تولید ۲۶۶ هزار تن پسته در ایران

یک مقام مسئول از رشد ۱۵ درصدی تولید پسته در کشور خبر داد و گفت: ۷۰ کشور دنیا پسته ایران را خریداری و ۱۷۰ کشور آن را مصرف می‌کنند.

موبنا -مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در گفتگویی با بیان اینکه برآورد ما این بود که امسال ۲۶۱ هزارتن پسته در کشور تولید شود، اظهارداشت: براساس آخرین بررسی‌های انجام شده، میزان تولید بیش از برآورده‌های صورت گرفته و حدود ۲۶۶ هزارتن است.

رمضان رویین‌تن با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۵۰ هزارتن از این محصول از کشور صادر شده است، گفت: این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا ۱۵ درصد افزایش دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که پیش بینی می‌شود تا پایان سال چه میزان پسته از کشور صادر شود، اضافه کرد: برنامه ما در این زمینه، صادرات ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزارتن پسته است.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه احتمال دارد شتاب گرفتن صادرات پسته منجر به افزایش قیمت این محصول در داخل شود، افزود: ظرفیت صادرات ما تا ۲۰۰ هزارتن است بنابراین ما اگر تا ۲۰۰ هزارتن از این محصول را صادر کنیم مشکلی برایمان پیش نمی‌آید اما اگر میزان صادرات محدود شود و روی دست کشاورزان بماند مسائل جدی را برای تولید به‌وجود می‌آورد.

رویین تن اظهارداشت: نیاز داخلی کشور ما به پسته بین ۶۰ تا ۸۰ هزارتن است ضمن اینکه افزایش میزان صادرات در سال‌جاری به دلیل افزایش تولید آن است.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشور هندوستان یکی از خریداران خوب پسته ایران است، گفت: قبلا این کشور از ایران پسته وارد نمی‌کرد اما درحال حاضر محصول تولید کشور ما را به دلیل کیفیت بالا، یک دلار بیشتر از پسته تولیدی سایر کشورها خریداری می‌کند.

رویین تن با بیان اینکه عمده تولید پسته دنیا در ایران و آمریکا تولید می‌شود، افزود: ترکیه نیز مقداری تولید در این زمینه دارد گاهی نیز محصول ایران را خریداری و مجددا صادر می‌کند.

به گفته وی پسته ایرانی به کشورهای چین، اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای شرقی مانند ژاپن و تایلند و غیره صادر می‌شود. رویین تن با اشاره به اینکه ۷۰ کشور پسته ایران را خریداری می‌کنند، اضافه کرد: ۱۷۰ کشور دنیا نیز پسته ایران را مصرف می‌کنند.

 منبع: مهر

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا