شود. از این‌رو، رابین نیبلت مدیر اندیشکده برجسته چتم هاوس گفت که زمان دیگری را در آینده نزدیک برای اهدای جایزه به ظریف در نظر گرفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا حین دریافت این جایزه،‌ با بیان این‌که در دستیابی به توافق هسته‌ای بر ده‌ها تنش میان ایران و آمریکا چیره شدیم، اظهار داشت: از همه کسانی که برای دستیابی به این توافق تلاش کردند، تشکر می‌کنم. فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه وقت انگلیس و همتایان ما از آلمان، فرانسه، روسیه و چین در این زمینه ایفای نقش کردند. کاترین اشتون و سپس فدریکا موگرینی (مسئول پیشین و کنونی سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نیز نقش هماهنگی را برعهده داشتند. می‌خواهم درباره همتای ایرانی مان محمد جواد ظریف که این جایزه به او هم تعلق دارد، سخن بگویم. متاسف هستم که او نتوانست جدول کاری خود را برای آمدن به اینجا و گرفتن جایزه هماهنگ کند.

وی گفت: می‌خواهم به طور روشن و شفاف بگویم که جواد (ظریف) یک مذاکره کننده سرسخت و پرتوان و در تمام مدت یک وطن‌پرست است که به سختی برای منافع کشورش جنگید و در عین حال همواره تلاش می‌کرد تا یک راه سازنده برای حل مشکلاتی که ما هر دو می‌دانستیم برای کشورهایمان، برای مردممان، براس سیاست‌هایمان و تقسیم‌بندی‌هایی که در خانه‌های هردوی ما وجود داشت،‌ موانعی غول‌پیکر هستند. باید همچنین از نقش وزیر انرژی آمریکا و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم در کمک به دستیابی به این توافق قدردانی کنم. هیئت‌های فنی آنها شکاف‌ها در توافق هسته‌ای را پر کردند. صدها کارشناس برای سال‌های طولانی در این باره فعالیت می‌کردند. ما ۱۹ روز مذاکره پی در پی در وین داشتیم که تلاش زیادی در آن صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، کری در ادامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب را به دلیل انجام این توافق مورد ستایش قرار داد و گفت که آنها یک تصمیم اساسی گرفتند و می‌خواستند که شفاف‌سازی کنند.

وی همچنین گفت: دیپلماسی موثر جهان را امن‌تر می‌کند و نتیجه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی یک نمونه است،‌ در حالی که بی‌اعتمادی بر سر اختلافات وجود داشت. مخالفت‌های سختی هم در خانه وجود داشت و برخی پیش‌بینی می‌کردند که بن‌بست هسته‌ای منجر به مناقشه نظامی خواهد شد.

کری افزود: این توافق تضمین کرده است که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است و در نتیجه جهان امروز امن‌تر است. همچنین فرصت هایی را برای ملت ایران ایجاد کرد. رئیس جمهور باراک اوباما و رئیس جمهور حسن روحانی تصمیمات سرنوشت سازی در این باره اتخاذ کردند و هر دوی آنها باید ریسک سیاسی را می پذیرفتند. هر دوی آنها دیدگاهی برای یافتن راهکار سیاسی به منظور حل بحرانی داشتند که گزینه دیگر درباره آن جنگ بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا ادامه داد: رئیس جمهور اوباما و حسن روحانی رئیس جمهور ایران تصمیمات سرنوشت‌سازی در این زمینه اتخاذ کردند، هر دوی آنها باید ریسک سیاسی را می‌پذیرفتند و هر دو باید انگیزه دنبال کردن یک مسیر دیپلمایتک را می‌داشتند،‌ مسیری که بسیاری آماده بودند تا بگویند که نتیجه نخواهد داشت و تنها با بمباران و جنگ حل خواهد شد یا اینکه دست‌ کم در کوتاه مدت حل نخواهد شد.

کری در ادامه سخنان خود به مخالفت‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مذاکرات هسته‌ای پرداخت و گفت: نیروهای مخالف قدرتمندی وجود داشت. منظور من این است که اصلاً معمول نیست که نخست وزیر جایی دیگر به کنگره بیاید و در وسط کنگره علیه سیاست رئیس جمهور کنونی صحبت کند. اما این اتفاق افتاد و شما می‌توانید تصور کنید که در نتیجه چه نیروهایی آزاد شده بود و چه تنش‌هایی وجود داشت.

بنیامین نتانیاهو در مارس ۲۰۱۵ با حضور در کنگره آمریکا ضمن مخالفت با مذاکرات هسته ای گفت که حصول توافق برای اسرائیل، منطقه و جهان خطرناک خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به مخالفت‌های کنگره با مذاکرات هسته‌ای و تهدیدات آنها برای مانع تراشی در مسیر توافق هسته‌ای، گفت: در نوامبر ۲۰۱۳ به یک توافق اولیه دست یافتیم چرا که روند مذاکرات به آن نیاز داشت اما مخالفت‌ها حتی سخت‌تر شد اما ما متوجه شدیم، توافقی که آنها فکر می‌کردند هیچ‌گاه حاصل نخواهد شد، سرانجام به واقعیت تبدیل می‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه مراسم دریافت جایزه چتم هاوس بر ضرورت گفت‌وگو میان کشورها تاکید کرد و گفت: برای این افتخار فوق العاده‌ای که نصیب من شده است، بسیار تشکر می‌کنم و بسیار مفتخرم که این جایزه را دریافت می‌کنم. ما کشورها به علت گفت‌وگو نکردن هزینه پرداخت می‌کنیم، یک بدهی که به علت ادامه مناقشاتی که همچنان حل نشده باقی مانده است، با سود آن انباشته می‌شود، هزینه‌ای که به علت التیام نیافتن زخم‌ها افزایش می‌یابد، خطری که به علت برطرف نشدن تهدیدات از طریق همکاری رشد می‌یابد و بعدها فقط از طریق جنگ می‌توان با آن مقابله کرد. کسانی که در کار دیپلماسی هستند ، مجبورند به طور دائم با زمان رقابت کنند. هر دقیقه‌ای که ما بی تفاوت باشیم و کاری نکنیم تخلفات و نقض قوانین گسترده‌تر و زخم‌ها عفونی‌تر می‌شود و نسل دیگری از کودکان و جوانان نمی‌توانند به مدرسه بروند و ذهنشان در معرض تفکرات و تبلیغات استثمارگران، تندروها و پوچگراها قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به سوریه اشاره کرد و گفت: آنچه در سوریه شاهد آن هستیم، چند جنگ است که در یک محل رخ می‌دهد. اوضاع سوریه در حال وخیم‌تر شدن است و باید تلاش‌ها برای حل این بحران افزایش یابد.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا